• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Usch, tycker allt bara är så deppigt. Var o lämnade sonen på förskolan o såg minst 3 barnvagnar med bebisar där, småsyskon till något av barnen. Tycker bara man ser gravida eller bebisar var man än är. Min bror o sambo ska få sitt första barn i dec, också genom IVF. De har också kämpat, lyckades på andra försöket efter 1 år av egna försök. Kan dock inte riktigt glädja mig åt den kommande kusinen för sonen o det känns ju lite taskigt. Vet dock att min svägerska vid några tillfällen tyckte det var jobbigt att träffa vår son förra sommaren, när de höll på o försökte o det aldrig blev något o vi hade en liten halvårsbebis. Tycker livet är orättvist. Om jag o sambon hade lyckats när vi börjat försöka när jag var 34, så hade ju oddsen för en 2:a vid 37-38 var mycket större än nu vid 40. Men vi har ju iallfall vår son, men hur mycket jag än älskar honom, så tar det inte bort längtan efter syskon. Hur känner ni andra med ett barn o runt 40, som vi är? Känns som chanserna till syskon krymper för varje dag som går pga av åldern.

• underverket 06

Turlid: Vi har bara gjort privat, hos CvL i Uppsala. När vi blev satta i landstingskön nov 2006 var den minst 1,5 år o vi ville inte vänta så länge. Typiskt nog så kom vi fram i landstingskön efter "bara" 1 år, men då hade vi redan gjort först IVF hos CvL i vi hade köpt 3- pack, så det var ju bara att köra på. Hade vi inte fått något barn på våra 3 försök hos CvL hade vi ju kunnat ta våra statliga försök, men nui får vi ju inte det när vi har ett barn o jag är ju dessutom för gammal. Sammanlagt har vi gjort 3 fullgånga IVF o ett FET  o på det ändå fått en son, så resultaten är ju inte så dåligt. Det är bara det att nu går ju åren så fort o varje försök kostar så mycket. Vi hade inte kunnat göra något annorlunda. Jag det enda hade varit om jag träffat min sambo tidigare i livet, men sådant kan man ju inte bestämma. Vi började ändå försöka när jag var 34 (då hade vi varit ihop i 1 år) o det är inte extremt sent o många blir ju gravida lätt då. så också jag men 2 tidiga missfall.  Sedan har ju resan tagit tid med de 2 missfallen, försöka blir gravida igen, utredning, ny graviditet med utomkvedeshavandeskap o sedan IVF karusellen.

Kryddan: Säger ocskå välkommen hit till dig!

• underverket 06

Kryddan: Skönt att flera känner som jag o har svårt att hantera andras graviditeter. Ska ni köra på ett nytt IVF eller göra FET? När kör ni igång igen. Ni verkar också haft en tuff resa bakom er. Det är bara att hoppas att vi lyckas. Jag har ju iallafall min son o det är jag oerhört tacksam för, även om min högsta dröm är ett syskon till honom. Jag önskar att du iallafall får uppleva glädjen någon dag att bli mor.

• underverket 06

Turlid70: Utredningen visade på oförklarlig barnlöshet eller det kanske man inte kallar det när man bliivit gravid o fått missfall? Det konstaterades dock inga fel på någon av oss. Utredning av missfallen har vi inte gjort. Två missfall på rad räknas som otur, är väl först vid tre missfall som de gör utredning. Nu har vi ju ändå fått ett barn, men man kanske skulle försöka få en utredning på missfallen? ÄL har jag vad jag vet, kollar nästan varje månad med Clearblues stickor. Läkaren på CvL sade också att har man regelbunden mens så har man ÄL, men jag undrar om det verkligen är så. Vet att ägglossningstickor inte är helt tillförlitliga. De visar bara på att att hormonerna stiger, men inte om sedan om en ÄL verkligen sker. Det har jag läst i en jättebra bok om svårigheter att få barn. Men pergotime borde man ju kunna få utskrivet. Vet dock inte vart man vänder sig. Har ingen gynekolog som jag går regelbundet till.

Ni andra som fått flera missfall, om det nu är någon i tråden som fått det, har ni fått göra utredning på det? Någon som fått pergotime utskrivet pga dålig ÄL? En till fråga, ingick kromosontest i er utredning? Vi glömde ta det provet o sedan blev det aldrig av? Undrar dock om barnlöshet kan beror på kromosonfel om man ändå lyckats få ett barn?

Fahlvik:  Va tråkigt! Man blir så ledsen när det inte blir bra resultat:  Men var det första ultraljudet? När jag gjorde första var det bara 3 ägblåsor, men på andra 7 stycken. På ÄP blev det sedan 5 ägg, men tyvärr bara ett befruktat. Hur många ägg fick du ut den gången du blev gravid o fick ett barn? Är det åldern för dig också som gör det dåliga resultatet? För min del tror jag det är åldern tyvärr. Hur gammal är du?

• underverket 06

Turlid70: Jo, vi försöker själva. Det gör väl alla mellan IVF o FET försök. Någon gång borde väl ett bra ägg lossna, för jag tror det är äggen som år dåliga när man är äldre. Tack för tipsen om rosenrot o annat. Vad är apiforce? Ska köpa på mig rosenrot o grafefruit på mån. Köper du allt i hälsobutik? Ska köpa multivitaminertabletter också. Det är bara att kämpa på. Har en granne som blir 43 nästa år o som ska ha barn i feb. Det barnet bara blev. Hon har en son på 2 o honom tog det lång tid att få till, men nu vid 42 när de hade bestämt att inte ha fler barn så blev hon bara gravid sådär. Träffade en mamma på ÖF som fått tvillingar vid 43 års ålder. De hade en son som hon fått vid 37 o sedan hade de försökt tills hon var 40 men det hade inte gått, dock hade hon blivit gravid men fått missfall flera ggr. Vid 40 slutade de försöka o t.o.m började skydda sig o sedan vid 42 blev hon gravid trots skydd. Så det finns ju folk som lyckasm så varför skulle inte vi i tråden kunna lyckas? Undrar om det är psykiskt eftersom pressen verkar sluta när man bestämt sig för att sluta försöka?

• underverket 06

Skruttefia: Ett stort grattis! Så roligt! Var det naturligt eller var det FET/IVF? Kommer inte ihåg om du höll på med behandling eller ej.

En annan fråga. Någon som gör/gjort IVF i Falun? Har lite funderingar på att ringa dem o fråga de hur det ställer sig. De har ju långtidsodling, även om det mest verkar vara för under 39 kategorin, men de gör de väl på äldre om man får många befruktade ägg antar jag? De har ju stor graviditetsprocent på sin klinik o dyra är de inte heller, 21500 för ett försök. Resan är väl problemet då vi bor i Stockholm, men de får ju ordna sig isåfall. Ni som bytt klinik, vill de ha kopior på utredning eller vad kräver de? Vill ha papper från den kliniken man gått på o gjort IVF? Vår utredning är ju från 2006, så den är ju ganska gammal numera.

• underverket 06

Jag tror morgon är bäst att testa. Jag springer dock ofta på toa på natten o morgonen, så jag brukar hellre testa på kvällen o det ska funka det med.

• underverket 06

Hej.

Inanna68: Va tråkigt! Vi får hoppas på ett under o att det fortfarande finns en bebis därinne. Inte nog med att vi över 40 ska ha turen att bli gravida, sedan är det oron för missfall som man ska tampas med ett tag. Tyvärr är ju missfallsrisken när man passerat 40 hög, ligger väl runt 30%? Eller är det mer?

Har inte varit inne i tråden på några dagar. Ska läsa ikapp. Har en son som sover oroligt på nätterna pga av förskolestart. Inatt gallskrek stackarn i säkert 1 timme. Så orken finns inte att vara inne här inne så mycket. Visserligen är hemma sista veckan nu innan jobbstart, men vill försöka fixa hemma de 4 timmar sonen är på förskolan.

• underverket 06

Var hos en gynekolog på en fertilitetsmottagning i tors o det var ingen roliga besked man fick där. Hon kollade äggstocksresereven med vul. De kollar väl follikar eller omogna äggblåsor eller vad det nu är. I vilket fall så hade jag 5 stycken o det var inte bra för en normalfertil kvinna har 15- 16. Hon kollade även igenom mina papper som hon fått från CvL, för de samarbetar. Sista IVF var inte bra sade hon för hon kunde se att det enda ägg vi då fick befruktat var av dålig kvalitet. De sade de inget om på kliniken för de ville inte riktigt svara på om ägget var bra eller ej när jag frågade. Hon trodde inte det skulle vara så stor ide att göra fler IVF, men riktigt kunde hon inte svara på det, utan det får läkarna på CvL säga när vi ska dit. Men faktum är att från att för 3 år sedan ha jättebra äggstocksreserv o många omogna äggblåsor vid då 37 års ålder har jag nu vid 40 dåligt äggstocksreserv o få äggblåsor så det har blivit katastorflt dåligt på 3 år. Då bedömde läkarna att min äggstockreserv var som en 35 åring fast jag var 37 men nu vid 40 är det snarare som en genomsnittlig 41- åring. Fattar inte hur det kan ha gått så snabbt utför? Så nu vet vi inte vad vi gör. Tror inte det är ens någon ide med mer IVF utan enda chansen är ÄD o det är ju e helt annan sak o kostar betydligt mer o kan bara göra utomlands. Sambon är i o för sig positiv till det, o jag också, men det får blir en senare fråga. Att bli gravid spontant trodde hon var mycket små chanser, för mina ägg har helt enkelt passerat bäst före datum. Känns så deppigt!

• underverket 06

Fahlvik: Varför ska man ha puregon om man har sämre äggstocksreserv? Jag trodde meonpur var bättre för oss med ättsbämre ägg, att det gav bättre chanser till ägg. Men jag kanske ska fråga min läkare om puregon om det blir ett nästa IVF. Du verkade ju ändå få många befruktade ägg. Problemet för mig verkar ju vara numera att det inte finns några bra ägg alls. Det enda befruktade ägget vi fick var ju av dåligt kvalitet. Vem vet , det kanske kan blir bätter med puregon? Ska till IVF kliniken om 2 veckor för samtal o då för jag se vad de säger. Finns det hyfsade chanser att lyckas med iVF så vill jag pröva en gång till, men är chanserna små, känns det nog bättre att försöka med ÄD.

ChippchoppI :Skönt att veta att det kan funka även med få äggblåsor o att 5-6 äggblåsor är normalt för min/ vår ålder.På läkaren lät det som 5- 6 omogns äggblåsor var jättedåligt o det fanns inga chanser alls till graviditet, men så verkar det ju inte vara.

Turlid70 :VIlken skön helg ni verkat ha på Mallorca. Låter så mysigt!

Idag har jag börjat arbeta efter en sndra sväng av mammaledighet. Jobbade 4mån i våras, men har nu varit mammaledig from juli tills nu. Kändes ok att jobba, men det är såklart skönare att vara mammaledig. Nu är ju sonen snart 2 år o det var inte hållbart ekomiskt att vara hemma längre.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?