• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Ja, nu inväntar vi bara en uppdatering från Inanna Hjärta

• Zinfandel
    Nej nej nej Inanna Gråter Jävla skit, säg att det inte är sant.... Det får inte vara så Gråter Åhh jag förstår att du tänker så nu men jag hoppas, hoppas att du kommer tillbaks till oss. Så fruktansvärt ledsamt, kära vän. Jag var så övertygad om att du tom skulle få se 2 idag. Om du mot förmodan läser detta så önskar jag dig allt gott som finns i världen och hoppas så att det sker mirakel hemma i sommar istället. Jajaja, ni måste bara göra ett försök till, du blir ju faktiskt gravid!! Största, varmaste kramarna till er båda Hjärta
  • Zinfandel

Ändrar listan så slipper du se det nästa gång du är här bästa Inanna Gråter

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    mamman0301 39 år IVF Cura Malmö IVF 2 börjar med sprutor ca 15 aug
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug, ÄL 15/6, BIM 30/6
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept. ÄL i mitten av juli!
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 12/6, BIM 25-27/6
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    Snösport, 42år, spontangravid just innan IVF6,Luleå gått i Falun BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Zinfandel

Ställde följande fråga till Dr Svend Lindenberg på CFC i Cph:

Jag skulle vilja veta hur ni resonerar kring det eventuella sambandet mellan immunologi & fertilitet? Hur mycket påverkar immunologin? Försämras chanser vid 2 eller fler autoimmuna sjukdomar? Vad gör man åt det, sätter man enbart in cortison?
     svend lindenberg: (29-06-2011 19:23:15)
    det er ikke muligt at svare på her men generelt kan immun systemet skade fertiliteten 4 steder.
    1) før ægget dannes færdigt i æggestokkene( endometriose, reumatiske sygdomme)
    2) ved udviklingen i livmoderen ( reumatiske sygdomme, atopisk dermatit)
    3) implantationen ( astmma, lupus etc)
    5) tidlig graviditet ( lupus og vævs antigener)

Behandlingen er derfor mange forskellige.
    Tack för att någon ger klart om än kort besked i saken! Bra för tex er med astma att veta.

• Zinfandel
    Snösport skrev 2011-06-29 21:21:04 följande:

Zinfandeln: jo jag har ju astma och tar dessutom inte all medicin som läkaren tycker då jag borde ta , men jag har varit rädd att den kan vara negativ för att bli gravid...måste ju börja i höst säkert annars blir livet jobbigt att andas.
    jo om det hindrar inplanationen...vad kan jag göra för att förbättra det ? e`ller bra att veta bara? Hjälp mej!
    Bra att du skrev och frågade honom!!

Det vete fasen faktiskt..... Fråga din läkare, det är ju tydligen av betydelse!

Råkade dock i all hast snubbla över detta för er som bor i närheten (om den nu gäller fortfarande)!

www.karolinska.se/Forskning/Forsokspersoner/Livmoderslemhinnans-betydelse-for-implantationen/

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-06-29 21:39:31 följande:
    ...och jag har atopisk dermatit. Undrar hur deras behandling ser ut i samband med det? Mycket intressant att han nämner så specifika samband! Har du bokat in behandling, Zinfandel?
    Jaha, där ser man Obestämd Nix, inte än, ska fundera vidare lite men troligtvis kontaktar jag dem efter semestern, de verkar ha en hel del mer skinn på näsan i DK. Tjocka näsor, typ. Flört
  • Zinfandel

Ollemia: du är mer än välkommen att stanna kvar!! {#emotions_dlg.flower} Här är de flesta välkomna Flört så stanna gärna!

• Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-06-30 08:32:46 följande
    Zinis: Verkar som den där kliniken i Köpenhamn är bra. Billigare och bättre. Hade jag varit skåning hade valet varit givet! Undrar om de har sina 10 veckors sommarlov eller om de har öppet på sommaren? Kanske svenska kliniker borde åka dit och lära sig vad proffesiionellt kundbemötande är?
    Hahaha, näääää duu, där arbetar med efter kunden så man har öppet 365 dagar om året Skrattande
    Och så gillar jag att de alltid gör spindel view analys!

minturwww.copenhagenfertilitycenter.com/

Inanna: tänker på dig Hjärta 
  • Zinfandel
    kattenizze skrev 2011-06-30 10:19:52 följande:
    Snösport: Menar du att läkaren sa att du inte skulle anstränga dig hårt för att du är över 40 år?? Skämtar du? Hade den läkaren hört talas om Evy Palm kanske?? att träna är ju det bästa du kan göra för dina luftrör som astmatiker! Det här med kortison tycker jag är lurigt, Betapred är ju det, och det ska man väl inte ta under grav, men ta prednisolon är ok. (det gör ju många pga immunologiska problem). Det kanske handlar om dosering? Kortisoninjektioner i t ex nerver gör man ju inte heller under grav.
    Nä nu ska jag till stranden som jag har 100 meter till. Hoppas alla får en trevlig dag i värmen!
    Ja, det handlar om dosering.

Kalimero: tror Inanna har 4 i frysen.

Chippi: även om jag inte har astma så är jag djupt tacksam för dina inlägg och dina kunskaper. De har säkert hjälpt mer än en här, tack för att du delade med dig! Tänk vad bra vi har det, att det finns massor med kunskaper i bakgrunden som dyker in när det kommer på tal - ytterligare en anledning till att ha en öppen t råd!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?