• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

MsBoring, tack Jag hade missat att du fått någon sjukdom med kortisonbrist! Vad skönt att du fått hjälp och att du även känner att du mår bättre och känner igen dig själv!

Kvinna72, vi gjorde 3 IVFer först och fick visserligen tillbaka en varje gång, men inte av någon vidare kvalitet, inget till frysen. Jag åt DHEA i drygt 7 månader och åt extra stark D-vitamin, omega-3 och  lade de sista tre månaderna till stark dos av Q10. Jag provade en låg dos kortison också. Jag fick även på akupunktur som jag börjat med redan innan DHEA, och märkte att det stabiliserade min cykel. I övrigt drack jag en kopp kaffe om dagen, drack i princip ingen alkohol (men det brukar jag inte göra) och motionerade lite mer än vanligt. Jag belv först gravid i december, men fick mf väldigt tidigt (v6). Straxt före missfallet fick jag lungsäcksinflammation och fick penicillin mot det, jag funderar ibland på om det hjälpte till, men jag vet inte, jag blev ju gravid även i december. I januari självmedicinerade jag även med 1/3 barnalbyl för att minska missfallsrisken. Så jag gjorde rätt mycket sammantaget.

Tjorven, det är planerat vaginal förlossning, men jag har önskat "lätt" igångsättning v 39 eftersom en vän IRL i somras gick över tiden och hennes barn dog i magen, så jag vill absolut inte gå över tiden. Efter att det blev bestämt att jag skulle få igångsättning upptäcktes i v 33 att jag redan hade öppnat mig och det var risk för prematur födsel så jag har fått sjukskrivning med vila, så vi får se om det inte kommer igång snart. jag har varit tacksam för varje dag bebis vill vänta

• Vi 5

Msboring, de tankarna förstår jag verkligen! Jag har ju trott att jag haft brist på kortisol för att mina binjurar fått jobba för högtryck under lång tid, bla pga vår sons dödsfall. jag mådde ju mkt bättre av dhea som ju kan hjälpa upp kortisolet, så jag kan ju inte låta bli att tro att det var därför vi inte lyckades innan heller. Jag hoppas du kan bearbeta de tankarna om att allt kunde varit annorlunda om du bara hade fått rätt hjälp från början, så att det går att leva med dem! Jag kan tänka mig att de kan vara rätt svåra att stå ut med... *hjärta*

Snorpan, tack! Kör du någon tilläggsmedicinering nu? Typ barnalbyl, kortison el liknande? För mig kändes det som att det verkligen var sista rycket så jag provade ju en hel del, men absolut inte utan vånda.

• Vi 5

snorpan, jag glömde ju att gratulera till de finfina embryona!!! Håller mina tummar stenhårt!

• Vi 5

Snorpan, så ledsamt det var verkligen tråkigt att höra! Jag tänker också att ni kanske kan ställa er i kö för ÄD och känna efter under tiden. Min man är 46 nu och vi har flera vänner som fått barn i vår ålder, men vi har lite olika inställning. Min man rycker tex att set känns lite jobbigt att han är så gammal att ha så små barn. Men en vän till oss var 49 nu när han fick barn. Han ha iofs två barn sedan tidigare som nu är vuxna, så han har även provat att vara ung pappa. Han säger att han njuter så mycket mer nu. Jag hoppas att ni kan känna vad som blir bäst för er! Varm kram!

• Vi 5

I torsdags kom vår mirakelbebis Vi hade tid för igångsättning dagen efter eftersom jag var rädd att gå över tiden och de ökade risker det innebär. På måndagen hade vi gjort hinnsvepning som nog hjälpte till lite. Hon vägde hela 4030 och var 50cm lång. Jättefin, stark och pigg. Förlossningen gick jättebra men jag förlorade mycket blod och är ganska påverkad av det, värst var det de första dagarna när jag inte kunde stå på benen. Men det återhämtar man sig ju från! Jag är nog världens lyckligaste och tacksammaste just nu! Och önskar att jag kunde trolla så att ni alla kunde få de barn ni önskar!

• Vi 5

Tack alla fina för era grattis! Jag har fortfarande svårt att tro att det är sant att jag fått denna lycka! Jag tänker på er och önskar er alla all lycka!

• Vi 5

Kvinna72, nej det tog sig spontant för oss i januari (41,5 år gammal) efter att ha provat tre ivf och precis ha bestämt oss att prova ett fjärde. Jag hade ätit DHEA i 7-8 månader och blev gravid spontant även i dec, men det slutade med tidigt mf v 6, så jag blev gravid precis cykeln efter. Lycka till med era ÄD planer!

• Vi 5

Ypke, åh vilka fantastiska nyheter!! Så glad jag blir för er skull! Håller tummarna att allt ska gå bra nu! Tack för gratulationerna!

Stort grattis till Victoria med! Och hoppas att det ska gå fint för er med!

• Vi 5

Snorpan, jag håller med myran och ypke, om ni har råd och ork kör en ivf i väntan på ÄD, för det bör ni ju få till innan och korta metoden går ju snabbt! Håller tummarna!

Myran, grattis till dig så himla roligt! Jag minns dig väl!

Skytten, tack kära du! Jag hoppas allt är bra med dig!

Tjorven, tack vad gulligt!

Turlid, tack så mycket! Visst är det fantastiskt!

• Vi 5

Grattis Myran! Så härligt, nu kommer en intensiv period för er

Raffebo, jag minns dig med, 2 år redan alltså! Håller med om att tiden går snabbt! Jag vill knappt lägga ner min lilla för jag vill njuta av henne varje stund.

Veronica1, men fy så hemskt och ledsamt! Jag hade ett ma i v14, det var jättetufft, men det var ändå innan allt kämpande! Mina mf efter att kämpandet började har varit mycket tidigare, v9 och V6 men de har ändå varit hemskt jobbiga. Jag önskar dig styrka och kraft att gå vidare och hoppas att kommande jular är fulla med glädje!

Ypke, hur går det för dig?!

Sunseed, fint att se dig! Hur mår ni?

• Vi 5

Tes, D-vitamin verkar bara bra och folsyra är viktig. Det finns massa studier om att omega-3 under graviditeten är bra för fostrets utveckling, minskar risk för allergier och minskar risk att föda för tidigt. Det finns även teorier om att omega-3 gör slemhinnan i livmodern "klibbigare" så att embryot lättare fäster. Q10 skulle man inte äta efter äl/ET och för mycket A-vitamin är inte bra. Det är det jag har koll på.

Snorpan, åh så spännande! Kul att de var så proffsiga med. Håller tummarna hårt!

• Vi 5

Tes, Vad tråkigt med din son! min blev också multiallergisk, men vid 5års ålder växte det bort. Och det verkar komplicerat med omega-3, bl.a. störs upptaget av för mkt omega-6, av härdade fetter och transfetter, koffein, nikotin och stress. Så då hjälper det inte att äta det...Sedan spelar ju andra faktorer in med, som du skriver, genetik tex. Så som med annan sådan forskning får man tänka att det är på gruppnivå man ser skillnader. Det kommer inte att gälla alla, men kanske skyddar det en del. Med omega-3 är det även många preparat som innehåller väldigt lite av de fetter man tror är bäst, DHA och EPA. Så äter man en sådan sort med lite i gör det ingen skillnad...Många studier har höga doser, jag har sett upp till nio kapslar om dagen! :-0 Inget är väl mirakelpiller, men kanske kan det hjälpa på traven...
    Lycka till!

• Vi 5

Tes, vår kille gillar omega-3 tuggisarna som finns på Apoteket, både jordgubb och cassis. Han har tuggat på dem sedan han var 2,5 år

• Vi 5

Sunseed, helt rätt att man ska lyfta fram både för och nackdelar. Det som är lite konstigt är att det finns väldigt många studier, stora och välgjorda, som tyder på att det minskar risk för allergier. Vad jag vet är detta den enda som tyder på att det skulle vara negativt, den är inte heller så stor. Men absolut viktigt att lyfta att det inte är helt entydigt!

Kul att se dig! Hoppas allt är bra med er?!

Tes, usch då, då är det inget alternativ för er .

• Vi 5

Snorpan, åh så underbara nyheter! Helt fantastiskt! Jag har ju följt dig länge och undrat hur det gått. Nu håller jag tummarna att det ska gå bra hela vägen!

Sunseed, tack det är bara bra med oss. Jag njuter varje stund av min lilla och vill bara frysa tiden för det är så mysigt. Jag dras dock med någon slags diskbråck så jag har hemskt ont av att bära (som jag ju egentligen vill, är en sjalfantast). Och så är jag väldigt trött av allt nattvaknande, men det hör ju till. Lillskruttan är ljuvligt glad och väldigt go och storebror har nu landat i att vara storebror och är glad i henne och snäll som få. Så jag har det väldigt bra!

• Vi 5

Åh snorpan, så underbart med två pickande hjärtan (även om jag kan förstå att det är lite chockartat att få två på en gång). åh vilken glad nyhet!

Zin, jag tänker på dig och håller tummarna att det äntligen ska få bli er tur! !

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?