• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

hispan skrev 2011-04-18 14:40:28 följande:

Hejsan

Nu är det bekräftat det blev ett Minus i fredags, men det kom ju inte som någon överraskning. Nu tar jag en paus fram till i höst med IVF:ande, tittar in till er då och då för att kolla läget /Hispan

Tråkigt Hispan! Ta de lugnt nu och ladda ny energi i sommar så får du komma igen med ett nytt IVF försök i hörst. Och vem vet kanske hemmaverkstaden har lett till ngt trevligt innan dess. Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-18 15:17:21 följande:
    Inget är omöjligt även om jag inte hoppas på det värsta. Om man kan gå från 15 ägg till 7 ägg på samma dos på ett år och från hundraprocentig befruktningsgrad till femtioprocentig så kan det ju faktiskt vara så att värdet har sjunkit till hälften eller mer. Hemska smärtsamma tanke! De sista fertila åren kan raset gå riktigt snabbt. Men det kanske är bättre att få veta hur det ligger till innan man slänger ut en massa pengar på nåt som inte kommer funka ...

Tack Turlid! Vi får se hur jag gör!
    I höstas hade jag ett försök där det blev 5 ägg ut men inga som delade sig vidare efter befruktning.
    Nu i vår fick jag på exakt samma protokoll långa metoden, samma medicin och samma dos
    9 ägg ut vara 4 delade sig fint efter befruktning och jag fick 3 tillbaka.

Nu plussade jag inte i alla fall men min danska läkare säger att det här med äggproduktionen går lite i skov. Efter mitt försök i höstas när det gick så himla dåligt ville han att vi skulle vila och vänta i flera månader på nytt försök just därför att mina äggstockar just då var inne i en konstig fas.

Nu efter förra försöket med många fina ägg ville han istället vi ska göra ett nytt försök så snart som möjligt för att han tror jag är inne i en bra period.

Inanna - kanske hade du just en sådan lite sämre månad nu vid förra försöket. Tydligen kan det skifta rejält från månad till månad

Kram och ge inte upp!
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-04-18 17:45:23 följande:
    Enya: Jag tycker din läkare verkar vettig och väldigt engagerad. Hoppas det är er tur nu!!
    Tack Kattenizze! Det hoppas jag också {#emotions_dlg.flower} Kram
  • Enya70

Hej tjejer,

Har haft otroligt mycket på jobbet några dagar och inte haft en chans att kika in här.
    Men som vanligt händer det en massa och jag blir så glad av att läsa om era mindfulness promenader och bilturer. Jag brukar också intala mig själv om och om igen att allting kommer att fungera förr eller senare Solig.

Funderar lite kring det här med immunförsvar. Jag är själv allergiker och har allergiastma men detta är ingen ting som ngn av alla IVF läkare jag träffat knystat ngt om. Men efter att ha läst en del och följt era kommentarer kring detta fick jag vid förra IVF försöket Prednisolon. Men bara från ET och 5 dagar framåt. Alltså inte ens fram till TD. Är det här ngt ni andra känner igen?

Kram och Glad Påsk till er alla kämpar 

• Enya70
    turlid70 skrev 2011-04-20 09:59:14 följande:
    vi borde kanske tänka på adoption redan då, nu är det för sent för oss för det också.
    Som andra också skriver så är det inte alls för sent för er att adoptera. Jag antar att du precis som jag är född 1970? Åldersgränsen (ej i lag utan en rekommendation från Socialstyrelsen) är att man inte ska vara 43 år fyllda då kommunen ger sitt medgivande.

Det första man behöver göra är att anmäla sig till sin kommun att man är intresserad av att adoptera. Sedan måste man gå den obligatoriska förädrautbildningskursen. Efter det kan man starta medgivandeutredningen hos kommunen som tar några månader.

Om man överhuvudtaget tror att det finns en chans att man skulle vilja adoptera så ska man så snart som möjligt anmäla sig till ngn adoptionsorganisation tex AC (Adoptionscentrum som är störst i Sverige). Kötiden räknas nämligen från den dag man går med i föreningen. 

Många länder där det kommer barn från har mycket högra åldersgränser än vad Sverige kräver. Tex Kina och några andra där man kan vara 45-50 år gamla. Även i Sverige är det tillåtet att vara äldre om man kan tänka sig att adoptera ett ngt äldre barn eller barn med så kallade speciella behov. Kina har tex en speciell kö för detta och jag gissar att den person som var  nästan 50 som nämndes i ngt inlägg ovan som nyligen adopterat från Kina gått den vägen.

Ngt man ska vara medveten om däremot är att ingen kommun i Sverige inleder en medgivandeutredning så länge man aktivt håller på med IVF. Helt j-a snett tycker jag. Så hur löser man det då? Jo, genom att blåljuga och säga att ja IVF det gjorde vi förut men nu har vi lämnat det stadiet bakom oss. Kommunen kan inte kolla ändå.

Jag och min man fortsätter glatt att IVFa trots att vi gått igenom hela adoptionssvängen och nu har ett medgivande från kommunen och väntar på att få skicka iväg våra papper till troligtvis Colombia (med Lesotho som backupplan). Vi har fått ett syskonmedgivande. Så vi hoppas på två som Colombianer alternativ Lesother (heter det så?) 

Vi resonerar som så att alla barn är välkomna till oss hemmatillverkade, IVFbarn, adopterade...

Vår högsta lycka skulle vara om vi lyckades med både IVF och adoptionen.

Så Turlid om du tror adoption skulle vara ngt för dig och din man så ring imorgon och anmäl er till ngn organisation. Kram Hjärta 
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-04-20 20:18:08 följande:
    Enya: Jag förstår inte riktigt varför svenska ivf-läkare är så ovilliga att skriva ut kortison? Eller egentligen det gäller väl de flesta mediciner, knappt att man får trombyl. Det verkar som det är generösare utomlands? beror det på vårt högkostnadsskydd för läkemedel eller för att man inte sett att medicinerna har några effekter? Kortison är ju inte bra att äta i längden, men de korta perioderna som vi skulle äta känns inte som någon större fara. Är det för att det här med immunologiska problem inte är accepterat i Sverige? De säger ju alltid att det till 99.9 % handlar om embryots kvalité. Nåt skumt är det. Pred är ju inte ens dyrt, typ 60 spänn för en burk.
    Det fattar inte jag heller. Sedan 4 IVF försök tillbaka så går jag på CFC i Köpenhamn och det vär alltså där jag förra gången fick Prenisolon i 5 dagar (mitt 8:e IVF totalt). Så inte ens i Danmark verkar man vara så pigg på kortison. Ska fråga min läkare nu för det kommande försöket, har sprayat en vecka nu, om jag kan få prednisolon under en längre tid.
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-04-21 14:20:48 följande:
    börjar spruta på fredag :)). Är såååååååå less på sprejen, är så trött av den denna gång, samtidigt är så rädd för nålarna, men bättre det än att gå svampig i huvud hela tiden. Kaffe har jag minskat till en kopp om dan, men slutar med snart också.
    Jag förstår precis hur du känner. Har spreyat en vecka nu och nu börjar det kännas. Svamp i huvudet är på pricken hur det känns. Du ligger ca 1.5 veckor före mig i schemat. Jag får fortsätta spreya ett tag till.
    Vi får kämpa ihop denna gång och peppa varandra Hjärta
  • Enya70

Kalimero - vad kul att du är aktiv i den här tråden nu.

Har just läst din presentation och ni är verkligen fantastiska kämpar med 10 ICSI! 
    Jag har gjort 8 IVF/ICSI med totalt 6 ET. Aldrig ngt till frysen och + en gång men MA i åttonde veckan.
    Är en low responder med få ägg som resultat precis som du verkar vara.  Vad händer nu för er? Orkar ni satsa på en till IVF/ICSI?

Kramar till dig Hjärta 

• Enya70
    Spears skrev 2011-04-22 13:06:33 följande:
    VUL idag 8 äggblåsor vi får väl hoppas att guldägget är i nån av dem :) ÄP på Må..
    Klart det är! Spännande. Jag håller tummarna på måndag. Vilken klinik går du på förresten som har öppet en röd dag? Kram
  • Enya70

Jag flyttar fram listan. Svårt att minnas var alla befinner sig i processen när listan hamnar lååååångt bak

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?