• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Mamma gås skrev 2011-10-07 11:53:34 följande:
    Maryhe - Yes, är oxå Örebroare plus att jag oxå bor på väster Skrattande Jag är på cykeldag 30, RD 15. Skulle kunna tänka mig att vara den katten å få följa med till Italien Glad Känner att jag skulle behöva komma bort ett tag. 
    Vi är mitt i packning inför en flytt å så pluggar jag oxå, så jag förstår precis vad du menar med att tankarna inte är i skolarbetet..
    Kan säga att FL är en stooor "rondell" i mitt skolarbete Tungan ute Arbetet på väg till målet kantas ofta av rondeller vilka i mitt fall är FL å FB samt ringa kompisar Glad
    Du får ha en trevlig resa å välkommen till Öret Solig
    Läste just din presentation om hela er resa men lillflickan som inte klarade sig. Känner igen mig i din berättelse. Det går att känna er kärlek som ni har du och din älskade! Jag känner likadant med min blivande man (hoppas vi ska gifta oss till sommaren). Nu läste jag också om att du testat först plus och sen inte fått något plus efter det...

Ser också att ni gör IVF/FET på CvL stämmer det? Vad är anledningen till att ni gör IVF, är det för att chansen är större att bli gravid då? Eller kan ni bli gravida naturligt med? Kanske har du förklarat detta i presentation, du får isf ursäkta mig... jag är lite trött idag så bokstäverna hoppar lite.

Vill iaf önska med hela mitt hjärta att det kommer bli en gemensam bebis till er en dag!
  • Tuvalina

Syskon nu, önskar dig varmt lycka till i morgon!

Hoppas det blir en bra ÄP för er, boombabymamman och pralinen Jessica.

Jag har också sett på "drömmen om ett barn" och tycker det är ett mycket bra program. Nu får jag ännu mer insikt i vad det är ni alla kämpar och har kämpat med olika länge här inne i tråden. Jag håller med om att paret som adopterade flickan från Korea är helt otroliga. Tyvärr verkar det som om paret som är 40-års åldern i Stockholm verkar bli framställda som lite "gnälliga". Kanske är de det, men jag vet inte... hur kan man sitta och gnälla redan efter att barnet är tre veckor och att hon vill vara ensam utan bebisen... för mig som förlorat ett barn och hör sånt... blir lite häpen måste jag säga. Men det kan ju vara hur de vinklat det hela i programmet.

Själv är jag i ett oerhört vakuum. Vi var ju till Cvl den 30 aug. Det konstaterades att jag hade en cysta så Oddvar kunde inte se min äggstock ens. En ganska stor cysta satt i vägen. Jag förlitade mig på honom, fick Provera och hoppades att jag skulle få en blödning så jag kunde ta nya prover. Ingen blödning kom och tillslut ringde jag till CvL och föreslog att jag skulle ta proverna ändå. FSH visade då 3!! Jag hade ju ingen mens, men FSH är väl aldrig så långt egentligen? Jag trodde en läkare skulle höra av sig ang proverna. Jag fick ringa själv till CvL och jaga reda på provsvaren, prolaktinvärdet hade kommit bort bl.a. så jag ringde till labbet i Täby och fixade dem själv... sjuksköterskan Ulla på CvL fick höra sedan av mig att jag tycker nog att hon skulle vara lite mer uppdaterad på referensintervaller osv... jag fick själv ställa en diagnos eftersom ingen läkare ringde. Tillslut skrev jag ett långt argt brev till Torbjörn, en av läkarna och då ringde han och vi fick en ny tid. Cystan satt fortfarande kvar och ingen bedömning kan göras ifall vi ska göra IVF eller ej... Han trodde att FSH var så lågt på grund av cystan, har ni hört talas om det?

Jag känner att förtroendet för CvL har sinat lite. Oddvar hörde aldrig av sig trots att han förstod vår desperation efter att ha förlorat vår son i vecka 39. Han trodde att vi säkert hade chans att bli gravida igen. Torbjörn började tjata om åldern medan jag tyckte just att Oddvar gav mig mer hopp. Men inget svar har jag fått av Oddvar trots att jag skrev mail till honom med....

Jag har inte haft mens nu sedan juni. Cystan är kvar som sagt och jag fick nu primout-nor. Har ätit sista tabl i går och hoppas nu att cystan ska tillbakabildas...

Får ni några tankar när ni läser detta, får ni gärna dela med er!

Jag litar nästan mer på er än läkarna... ska jag säga.

Jag tänker på er alla här inne!!

Kram från mig

Anne

• Tuvalina

Tack för era svar. Jag blir också väldigt förvånad över bemötandet. Ledsen med. Ska nu på onsdag till Gyn här på Gävle sjukhus. En läkare som vår förlossningsläkare slussade oss till. Har tyvärr inte så höga förhoppningar där heller på grund av slarv av henne när hon ringde. Tiden går och går. Men jag ska höra med henne vad hon råder oss att göra. Jag antar de inte vill in och punktera cystan då jag bara har en äggstock och den ska bovars rädd om... Tack för era svar och stöd. Om det inte känns bra går jag någon annanstans. Kram

• Tuvalina
    kattenizze skrev 2011-10-17 10:26:56 följande:

Anne: Kanske dags att byta klinik efter ett sådant uselt bemötande?Jag håller med de andra, hoppas en bra gyn kan hjälpa dig. Får man fråga varför du bara har en äggstock? Jag kan tyvärr heller inget om cystor då jag aldrig haft det själv.Lycka till iaf!

Jag hoppas att jag kan få läkaren på fertilitetsmottagningen att förstå att jag behöver stöd och hjälp nu och inte bara ett svar att vi kanske ses om två månader eller så....

Jag har bara en äggstock för jag har endometrios och den hade spritt sig så illa att läkaren tog bort både höger äggstock och äggledare vilket jag inte tror de hade gjort idag faktiskt. Äggen är ju värdefulla!

Tack igen för ert stöd! Ovärderligt!
  • Tuvalina
    Vi 4 skrev 2011-10-24 22:22:59 följande:
    Zinfandel, ingen stress för min skull, jag har googlat och hittade samma info som du nu just länkade till. Mycket intressant och jag känner mig övertygad om att mina binjurar är utmattade. Jag disputerade i våras och stressade som en galning, levde under stor press och hade med mig stressen och sorgen över vårt förlorade barn också. Nu ska jag försöka gå via företagshälsovården tänker jag för mig dr på VC vill inte sjukskriva tros mina stooora stressproblem. Jag stämmer inte in på den klassiska hyporhyreosen, är smal och har lätt att gå ner i vilkt vid stress, bla. Men det verkar ju ändå vara viktigt att få bättre värden. Selen verkar ju intressant också. Du får hemskt gärna skicka referenser om du har tid sedan.

Söte, nu hoppas vi att detta försök blir det som ger resultat!

Selmv, håll ut, skickar lite ork att stå ut med att fortsätta lite till!

Fjällsippan, heja, heja

Linköping, så skönt att du/ni kommit till ett beslut! Jag kommer att följa er och råden du får från de andra här kommer jag att suga i mig i hopp om att jag också ska få chansen så småningom, så det blir minst dubbel utdelning för de som ger råd

kattenizze, så härligt med sådana historier som du delar med dig av!

Jösses vad det tar på krafterna att lämna blodprov, särskilt cd 3, har haft sådan extremt riklig mens i helgen att jag knappt varit med om maken (blev fundersam när ni skrev om klumpig mens, för det var det verkligen denna gång), har varit helt svimfärdig hela dagen, nu börjar det tack och lov lugna sig.
    Jag var psykiskt utmattad i många år och fick faktiskt genom blodprover och urininsamling veta av en läkare att mina binjurar började bli utmattade. Men enligt skolmedicinens värld var de inte tillräckligt utmattade för att sätta in någon medicin. Det som däremot har hjälp mig var att jag gick till en kinesiolog som såg det direkt. Alternativterapeuter ser ofta det som är på väg att bli sjukt innan det kan visas fullt ut på ett blodprov el. dyl. Eftersom symtomen stämde överens med binjurebarksproblem så gav hon mig binjurebarkspulver. De heter Adrekomp.

Det som är bra med en kinesiolog t.ex. som är vet vad hon/han gör att denne kan se vilket kosttillskott man behöver så att man inte köper på sig onödiga preparat. Den som jag går hos ger mig bara det jag behöver och håller inte på med något för att få "sälja" kosttillskott. Jag litar på henne. Jag har dessutom blivit väldigt mycket friskare sen jag började gå till henne!

Jag läser i tråden då och då ska ni veta!! Jag hejar på er alla. Vi4, har jag ju hälsat på i en annan tråd

Igår fick jag äntligen min mens som jag inte fått sen juli. Om vi inte blir spontant gravida ska vi påbörja IVF i Falun efter jul.

Kramar till alla från mig
  • Tuvalina

Läser här då och då och följer er ska ni veta. Även om jag är dålig på att skriva. MissBoring har jag ju stött på i en annan tråd också

Nu undrar jag en grej, som ni säkert har diskuterat här någon gång. Är det någon här som har provat ProgesterAll salva?

Skulle vara intressant att höra om ni har någon erfarenhet av den.

Ytterligare en liten fråga: Innan man gör IVF eller under IVF behandling, tas progesteronprov då?

Kram från Anne

• Tuvalina

Jag blir inspirerad av er här i tråden! Styrkt i mina tankar och funderingar. Skytten, jag skrev också ett mail till CvL och Oddvar om min besvikelse i kontakten med dem! Jag blev också tagen på allvar. Nu ska vi få tillbaka pengarna för besöket där. I morgon besöker vi IVF kliniken i Falun! Blir glad att läsa att det vara ett och annat plus på gång här! Skytten, har du haft svåra svampinf? Jag har nämligen haft det i sju mån nu. Får behandling nu men undrar vad det grundar sig i?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?