• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-04-13 11:28:29 följande:
    Nej, jag tror inte CvL ger Trombyl. Och enligt min hemortsläkare så ger dom inte Progynon eller kortison heller. Trombyl = barnalbyl, så det kan man ju självmedicinera med om man vill. 2 VUL tycker jag att det är bra att du begär; jag brukar få mitt första på sprutdag 6 (cirka, beroende på helg) och det andra har varierat mellan sprutdag 9 - 12 (beroende på hur det första VUL'et har sett ut). Men visst ska du ta E2-värdet i samband med VUL'en? 
    Få du dessa från din hemortläkare?

Efter 7 sprutdagar ska jag lämna blodprov och göra min första VUL samma dag hos CvL. Känns lite sent med blodprov, lämnade sist efter 5 sprutdagar, men jag kanske ber om remiss till det och lämnar det på ett labb som dem sammarbetar med tidigare.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 12:31:42 följande:
    Jag har inte behövt fråga hemortsläkaren om recept eftersom jag har en pappa som äter Trombyl, så jag tar från honom. Och mina föräldrars hund äter Prednisolon (kortison), så jag kan ta från henne om det kommer att behövas (har fortfarande lite kvar själv). Fragminsprutor har jag kvar från tidigare behandlingar. Och hade jag inte haft tillgång så hade jag absolut frågat min läkare efter recept. Han vet att jag medicinerar "själv".

Det är ju VUL tillsammans med E2-värdet som säger något om "helheten" (och dessa ska helst tas på samma dag). Så det kan bli missvisande om du tar blodprovet tidigare. Minns du vad du hade för E2-värde förra gången på sprutdag 5?

Jaha okej, då får det bli på dag 8 då. Jag hade något runt 800 efter 5 sprutdagar, på morgonen på dag 6 alltså. Är det bra värde eller ska jag be om estradioltillskott?

Barnalbyl får man inte ta om man försöker bli gravid står i bipacksedel. Vad ska man tro?
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 16:54:49 följande:
    Under sprutperioden behövs inget tillskott, då står sprutorna (Puregon el dyl) för hela östrogentillskottet. Utan det är under ruvningsperioden som vi diskuterar ett eventuellt extra östrogenbehov. Men hur menar du att det blir på dag 8 istället; har inte CvL bestämt vilken dag du ska göra första kontrollen? 800 på dag 6 låter som ett bra värde; fick du fortsätta att spruta med samma dos efter det? 

Vad gäller barnalbyl så vågar jag inte ge dig något råd. Det är en liten dos av acetylsalicylsyra (blodförtunnande) som eventuellt ger positiva effekter.  
    Jo, VUL och blodprov på morgonen på dag 8. Tidigare lämnade jag blodprov på dag 6 och första VUL på dag 8 och jag fick fortsätta med samma dos sen. Hur vet man att man bevöver extra östroen under ruvningen?
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-04-13 10:52:30 följande:
    turild70: bra info, jag måste ha en liten blockering redan nu eller är det ägglossningshumör jag haft i ett par dgr...mest sambon som får lida kunderna får se en glad Snösport.
    Försumma inte din sambo min vän, han är värd mycket mer än dina kunder.  
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 19:10:46 följande:
    Håller med om att det låter lite sent med VUL/E2 på dag 8. Jag hade nog frågat kliniken om att få en koll tidigare. Jag känner inte till CvL upplägg vad gäller VUL/E2, min hemortsläkare har sitt eget upplägg även om han jobbar för klinikerna. Det var läkaren i Falun som resonerade att "det kunde inte skada" med lite extra östrogen efter ET. Förmodligen bidrog  alla mina försök till att han ville prova något nytt. Men jag vet inte.
    Nu är det bestämt första VUL och blodprov på sprutdag 8 den 29 april. Fick min blödning idag och börjar spruta på fredag nästa vecka.

Fick naturligtvis ingenting av mitt besök hos gyn idag. De tar inga prover om man bloder Skrikandes. Bokade ny tid nästa vecka och hon lovade att skicka några prov på odling för svamp och andra bakterier, dock ej plasma bakterier. Tydligen är det mycket ovanlig att man har det samt är det dyrt att göra och det görs inte på rutin.

Återigen fick jag råd att inte läsa så mycket på internet, bla bla bla, har ska man annars veta det läkaren inte berättar. Ev bakterier som finns i livmoder är inte orsak till barnlöshet, enligt henne, det har vi hört förut. Sådana bakteriella prover stödjes inte av soc styrelsen, därför tar inte fertilitetsläkarna dem på rutin, men läkarna bör inte säga nej om du vill ta en prov för odling (typ svamp eller streptokock). Det är inte dyrt och alla gyn läkare har tillstånd att göra det, så att det är att fråga efter.
  • turlid70

Chchisita, skönt att det löste sig fint med maken.

Kattenizze, håller tummarna allra hårdaste.

Själv fick jag känna på biverkningarna från Synarela igår, de kom från ingenstans och slog till med full kraft, Mår pyton just nu, tur att jag tog ledigt imorgon sedan tidigare, så att jag inte behöver sjukskriva mig.

• turlid70
    dallas skrev 2011-04-14 15:28:50 följande:
    VC kan göra ett sånt Ueraplasma prov, det gjorde min väninna +hennes man innan dom gjorde ÄD i Riga..
    Åh, tack, ska ditt idag och fråga om det.
  • turlid70

Underverket, grattis till super bra resltat, verkligenjätte roligt att allt fungerade så bra denna gång!
    Lägget till dig som ruvare på listan, visst hade du problem med det? Gissar din TD till 30/4 Glad.
    Driver fram listan samtidigt, uppdatera gärna om något inte stämmer.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun, hemmaförsök tills vidare

• turlid70

Inanna, förstår hur tufft det är för dig, du är en av oss som inte har några barna alls och vi som har tycker att det är så jobbigt, men kan tänka mig hur stark är din desperation. Men jag hoppas verkligen att det finns en lösning för dig, men allra mest hoppas jag att nästa behandling blir den sista för dig med lycklig slut. Kan du tänka dig prova långa metoden förresten, sägs funka bättre för oss över 40.

• turlid70

Har varit på hos husläkare idag, hon trodde nog jag var dum i huvud för att jag ville testa TSH, hur den påverkas av Synarela, D-vitamin för att det kan vara fördel att höja upp det för graviditeten, plasma bakterier för att dem ber jag kanske på många många år utan att veta om det och det är dem som orsakade att min ena äggledare är täpt (tja, man får spela med alla kort man har). Inget av dessa villa hon göra.

Så här gick vår diskission om D-vitamin provet, hon närmar sig nära mig och sitter max 3 dm ifrån och stirrar på mig:
    - Varför vill du göra det och varför din läkare på CvL gjorde inte det? frågar hon
    - För att de gör inte det, men KS hade en studie om det för det skulle kunna underlätta för att bli med barn ag vill kolla det privat och om jag behöver tillskott.
    - Brukar du vara ute? frågar hon igen och stirrar på mig helt oförskämt
    - Väldigt lite, jag jobbar på ett kontor, säger jag
    - Hur många minuter per dag? frågar hon
    - Väldigt lite, säger jag igen
    - Äter du fisk, ost, dricker du mjölk?
    - Sällan, lite, gillar inte mjölk
    - Der räcker ändå, säger hon, för att bilda tillräkligt med D-vitamin
    (trodde att jag skulle smälla till henne för att hon satt så j-a nära och stirrade)
    - Varför då säljes D-vitamin utan recept och recomenderas just för kvinnor i norden, frågar jag
    - De säljer för att tjäna pengar, det gör inte vi, säger hon. Ni sparar bara, tänkte jag.

Om TSH ringde hon till CvL (jag väntade ute) och läste på själv sa hon, Synarela påverkar inte den gren i kroppen som utvecklar TSH var hennes slutsats, därmed ingen test på det. Jag får nog be CvL att ta TSH då jag är på VUL kontroll där, för att jag tror att Synarela påverkar allt i kroppen. Om dem inte tar prover så kommer dem aldrig veta det ju, lita bara på sina teorier, men det är ju biologi vi pratar om!

Ang plasma bakterier skulle jag gå till gyn, sa hon. Jag har varit där igår, sa jag, och de kollar inte det. Då behöver du inte kolla det heller, säger hon. Vad fan vet hon vad jag behöver Skrikandes. Jag behöver få ett barn och det hade hon inget intresse av kändes det som.

Hb och B12 var det enda jag fick kolla, för historiskt lider jag av järnbrist och jag sa att jag inte käkat duraferon på flera månader pga Levaxin. Det var enda som bet på henne, då 2002 låg min Hb så lågt att de var tvungna ge mig blodtransfusion, fick inget svar på det än.

Även om IVF barn ska vara lönsamma för samhället vill det ändå inte hjälpa till på traven att producera dem.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?