• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Påfågeln: Vad betyder lågt LH värden? Vad står det för?

• underverket 06

Turlid70: Vilket elände med matberadaren. Lycka till med att köpa en ny. Här har vi inte det så roligt heller. Sonen har 39 graders feber, så det blir till att vara inne hela dagen. Han är dock ganska pigg, som små barn kan vara trots hög feber. Igår var han hemma med mormor o morfar, så vi slapp vabba. Snällt! (han skulle i för sig varit ledig med dem iallafall).

• underverket 06

Har inte varit inne o skrivit på ett tag för har haft fullt upp att ta hand om min sjuke son, som haft hög feber i flera dagar. Nu är han dock piggare o var med mormor o morfar idag så jag slapp vabba.

Fahlvik: Grattis. Så kul med ett +. Hur gammal är du? Har du fyllt 40?

pp08: Grattis till ruvningen av de 2. Hur kom det sig att du fick tillbaka 2? Vilken klnik går du på nu igen?

Fjällsippan: Va tråkigt! Så tråkigt att den inte klaradee upptiningen.  Vi funderar också på hur vi ska gå  vidare. Ska till kliniken nästa ve. Tycker lite det är en ekomiskt fråga. Tror inte läkaran kommer ge oss så stor chans att lyckas eftersom mitt senaste IVF gav så dåligt resultat. Så frågan är om vi kan lägga ut 24000 till på ett nytt försök, om vi nu överhuvdtaget får göra ett nytt försök? Eller om vis ka ge oss på Äddonation på en gång? Vi kommer inte ha råd att göra ett nytt IVF + ev sedan ÄD som kostar minst 50000. Det skulle bli minst 75000. Hur har ni andra råd att finansera alla IVF? Det är ju dyrt när man inte får köpa 3- pack längre. Hur många försök har ni andra gjort o hur många kommer ni ha råd att göra? Hur har ni andra råd att finansera alla försök?

• underverket 06

Turlid70: Va tråkigt att mensen kom. Fick mens igår. Det är samma visa varje år. Jag tror varje månad att jag kanske är gravid, står inte bröstvårtorna upp väldigt mycket, mår jag inte lite illa etc?? Chansen är ju minimal att jag skulle blir gravid på vanlig vis. Har inte varit gravid på naturlig väg sedan aug 2006 o då slutade det hela i utomkvedeshavanskap. Vi ska till CvL, vår kliniki, på tors för samtal o då får vi väl domen. Är det lönt att göra ett IVF til eller ska vi köra på ÄD? Ska till gyn o lämna prover på mån för att kolla upp hormoner etc. Det skulle ske på cykeldag 2-4. Jag känner mer o mer att ÄD är det enda vettiga för oss, om nu inte läkaren på tors skulle säga att vi har jättestora chanser att lyckas med IVF. Det lär han dock inte göra med tanke på det dåliga resultaten med senaste IVF, med bara ett halvdåligt befruktat ägg. Min längtan efter ett andra barn o ett syskon till vår son är så enorma stark att det inte spelar någon roll om det inte är miss genetiska barn, även om jag naturligtvis helst hade velat ha ett barn med mina ägg.

Fjällsippan; Jag varmt rekommendera CvL. De är jätteproffsiga. Jag var lite inne på Falun förut, men nu tror jag det mer lutar åt ÄD för oss. Har jag så få o skruttiga befruktade ägg lär de ju inte göra långtidsodling iallfall o det var isåfall därför jag tänkte mig Falun.

• underverket 06

Fjällsippan: Va underbart med din väninnna som lyckades med IVF vid 44. Hur många försök had ehon gjort? Vid 44 ska det väl vara minimal chans att lyckas med IVF för en normalfertil kvinna, men hon kanske hade tur eller hade bra äggstocksreserv?

• underverket 06

Turlid70: Det låter som du har det väldigt tufft på jobbet. Hoppas du hittar någon lösning o slipper vara så stressad på jobbet. Hoppas du kan vila upp dig ordentligt i jul o nyår.

Ianna: Du verkar också ha det tufft. Ekomin blir ju inte direkt bättre av alla dyra IVF försök ,speciellt för oss som inte får köpa 3 pack längre.

Själv har jag det lugnt på jobbet tycker jag o jag trivs bra till skillnad mot förra terminen då jag varntrivdes så eftersom jag saknade min son så mycket då. Jobbar bara 75% o det är sådan skillnad mot heltid, speciellt när man har småbarn. Jag tar dagen som den kommer o stressar sällan upp mig på jobbet. Jobbar som förskollärare o jag resonerar så att det viktigaste är att barnen mår bra o blir sedda av oss pedagoger. Hinner vi inte med det pedagogiska arbetet eller dokumentationen av det vi görmed barnen någon dag tycker jag det inte är hela världen. Nu har ju jag inga deadlines eller så eftersom det inte är ett sådant arbete, så sådant behöver jag inte bekymra mig om. Vad jobbar ni andra med?

Angående vabbande så är våra chefer väldigt förstående, men så är de ju också i branschen så att säga. Som förskolechefer vet de ju att barn blir sjuka. Vabbande nästan hela förra veckan med sonen. Hos oss är upplägget så att jag nästan tar alla vabbdagar, fär att sambon har svårare att vara borta från jobbet. Ingen gör ju hans jobb när han är borta medans hos mig så är det mer kollegerna som blir drabbade om jag är borta, men vi försöker ju få inte vikarie så det brukar lösa sig.

• underverket 06

Känner mig så GLAD. Vi var på återbesök på kliniken, CvL, igår för att prata om hur vi ska gå vidare efter det senaste IVF som ju blev minus. Jag trodde läkaren skull ge oss jättedåliga odds för ett ev nytt IVF. Jag var ju hos en gynekolog för några veckor sedan o hon gjorde vul på mig o gav mig o stort sett ingen chans alls att lyckas med IVF o föreslog som enda chans ÄD- äggdonation. Men hos läkaren Oddvar på CvL lät det helt annorlunda, Han gav oss stora chanser att lyckas med ett nytt IVF. Det senaste IVF när jag bara fick ut 5 ägg från 8 äggblåsor o där bara 1 blev befruktat, ansåg han bara att vi hade extrem otur med o att vi inte hade naturen med oss denna gång. Han menade att för det första var det otur att vi inte fick ut ägg ur alla äggblåsor o sedan otur igen att av de 5 äggen var 2 omogna. Sedan extrem otur att av de 3 ägg som gick att befrukta så gick 2 sönder vid microinjektionen. Jag svarade bra på hormonbehandligen, men det var otur att det blev som det blev. Nästa gång kan jag lika gärna få ut säg 8 ägg o sedan få 4 befruktade menade han.Jag tycker absolut vi ska göra ett till IVF försök. ÄD var inte alls något vi skulle fundera på i detta läge tyckte han. Han gav oss 30- 45% chans att lyckas o det är jättebra odds för min ålder.  De räknar ut en prognosmodell baserat på vul, hur man svarar på hormonbehandlingen o min ålder o AMH värdet tror jag. Så nu blir det nytt försök i jan. Vi hinner inget innan jul. Denna läkaren är alltid så positiv o jag litar faktisk mer på honom än den gynekolog jag var hos. Konstigt nog är hon deras samarbetsläkare o det är ju konstigt att hon har en helt annan åsikt om våra chanser att lyckas.Men hon håller inte på med provrörsbefruktningar dagar i ända, så hon borde ju rimligen inte ha samma kunskaper som läkaren på kliniken.

ChippiChoppi: Lycka till på ÄP. HÅller tummarna för dig.

Turlid70: Hoppas du har det riktigt trevlig på företagsfesten. Jag skulle nog tagit ett par glas vin iallafall .Sitter själv med ett glas vin just nu.

• underverket 06

Har ni andra också gått på uppföljningssamtal efter misslycksat IVF? VI satt o pratade o diskuterade med läkaren i en hel timme, så han tog sig verkligen tid att gå igenom våra IVF  o tog sig tid att svara på våra frågor.

• underverket 06

Vem var det förresten som fått klartecken från Car von Linne? Minns inte o hittar inte inlägget i tråden .Var någon som gått i Falun förut vet jag. Kan inte hålla reda på var alla går tyvärr! CvL är toppen tycker jag. Bara det att läkaren att 1 timme o gick igenom våra frågor o funderingar kring förra IVF o chanser för ett nytt IVF. Fast å andra sidan betalar man ju dyra pengar, så uppföljningssamtal ska väl ingå om man vill.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?