• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Primrose skrev 2011-07-29 01:43:22 följande:
    Tänk på att en barnalbyl om dagen är för mycket - men det vet du säkert redan. Dr. Björk (på Lucina) påpekade också för mig att acetylsalisylsyran inte sänker TNF-alphanivån, men det förhindrar de negativa effekterna av för höga nivåer. Och om man har väldigt höga nivåer tar man andra mediciner.
    Primrose skrev 2011-07-29 01:51:24 följande:
    Jag hade, förresten, ett värde på 8.6 och fick ta 150mg (2x75 Trombyl) acetylsalisylsyra om dagen, t o m v. 12.
    Tack för input! Jag kommer att ta lite mindre  än en 1/2 Albylminor (försöker att få i mig mellan 75 - 100 mg). Jag märker dock en skillnad när jag tar Albyl gentemot Trombyl (75 mg). Med Trombylen får jag näsblod och huvudvärk; och det får jag inte av Albylen. Konstigt med tanke på att det ska vara ungefär samma mängd acetylsalisylsyra.
  • Fjällsippan
    Boe skrev 2011-07-29 09:51:22 följande:
    Tack fjällis,
    Då hoppas jag att man inte behöver ta massa mediciner utan bara åka upp till CvL och ploppa in de små :)
    Tänkte köra i september är planen. Har googlat runt lite och dessvärre verkar det ju som om de ofta inte klara upptiningen. Måste man betala iallafall då eller?
    Ja, det är en overklig känsla att utan någon hormonförberedelse få små liv i livmodern. Knappt att man förstår att man ruvar vid ostim FET. Vid mina 2 senaste planerade FET har de 2 som jag har haft i frysen inte överlevt, 1 blastocyst i Falun dog, och en 10-poängare på CvL dukade också under. Men när jag gjorde FET på Huddinge klarade sig 10 av 14 frysta embryon (dock ingen graviditet). Jag kan inte procentsatsen men det är ändå en hyfsat bra chans att embryot överlever. 
  • Fjällsippan

*flyttar fram listan*

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.
    mamman0301 39 år IVF Cura Malmö IVF 2 börjar med sprutor ca 15 aug
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug, ÄL 13/7, BIM 31/7 
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept. ÄL 9/7, BIM 24/7
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 2/7, BIM 17/7
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011.

• Fjällsippan
    Primrose skrev 2011-07-29 13:02:43 följande:
    Otroligt att du får en sådan reaktion av 75mg Trombyl - det är ju så svagt, trots allt! Den enda skillnaden dem emellan kan ju vara så kallade "hjälpämnen", den aktiva substansen är ju acetylsalisylsyra i båda.

Treo Comp innehåller 500mg och det kan man ta 1-2 tabletter 1-3gg/dag i 5 dygn - när man är "vanligt" sjuk. Tala om dos-skillnad. Det blir 15000mg på 5 dagar, om man tar maxdosen. Då förstår man att magsårspatienter bör undvika det...!

15000mg acetylsalisylsyra skulle det ta 200 dagar att få i sig om man tog en Trombyl om dagen.
    Jag tycker själv att det är väldigt konstigt med reaktionen - jag kan pumpa i mig massiva doser FSH, men tål inte en gnutta acetylsalisysyra. Det är i slutet av 2 veckorsperioden av Trombylbehandlingen som reaktionen kommer. Jag har aldrig provat Treo Comp, och ska kanske undvika det
  • Fjällsippan
    Primrose skrev 2011-07-29 14:00:40 följande:
    Men nu måste jag själv erkänna min okunnighet.... FSH, dvs. Follicle Stimulating Hormone, tar man det som supplement? Ju lägre desto bättre - så man kan alltså ta något för att får ner de nivåerna? Det har jag aldrig hört om förut.

Men om du blöder så lätt - är blodförtunnandedet rätta för dig? Tog du det när du väntade ditt barn? Har Dr. Björk ordinerat dig att ta Trombyl eller liknande? Jag funderar bara på om du kanske borde vänta till efter plusset innan du tar det. Bara en tanke.
    Med FSH menade jag stimuleringspreparaten vid IVF (ex Puregon), jag såg att de danska klinikerna kallade dessa preparat FSH. Eller är det jag som har missuppfattat; hur som helst är det ju konstigt eftersom man inte vill ha ett högt FSH. 

Jag har blivit ordinerad Trombyl och Fragmin vid IVF i Falun. När jag väntade sonen tog jag Trombyl t o m ruvardag 14. Eftersom jag fick veta igår att mitt TNF-alpha är 5,7 så tänkte jag självmedicinera med Albylminor vid ev FET (går på CvL nu). Jag trodde att jag skulle ha ett väldigt lågt TNF eftersom jag tycks vara lättblödande (näsblod); men jag förstår inte riktigt själv. Kanske beror huvudvärk/näsblod på andra faktorer i behandlingen än Trombylen. Tyvärr hann jag aldrig träffa Dr Björk.
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-29 22:40:20 följande:
    Boe: jag tog enbart Progynon, 2 mg/2 ggr/dag från CD 1 och 3 mg/2 ggr/dag från CD 6. VUL CD 10, progesteron from CD 17 och återföring CD 19!
    Jag har haft samma upplägg vid stim FET; men som jag minns det så hade jag ingen doshöjning av Progynonet.

Boe: det var jag som föreslog ostim FET för sköterskan på CvL, och det lät på henne som att de rekommenderar det oavsett ålder. Jag kommer inte ihåg om CvL gör frysåterföringar på helgen; om de inte gör det så finns det en risk att man får ÄL-omslag på "fel" dag (ons, tors) och därmed missar FET den månaden. När man gör stim FET så behöver man inte oroa sig för det då man kan styra dagen för FET.
  • Fjällsippan
    Boe: hittade en notering här hemma att CvL gör frysåterföringar även på helger. Så då slipper man i alla fall det orosmomentet. Men tyvärr bjussar dom inte på ÄL-testen.
  • Fjällsippan
    Lenafena skrev 2011-07-29 19:20:41 följande:
    Jag tänkte höra med er som vet... jag tänkte höra med min vårdcentral om att ta alla möjliga tester för att kolla så jag inte har något "kroppsligt" fel, men vilka tester ska jag be om? Det är en liten ort så deras erfarenhet inom området är nog ganska noll.

Har precis haft ÄL och jag tror vi prickade rätt och nu är det den här lååånga väntan till BIM igen. Om det inte funkar så ska vi prova nåt nytt - min sambo är från Kina och hans syster hade svårt att bli med barn, men en kompis till henne hämtade örtknyten från Kina och *poff* så blev hon gravid. Har ingen aning om vad de innehåller men de skulle visst göras ihop med nåt långkok med vaktel Obestämd . Nu är hon i v18 och vi ska få de överblivna örtknytena. Alla sätt är bra utom de dåliga Skrattande

Kram på er alla :)
    Långkok av vaktelägg har jag hört talas om - dock inget jag har provat själv. Spännande!

Hoppas att din vårdcentral kan hjälpa dig med proverna som Zinfandel tipsade om. 

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-07-29 16:46:44 följande:
    Ego! Idag har jag varit och gjort hela vaginalutredningen, nu återstår att se om de hittar nåt och i så fall väntar nästa utmaning att hitta nån som vill åtgärda det... men den dagen den sorgen!! Nu är jag på nästa steg på uteslutningslistan iaf Skrattande På så vis har vi även allt klart om vi kontaktar CFC istället!!
    Vad skönt att ha det gjort! Vad ingick i utredningen?
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-07-30 12:05:53 följande:
    Har panik att hitta en gyn som kan hjälpa med recept på Ovitrelle och göra VUL. Fick recept på Pergotime skickat av snälla Ludmila men hon har semester.
    Testa Gunnar på Oxackskliniken. Jag vet inte om han har semester; men han ringde i alla fall till mig häromdagen.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?