• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-04-20 17:17:26 följande:
    Bra jobbat Zin med svar från olika akupunktörer! Håller helt med och tror verkligen att det är så individuellt med och att örter kan interagera med hormonmediciner t.ex.

Grattis Vickan12 till återföringen!

Det finns många klinker i Sverige som sätter tillbaka två embryon. I Göteborg vet jag att de gör det t.ex. och i Falun till mig sak de göra det nästa vecka
    Jag fick två vid mitt senaste FET i Falun i vintras. Glad
  • Sunseed
    Tuvalina skrev 2012-04-20 17:44:44 följande:
    Tror stenhårt på just nu:

Orgasm
    Ananas, grape (enligt tips från Zin idag)
    ett glas rött
    mycket skratt
    Kärlek
    Minsta motståndets väg
    Solig
  • Sunseed
    Tuvalina skrev 2012-04-20 18:11:43 följande:
    Jag med, det skålar vi på!!
    Och jag tar ett glas vitt nu efter en hemsk cykeltur i snö/regn och starka vindar. Visserligen inte det sista, men ändå. Skrattande
    Skål tjejer! 
  • Sunseed
    Nu Syskon skrev 2012-04-20 19:06:00 följande:
    Men visst är dunöjd nu när du är hemma i värmen med ditt vin. Heja heja. Själv har jag också blivit inspirerad och gick 40 snabb stavgång igår kväll. Tack för inspiration
    Åh vad bra! Heja dig! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, efteråt är det skönt, men inte under tiden. Skrattande 
    Och nu får jag inte dåligt samvete över lite dåligt leverne med vin heller när jag har varit så nyttig hela veckan, och ätit jättebra mat. Man måste få vara lite onyttig också.  
  • Sunseed
    AshaG skrev 2012-04-20 18:21:22 följande:
    Vickan12 - har du hört nåt om fördelar/nackdelar att återföra 2 befruktade ägg?

Själv ska jag på ÄP på tisdag o sen hoppas vi på återinförande på trosdag. Läkaren frågade om vi ville ha tillbaka 2 eller bara 1 men kunde ej riktigt hjälpa mej med att bestämma. Trodde inte ens att de återförde mer än 1 åt gången. Frågan e ska man återföra 1 o frysa eller återföra 2....usch vad jobbigt. Fast just nu hoppas jag att det blir nåt att återföra över huvud taget. One step at a time
    Jag läste på lite efter att jag fick tillbaka två i vintras. Det är ökad risk för både bebisar och mamma. Mamman kan få större problem (självklart) under graviditeten (jag läste mig till att många verkar bli sjukskrivna långt före födseln) och ofta blir det mer illamående och mer kräkningar. Men största riskerna är för barnen. Här kan man t ex läsa lite:
    http://www.linne.se/ettellertvaembryon/

Men det kan givetvis gå bra också. Men som sagt, jag googlade som en liten blå om fördelar och nackdelar när jag fick tillbaka två. Och det finns ju folk här inne som har fått två och fött två. Solig
  • Sunseed
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-04-21 14:18:03 följande:
    Hej tjejer....på väg från Sahlgrenska.......två toppex insatta. En fyra o en sexa....nu är det bara att vänta...de övriga blev bara treor så det blev inga till frysen.
    Grattis till dubbelruvning! {#emotions_dlg.flower}
  • Sunseed
    Lillstoran skrev 2012-04-21 02:54:37 följande:
    Jag är på första försöket och har efter nästan tre veckors spray nu börjat med sprutor, är på dag 3. Inga biverkningar alls ännu, m u à lättare huvudvärk samt känslan när man håller på att bli sjuk. Akupunktur, barnmorskan Marietta som gör denna påstod att man får fler ägg av akupunktur. Stämmer detta? Gått med i en tråd där alla påbörjat IVF år 2012, väldigt varierande åldrar allt från 25 till över 40 men jag är nog äldst.Ett icke obetydligt antal har redan lyckats, -men att notera är att även flera unga får relativt få ägg men ändå lyckats. Någon påstod t o m att det blev sämre kvalitet med för många ägg. Inte en enda person i tråden har fått 2 ägg. Jag vågar näst intill påstå att jag inte kommer att få 2 ägg, även om jag själv vill och föreslår det, är relativt säker på att det blir 1 ägg då det är mitt första försök. Läkaren på Huddinge gav mig 20 - 25 procent chans att lyckas per försök, och det är väl dessvärre inte mer man kan förvänta sig vid 40. Det låter märkligt men nu när jag o min sambo kommit igång känns det faktiskt spännande o har inte varit jobbigt alls hittills. Lycka till allihop.
    Spännande. Då är du ruvare inom två veckor, cirka. Glad

Jag tror också att chansen att få två ägg tillbaka är liten om det är första försöket. I mitt fall var det inte planerat. Det var vår tredje insättning och det första embryot dom tinade upp verkade inte ta sig, så dom tinade upp även nästa. När vi väl kom in för FET så hade det första tagit sig och blivit jättefint, och då fick vi frågan om vi ville ha tillbaka båda. "Du har ju åldern inne", sa dom. 

Men ett fint embryo räcker. Hoppas att det går bra!
  • Sunseed

En säkerligen dum fråga, som jag tror att jag redan har svar på... Men ändå. Skrattande

Det KAN ju dröja ända till början av juni innan vi får hysteroskopi. Hade ni chansat på ett hemmaförsök nu på första ägglossningen efter första riktiga menstruationen eller hade ni väntat?

Å ena sidan kan jag känna att vi vill prova, för chansen att få hysteroskopi inom 3 veckor känns ganska liten och om tre veckor bör man veta om hemmaförsöket har gett något. Å andra sidan känns det jättedumt OM man skulle få en akut-tid. För det kan ju hända att dom går in och skrapar...

Beslutsångest! 

• Sunseed
    Lillstoran skrev 2012-04-21 18:09:40 följande:
    Fråga - om jag inte missminner mig så skrev någon här om förbättrat resultat/ägg/hormonvärden efter akupunktur. Märker ni någon skillnad efter ni börjat med akupunktur mot IVF innan? Tar ni även blodprov dag 5, eller är det bara första gången? Efter flera försök borde läkarna ha mer koll om dosen är riktig? Har läst om de som justering både efter blodprov o VUL. Ska dessutom höra om möjligheten att "styra" äggplock, dag 10 är nästa fredag o min sambo är bortrest torsdag-fredag (vilket i värsta fall går att ställa in). ÄP ursprungligen planerat till början av maj, men jag har bra fått sprutor för 9 dagar, förmodligen för att medicinerna är så dyra att de inte vill ha överflödigt i onödan utan heller skriver ut under resans gång. I viss mån kan de styra eftersom ÄP i regel inte görs på helgerna ( har inte läst någon här som gjort på helgen). Läst om att de skruvat ned dosen, eller att man inte får ta fler sprutor innan ÄP om helgen kommer emellan för att "bromsa". Hur många dagar har ni sprutat genomsnittliges på era försök?
    Jag har sprutat ca 10 dagar båda gångerna.
  • Sunseed

Tack hörrni... Jag har troligtvis ägglossning i veckan och då är det kört (sambon är bortrest i fem dagar) men om jag har tur blir den framåt helgen. Och i så fall kör vi.. Man vill ju inte missa en månad liksom. Skrattande

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?