• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack för alla gratulationer, jag är också glad men vågar inte hoppas på något alls. Varend gång jag haft minsta hoppfull tanke så har det gått åt skogen så det är ett dåligt omen för mig ;o)
    Jag ar gärna emot förslag på namn på mina inneboende så de bestämmer sig för att stanna, om jag pratar snällt med dem ;o)

• Fahlvik
    Fylgja skrev 2010-10-28 22:03:36 följande:
    .
    Fahlvik skrev 2010-10-28 20:25:57 följande:
    Tack för alla gratulationer, jag är också glad men vågar inte hoppas på något alls. Varend gång jag haft minsta hoppfull tanke så har det gått åt skogen så det är ett dåligt omen för mig ;o)
    Jag ar gärna emot förslag på namn på mina inneboende så de bestämmer sig för att stanna, om jag pratar snällt med dem ;o)
    Kanske lite lydnadsträning? Plats och Sitt Cool
    Ha, ha Tungan ute
  • Fahlvik

Ruvar sedan i onsdags och har små hugg i magen dagtid men har inte känt nå´t ihållande hugg som jag förstått att man kan känna om embryot "gräver" in sig. Är inte heller trött. Att brösten är ömma är ett normaltillstånd för mig, från ägglossningsdagen ända till mensen... Tar det väldigt lungt i alla fall till torsdag, då borde äggen ha fastnat om de tänkt göra det alls, eller hur gör ni?
    Det här med små smärtor/hugg i magtrakten tolkar jag som att det har med själva stimuleringen att göra, att äggstockarna ska krympa till normalstorlek, eller?

Underverket:
    Låt inte ett utlåtande avgöra allt, läkare, sköterskor mm kan tycka så totalt olika har jag märkt. Jag fick veta på ultraljudet att jag bara hade två ägg som kunde plockas (4 dagar innan äggplock) och hon frågade om jag verkligen ville fortsätta. Jag blev totaldeppig men beslöt mig för att fortsätta. Sedan blev det ändå 7 ägg (fler om de lyckats jaga fatt en blåsa till) varav 5 befruktades. (2 fortsatte att utvecklas så fint att jag fick behålla dem)

Sedan märkte jag också att läkaren blev mer optimistisk när jag ville fortsätta och kanske glatt överraskad när hon några dagar senare kunde plocka ut 7 ägg.

Bra att du ska få ett annat utlåtande också!

Jag är 40 och har man sämre ovarialreserv så får man Puregon/hormonstimulering därefter så jag anser inte att det är kört än ;o)

• Fahlvik
    underverket 06 skrev 2010-11-01 22:30:40 följande:
    Fahlvik: Varför ska man ha puregon om man har sämre äggstocksreserv? Jag trodde meonpur var bättre för oss med ättsbämre ägg, att det gav bättre chanser till ägg. Men jag kanske ska fråga min läkare om puregon om det blir ett nästa IVF. Du verkade ju ändå få många befruktade ägg. Problemet för mig verkar ju vara numera att det inte finns några bra ägg alls. Det enda befruktade ägget vi fick var ju av dåligt kvalitet. Vem vet , det kanske kan blir bätter med puregon? Ska till IVF kliniken om 2 veckor för samtal o då för jag se vad de säger. Finns det hyfsade chanser att lyckas med iVF så vill jag pröva en gång till, men är chanserna små, känns det nog bättre att försöka med ÄD.
    Nej, menade inte att Puregon är bättre än nå´t annat, bara att man får hormonpreparat i högre dos om man har färre ägg (som jag som är 40 år). Har ingen erfarenhet av annat än Puregon som jag använde nu på min först IVF. Tänkte inte på att det kan tolkas så, bra att du frågade!

Tror som flera andra här att man kan ha olika bra cykler, du kanske hade ett sämre sist men att det fortfarande kan finnas bra ägg kvar. Håller tummarna!
  • Fahlvik

Måste skriva om ett konstigt symptom jag har: Jag fick bristningar i helgen! Råkade se mig i spegeln bak på låret/baken och undrade hur jag kunnat rispa upp såna sår utan att märka något och när jag kollar närmare ser jag att det är illröda bristningar! Det var ett område på en dryg kvadratdecimeter.

Antar att det är progesteron för jag mår lite illa också. Nå´n mer som haft detta symptom av hormonet?
    Idag har färgen mattats av men en del röda fläckar är ändå kvar. Kan tillägga att jag inte fick bristningar under graviditeten. Senast jag hade det var i tonåren när brösten växte...

Finnar har jag också, tidigare under IVF-behandlingen fick jag på ryggen men nu medan jag tar vagitorierna så har jag även fått i ansiktet...

Har tänkt på att det är samma dos oavsett storlek på oss kvinns, jag är ganska liten/kort men får ju samma dos som en lång, musklig eller stor kvinna. Kanske inte så konstigt att man får men ;o)

Har någon liknande symptom/bristningar?

Inanna: Håller tummarna för dig imorgon!

• Fahlvik
    Fjällsippan skrev 2010-11-02 21:47:03 följande:
    Fahlvik: Märkligt med bristningarna. Inte så roligt kanske, men jag tycker ändå att det låter som ett bra tecken att kroppen är på g. Vilken ruvardag är du på nu? När det gäller progesterondos så tror jag att kroppen bara tar upp det den behöver, så man kan inte överdoseras. Är inte hundra, men jag tror mig hört det någonstans.
    Tackar som frågar! Jag hade äggplock måndag den 25/10 så jag är på ruvardag 8 (?).
    Det låter ju betryggande att man inte kan överdosera. Har inga symptom på graviditet, tyvärr, är inte ens trött...

Turlid: Låter hemskt med kli i bena, har haft jätetorra ben ibland på vintrarna och på nätterna har jag ibland rivsår. Det har faktiskt blivit bättre nu när jag behandlas med Levaxin.

Inanna: Sååå synd, hade verkligen hoppats på att det var er tur nu...
  • Fahlvik

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)

***SPRAYAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRUTAR***

***ÄP***
    pp08, IVF4 (syskon IVF1), ÄP 8/11

***ET***

***FET***
    Fjällsippan, syskonförsök nr 4, FET 10 november, Falun IVF-klinik, bor i Stockholm

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Sushi IVF 4 ET 13/10 TD 27/10
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, Testdag 15/11, bor i Göteborg

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Fahlvik
    Eviglängtan skrev 2010-11-04 15:51:56 följande:
    Hej alla,

Ruvdag, eller rättare sagt, 15 dagar från ÄP, och inga symtom........., det bästa är att mensen inte kommit än,,,,
    Det låter ju toppen! Klarar jag mig så långt så finns det en risk att jag går och köper en barnvagn, hi, hi. Otroligt att du klarat att låta bli att testa! (Jag testade idag, ruvdag 9, men det var minus)

När brukar mensen komma om IVF misslyckats? Har det något att göra med det ens normala cykel-längd?
  • Fahlvik
    turlid70 skrev 2010-11-06 10:18:51 följande:
    Här suger livet också. Ska ha middag ikväll och skulle precis börja med efterrätten, (cheescake för den som undrar), men matberedaren,  den j-a reliken, går inte få liv i! Nu måste jag iväg och köpa en ny sådan, suck. Väntar bara att håret torkar, annars fryser det väl till istappar som bryts av om jag ger mig ut. Gubben är ute i skogen och jagar älg (eller sig själv :0)), så att jag har ingen bil hemma heller, måste cyckla till El-giganten. Har ingen aning hur jag ska cyckla tillbaka sen, kan bli en upplevelse. Ha en bra lördag!
    Ha, ha, ser scenen framför mig (och undrar hur det gick med shoppingturen ;o) Hoppas maken hittar sig själv så småningom (spar på älgarna).

Funderar som de flesta här, på symptom hit och dit och nu har jag känt ett konstant "drag" under dagen någonstans under naveln-området (eller vissa kanske tänker på det som stickningskänsla). Kan det vara ett symptom från hormonbehandlingarna också (som lätt illamående, mer ömma bröst än vanligt)?

Funderad lite mer nu för jag har inga känningar av att mens är på gång men det kanske också är pga alla hormoner man fått i sig i en hel månad?
  • Fahlvik

Hej Turlid m.fl.!

Vi kom på samma sak i helgen när vi skulle lämna grejer på tippen, stängt dag före helgdag... Så nu kör vi runt med bagaget fullt av skräp ;o)

Du verkar ha rätt om dragkänslan...
    Min akupunktör sa till mig i torsdags att jag nog är gravid men jag vågade inte tro henne. Testade i lördags men det blev inget utslag. Idag hade jag tid igen och nu var hon helt säker. Tänkte att hon kanske har rätt eftersom mensen inte kommit (ruvdag 12) och jag mådde pyttelite illa på morgonen för första gången (har mått lite illa dagtid förut) och tänkte att det kanske inte är vaggisarna nu.

Testade nu när jag kom hem och det blev ett svagt men fullt synligt streck! Vågar inte tro det är sant men gravtesterna börjar ta slut så jag får ransonera lite och testa igen om ett par dagar. Nu är jag faktiskt hoppfull, kan inte låta bli. Har aldrig kommit såhär långt i syskonförsök förut, ju!

(ruvdag 14 köper jag barnvagn, ha, ha)

Håller tummarna minst lika mycket som förut för er!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?