• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Var det någon som hade åsikter om crinone eller lutinus? Vilket är bäst? Och är biverkningarna detsamma för båda? När jag läste på Fass verkade lutinus bra mycket "värre" och nämner även fosterskador som en risk.

• Skytten

Hej alla. Har legat däckad i årets värsta pms-värk i kroppen, har inte kunnat jobba på fem dagar! Men idag tog jag mig till akupunktören och hoppas på att bli människa igen. Första mensdagen idag och nu ska det om allt går som det ska bli FET i v.12. Aku gav klartecken. :) Men nu ska jag först börja med Flagyl. Och har lite frågor: är det jobbiga biverkningar? Måste man ta Diflucan efteråt? Gyn skrev ut t sambon oxå så han ska få knapra flagyl om det blir hemmaförsök igen. Zin - vad skönt att du r klar m op men man blir ju förbannad på hur det såg ut där inne.... Myran - kul m B!

• Skytten

Tack Fjällsippan och Miss Boring! Jag blir alltid lika glad över att ni är så snälla här och svarar på allt man kan tänkas fråga. Jag är ju lite nojig när det gäller mediciner och tar helst ingenting, knappt alvedon, så det är alltid en stor mental spärr att ta sig över när jag ska testa nya läkemedel. Men då sätter jag fart med Flagyl. En vecka ska väl gå. Och med tanke på svamprisk är det lika bra att jag tar Fluconazol (som jag visst fick istället för Diflucan).

Zin - jag förstår hur du tänker och det jag menade (men skrev lite kortfattat för jag låg i soffan med paddan i efterdyningarna av värk) var att det är så hemskt tråkigt att du gått igenom så mycket och så fanns en anledning som de borde ha hittat för länge sen. Men jätteskönt att du nu kan gå vidare med nya förutsättningar! Jag tror att det är jättevanligt med oupptäckt endo. Jag har också nämnt det för mina gyn och då suckar de bara och säger - jaha, om du misstänker det måste vi göra en titthålsoperation, annars vet vi inte. Och så har det aldrig blivit något. Men varje gång jag blir så här däckad av pms/mens så tänker jag att det är endo. Och en gyn såg en gång en inkapslad torkad vätskeboll utanför mina äggstockar....

Sunseed - tack! Ja, jag hoppas att han har rätt. Han tyckte att det var värt ett försök. Och du, jag förstår precis vad du menar med internetpaus. Ibland blir man bara mer orolig av allt man läser och man slutar lita på sin egen magkänsla. Och grattis till ditt bra behandlingsresultat!

• Skytten

Miss B och Fjällsippan eller någon annan som tagit Flagyl - tog ni dem i samband med mat? Och fick ni 200 mg tabletter eller 400 mg? Jag fick 400 mg och blir nojig. Jag är ju så "liten" och reagerar så kraftigt på medicin... Jag ska ta en på morgonen och en på kvällen.

Zin - superintressant om endo. Jag tror också att det finns risk för att man får fel IBS-diagnos pga endo. Det har jag hört talas om och det var också därför jag tog upp det med gyn, plus det faktum att jag har galna smärtor vid mens och före mens. Tack för tips om CA 125! Det ska jag be min världens bästa husläkare ta.

Mamma Gås - vad jobbigt du har det. Och vad hemskt med din mamma.... Hoppas att det går bra för er båda. Det är ju inte lätt att orka fokusera på ivf när annat runt omkring är tufft . Håller tummarna för ditt maj-försök!

Vi4 - bra att de tar dina symtom på allvar! Krya! 

• Skytten

Wow Maryhe - snacka om plåtmage. Skönt att ha en sån mage som klarar en antibiotikakur så bra. Jag brukar bli dålig av det, så vi får se hur det går.... Tack för info om dosering - jag har fått samma Flagylkur, 400 mgX2 i sju dagar. Jag missade att ta tabletten i morse så jag börjar väl ikväll då, eller ja, till middagen i alla fall. Så kanske magen skonas lite....

Miss B - tack! Du verkar ha fått en annan dos alltså. Stod inget om mjölkprodukter i förpackningen.

En annan fråga - kan jag börja med Flagyl nu när jag har mens eller måste man vänta tills mensen är över? Jag ska göra FET om ca 2,5 veckor och innan dess vill jag hinna äta Flagyl och Fluconazol. Och om det ska gå måste jag börja med Flagyl under mensen. Fluconazol får man ju inte äta om man är gravid så den vill jag hinna ta i god tid före FET. Så jag tänker Flagyl till 13 mars och så en Fluconazol den 14 mars och sen blir det nog FET kring 21-23 mars tror jag. Hinner Fluconazol gå ur kroppen då?

• Skytten

Maryhe - jag är imponerad. och avundsjuk! Min mage klappar ihop för allt, jämt. Att ha ont i magen är liksom ett normaltillstånd för mig och så med antibiotika blir det extra lite värre. Tack för Flagyl-info! Då kör jag igång ikväll vid middagen. Håll tummarna!

Myran - ja, just ja! 25 dagar antibiotika! Jag minns när du skrev om det. Jag hoppas att jag tål sju dagar. Sambon har också fått Flagyl men jag tänker att vi sparar hans kur tills det blir dags för hemmaförsök om vi nu misslyckas med FET2. Tack för mineralvatten-tipset!

Miss B - hihi, ingen fara! Tack för dina svar!

• Skytten

Finafina - så jättetråkigt att höra! Ta hand om dig!

Tuvalina - usch så hemskt med din pappa.

Lillstoran - det är intressant med dina inlägg för jag känner igen dem. När jag började skriva här hade jag också funderingar på hur mycket pengar och tid och liv man klarar av att lägga ner på den här processen. Och det är som många säger något som brukar förändras efter tidens gång. För min del var det så att jag bestämde mig i förväg att jag skulle göra en enda ivf med hopp om att det skulle bli ägg till FET också. Det handlade om pengar men också att jag är rädd för behandlingen och biverkningarna av medicinerna. Och efter första ivf som var superjobbigt ville jag knappt tänka på att göra ett FET men det gick över. Och nu ska jag göra FET 2 och sen har vi förhoppningsvis ett FET kvar om det här misslyckas. Och sen är jag klar. Så, jag har lyckats hålla min plan (hittills i alla fall) och för mig är det skönt att ha haft en plan, att jag kunnat se ett slut i processen. Jag gillar inte en osäker oändlighet framför mig. MEN så har jag också ett barn och därför tror jag att det kan vara "enklare" för mig att "ge upp". 

Miss B - precis så där var jag också, en gång för länge sen, när vi började med våra hemmaförsök på allvar. Nä, vi ska inte försöka bli gravida på sommaren för då kommer jag att må så illa under hösten och det orkar jag inte med (får lite vinterdepp ibland). Inte klokt! Hur kunde jag resonera så och hur många månader tappade vi inte där?! Och då vara jag bara 37 år.

Ego - Flagyl dag två och japp nu har jag fått den metalliska smaken i munnen. Usch! Magen än så länge halvokej men huvudvärk har jag. Någon annan som fick det?

• Skytten

Just ja, apropå fibro-diskussionen....och din info Zin. Hm, säger jag. Som alltid får den där influensakänningen i kroppen vid mens..... Har jordens PMS och nattsvettningar inför mens. Men jag ooooorkar inte mer. Ooooorkar inte ta reda på mer.

• Skytten

Tuva - så tråkigt. Beklagar. Fjällis - Jag förstår att det måste kännas mycket tungt. Jag vet inte hur jag ska kunna säga något rätt men jag ville bara säga att jag tänker på dig. Och hoppas att det ska finnas en sista möjlighet. Lillstoran - hur man upplever sprutor, ÄP och ruvandet är som du sett väldigt individuellt. Jag var superorolig under spruttiden men det gick hyfsat, ÄP blev hemsk för att jag reagerade jättekonstigt på smärtstillande rapifen medan ruvandet alltid gått rätt bra.

• Skytten

Snabb fråga - är det någon som fått underbensklåda av Flagyl? Jag har fått världens klåda, särskilt nattetid och den väcker mig. Jag trodde att det bara var torr hud pga rakning men idag var jag hos akupunktören och han sa att det nog inte alls var torr hud utan min lever som är påverkad. What? Så nu oroar jag mig förstås. Jag har alltid haft den här klådan, till och från i flera år och inte fattat att det kan bero på annat än torr hud. Eller ska jag oroa mig för Flagylen? Har dessutom varit yr i en vecka nu. Beror det också på Flagyl? Hjälp! Ni vet ju hur jag är, livrädd för mediciner.....

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?