IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-15 14:24:49 följande:
hej tjejer.. får man vara med?Är 38,5 år (ja de halva åren är ju viktiga i den är åldern när det gäller IVF) Vi har precis fått en första tid till utredning men som det verkar blir det inte så omfattande. Min man är ryggmärgsskadad och därför är det liksom redan klart att vi "behöver hjälp". Jag har en son sedan tidigare som blir 7 i år, även han föregicks av utredning och vi stod i kö för IVF -vilket inte ingick i vårdgarantin då så vi väntade i dryga 2 år men han blev till naturlig väg mot alla odds innan vi hann komma in.
Min man har inga biologiska barn själv så detta är hans första så det är STORT. Vi hade ställt in oss på att inte skaffa barn i hop, han har fyra styvbarn sedan tidigare relation som han ser som "sina" och de största där är vuxna så det var klart med barn...trodde vi..sen hände något med oss och vår relation och helt plötsligt vaknade lusten att skaffa barn....PGA hans skada har vi fått prioritering i kön till utredning, hans spermier ska kollas, om vi får ut några. Pga skadan har han svårt att få utlösning, har hänt 5 ggr på 4 år varav en gång med hjälp av en sk "fertifriend" som vi fått låna från spinaliskliniken så den ska vi öva på nu så att vi kan få ut ett prov till provtagningen.
På måndag ska jag in o ta blodprover, hans prover var det tydligen inte lika bråttom med så han ska ta sina blodprover vid läkarbesöket...
Jag är pirrig och väldigt nervös, men främst rädd för jag har en extrem sprutskräck och först ska jag då ta "standardprover"..hepatit B och HiV och sånt.. har ju tagit sånna prover förr liksom, men jag är livrädd, Det är inte smärtan så bedövningssalva spelar liksom ingen roll... försöker bara tänka lugna tankar
Jag känner mig väldigt ensam också för de flesta av mina jämnåriga är ju klara med småbarn...jag fick ju min första ganska sent jämfört med alla runt mig, jag var över 30 och sen är det ingen som förstår dels oron och tankarna inför IVF (Nu har du ju gjort det här valet och då är det väl inget att oroa sig över...) och dels för min mans funktioner som ryggmärgsskadad....folk förstår inte och det snöas in på rent tekniska saker om hur han funkar sexuellt...
Eftersom vi nu fått låna en Fertifriend så ska vi ju öva på att ge honom utlösning i en kopp (inför spermatestet) och köra hemförsök med heminseminering, och det har varit fantastiskt roligt faktiskt, vi skrattar mycket och ser det som komiskt mitt i allt det tekniska och kliniska.
sååå får jag vara med?