• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-09-26 13:01:32 följande:
    Jag är bara orolig för att programmet ikväll kommer att vinklas till att det är karriärgalna kvinnor 40 + i Stockholms innerstad som försöker skaffa barn till varje pris och med vilka oetiska metoder (surro t ex i tredje världen) som helst. Sådana program har det ju varit förut, och är så långt ifrån verkligheten man kan komma!! Men det är bra om det är tjej från FL som kämpat länge, ska bli väldigt intressant att se. Strongt att ställa upp.
    Jag delar din oro för precis det här men fick mer hopp nu när jag ser att en FL tjej som kämpat länge ska vara med
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-09-26 14:27:21 följande:
    Enya: Få se nu om du följer trenden med en liten pöjk i magen eller flera! Du har väl iofs några veckor till KUB etc (om ni ska göra det)
    Ha ha vi får väl se Flört. Vi börjar med VUL på fredag. Då är jag i v.7 + 2.
    Längre än så vågar jag inte tänka för tillfället. Håll tummarna för mig på fredag morgon...
  • Enya70
    Boe skrev 2011-09-26 16:09:02 följande:
    Enya jag håller tummar & t.år för dig på fredag! Är det någon i denna tråden som är med på tv ikväll? Vilken kanal?
    Tack goa du! Jag är inte med men jag kommer definitivt att titta!
  • Enya70
    AnnaLinn skrev 2011-09-26 17:55:52 följande:
    Enya: Självklart, håller alla tummar för dig! Spännande men ändå läskigt eller?

Hade TD i to och då visade den, enda gravstickan jag hade hemma, pos,  vågade inte tro på detta så därför beställde jag nya och de kom idag, tog ett nytt test och visar fortfarande pos! Är lite chockad, för jag har ju inte känt ngt under ruvningen! Känner mig glad samtidigt som jag är lite fundersam... kan det verkligen hålla hela vägen... Vi vet ju alla att saker och ting kan hända! Är bara att hoppas på det bästa. Ska ringa kliniken i morgon. 
    Men supergrattis AnnaLinn Solig{#emotions_dlg.flower}!!!
    Otroligt roligt.
    Förstår precis hur du tänker angående kan det verkligen hålla hela vägen...
    Är skitskraj jag då vi haft ett MA tidigare trots att vi sett ett tickande hjärta på VUL. Läkaren såg då dock att embryot var lite litet och mycket riktigt hade hjärtat slutat slå veckan efter. Vill INTE vara med om det igen. Hu.
    Så, jag jag kommer vara skräckslagen på fredag. Håll tummarna för mig så så håller jag mina för dig! 
  • Enya70
    oceanney skrev 2011-09-26 18:24:06 följande:
    Ja, då var man dubbelruvare igen då. Testdag om 12 dagar. Hittar inte listan så att jag kan lägga till mig. Ska leta vidare. 
    Grattis till dubbelruvarstatus! Stort lycka till!

• Enya70
    No Ka Oi skrev 2011-09-26 21:03:20 följande:
    Zin, du är inte kurator eller liknande? Du skriver så bra. Stödjande och ledande lixom. 

Slemmis, Jag har vänner som gått både på Sahlgrenska och Carlanderska. Jag har bara gått på Carlanderska. Mina vänner säger att det är milsvidd skillnad på hur det går till på Sahlgrenska och Carlanderska. Därför har jag tyvärr inget att tillföra utöver vad de andra redan skrivit om vad som kan komma att hända i morgon.  Det jag kan säga att alla är nog mer eller mindre nervösa. På sina olika sätt. I våras gjorde jag min sjätte återföring. (Allt är relativt så om det är många eller inte låter jag var och en bestämma...) På nåt sätt kan jag ju tycka att jag då borde ha lärt mig att det kan gå bra och det kan gå åt skogen . Och lärt mig acceptera båda delarna. Jag var så fruktansvärt nervös innan återföringen att jag nästan inte ville göra den. Jag satt och skakade i väntrummet i väntan på VUL några dagar innan själva återföringen. Ville kräkas Jag mådde så dåligt psykiskt sett. Även veckorna till TD var verkligen skit.

Jag vet att det är inte det man vill höra men ibland bara måste man bita ihop och göra saker, hur nervös man än är. Att ta ett steg i taget och inte fundera så mycket på "tänk om" och "vad händer då" är något jag kämpat för att lära mig under IVF-tiden. Min man har bankat in det i skallen på mig. Ett steg i taget. Det hjälper att tänka ett steg i taget.

Nu sitter jag här, gravid. Tänk om (fast så skulle jag ju inte tänka Obestämd ) om jag inte hade gjort återföringen i våras!?!

Bestäm dig för att gå dit med öppna sinnen. Lyssna till läkaren. Fråga alla frågor. Kommer det upp frågor sen skriv ner dom, ring eller fråga vid nästa möte. Få en gråtatack om du behöver, dom har garanterat sett det förut. Krama din man. Gå dit! Ta ett steg närmare en graviditet. Lycka till! Det kommer att gå bra! {#emotions_dlg.flower}
    Fantastiskt bra skrivet No Ka Oi! Jag tycker det är du som är rena kuratorn.
    Slemmis - jag kan bara hålla med No Ka Oi och önska dig all lycka till imorgon.
    Kramar
  • Enya70
    callimero skrev 2011-09-26 21:26:03 följande:
    Inte jag heller. Och självklart MÅSTE det tas upp ett skräckexempel på surrogatskap. Kan inte ett helt program om ofrivillig barnlöshet vara fritt från sånt?
    Ja det är verkligen typiskt att de måste ta upp detta.

Men å andra sidan så tycker jag att de också fick med en del bra saker som att skildra längtan och smärtan hos flera av de par och singeltjejen som kämpar o kämpar.

Lite långsamt tempo ibland och hade önskat mera ingående skildranden men de kanske kommer? 

Tex lät det ju som att man får göra hur många IVFer som helst och att staten betalar...hrmpfff 
    Det önskar man ju skulle förklaras i detalj hur det verkligen är 
  • Enya70
    Hoppfull10 skrev 2011-09-26 23:48:16 följande:
    Fast den 30-åriga singeltjejen sa ju att hon betalat 200 000 kronor.
    Det är sant! Men vid köksdiskussionerna där man dryftade huruvida staten skulle stå för fiolerna så nämndes inte dagens regler vilket jag definitivt tycker de borde klarlagt!
  • Enya70
    callimero skrev 2011-09-27 11:21:24 följande:
    Jag håller med. Det framstod kanske mer som att just hon fick betala dyrt då hon var singel precis som gay-paret. För övriga nämndes inte alls att det kostar och med tanke på alla hätska kommentarer som folk skriver så fort det är artiklar om infertilitetsbehandlingar så verkar tron att vi blir överösta med betalda försök rätt utbredd.
    Precis och ingenting kunde ju vara mera felaktigt. Hrmpffff!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?