• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

callimero skrev 2011-04-21 10:28:42 följande:
    Jag tex! Drömmer
    Du är varmt välkommen att delta aktivt i denna tråd! Kram och glad påsk!
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-21 11:17:21 följande:
    Inanna: förresten - har Apiforcen kommit fram?
    Ja, tack återigen för den!  Det var ett så fint kort med också. Jag har haft så mycket omkring mig så jag glömt bort att meddela dig det om det. 
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-04-21 10:22:55 följande:
    Nu "brainstormar" jag lite : som jag har förstått det så resonerar många kliniker att runt 10 ägg är det optimala resultatet vid plock. 15 kan de tycka är för många. 7 är bra, därför finns det "en risk" att din läkare kommer att vara försiktig med doshöjningen. Men 300 IE tycker jag att hon borde kunna "våga". Du kanske kan föreslå tidigare andra VUL för eventuell dosjustering? 
    Ja, de vill ju inte ha för många ägg. Läkaren som plockade mig tyckte 10 blåsor var alldeles lagom att punktera men i vår ålder är det ju en fördel att få lite fler äggblåsor eftersom så många ägg har kromosomfel. På min klinik har de VUL dag 5 och dag 8. Vi får se vad hon säger om doshöjning och dosjustering. När jag pratade med henne vid ET sa hon att hon är orolig för överstimulering vid för höga doser men 300 borde ju vara OK om det kan ge mig lite fler ägg än 7.
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-21 12:16:04 följande:

Inanna: Tycker faktiskt att det blir en motsägelse litegrann, om risken är så stor för dig för ÖS, då borde det ju sanneligen inte vara nåt problem för dig att fortsätta med ivf-försök! Om du inte har PCO så är det ju också en mindre risk. När ska du få besked?

Jag har lite svårt att tro på min läkare när hon sa sist att jag kan bli överstimulerad på en högre dos. För ett år sen kanske men knappast nu. Jag ska på läkarbesök om en vecka.
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-21 12:36:46 följande:
    Ja, jag är en sån, jag har en otroligt immunförsvar så jag är aldrig sjuk men å andra sidan stöter min kropp bort allt främmande, alltså även spermier & embryon, så mitt immunförsvar måste dämpas genom kortison. Kortison kan rädda liv men man ska ha klart för sig att det är utvecklingshämmande hos foster, man svullnar och ökar i vikt, binjurarna påverkas, ger feber & infektioner, högt blodtryck, benskörhet, humörsvängningar, kan utveckla diabetes, tom risk för psykoser. Detta beror naturligtvis på dos och behandlingstid. Javisst ger alla mediciner biverkningar och man kan rada upp hur många som helst men detta var de vanligaste och mindre vanliga men inte sällsynta. Man tar alltså det onda med det goda. Tänk också på att Prednisolon har per viktsenhet 4-5 gånger högre antiinflammatorisk effekt än kortison. Visst är det lite läskigt att vi är så vana vid Kortison här i landet att vi inte upplever det som nåt konstigt att skriva ut..?! Men nu är bebbe viktigare därför blir det Pred! 
    Konstigt att det kan vara så. Det borde ju vara oerhört positivt med ett starkt immunförsvar. Jag förstår problematiken så det är bara en reflektion. Hoppas allt går bra för dig nu när du precis vet vad du behöver för preparat vid nästa IVF.
  • Inanna Li
    märtaros skrev 2011-04-21 12:45:21 följande:
    Hej tjejer, jag har också följt denna tråd sedan jag själv började med min första ivf, som slutade i ett minus.
    Fick 6 ägg till frysen, satte in ett direkt månaden efter et, testade igår och minus igen.
    Nu undrar jag om ni andra har några bra råd inför nästa fet, kan man göra så mycket annorlunda.
    Går på CvL , och är nyss fyllda 40.
    Jätte bra tråd.
    Välkommen! Oj, vad bra med sex ägg till frysen! Tråkigt att det blev minus men nästa gång ska det gå vägen!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-04-21 12:51:14 följande:
    Ja, kruxet är nu dosen. Och jag väntar inte till IVF. Men nu är vi på banan med allt {#emotions_dlg.flower}
    Har du också dosproblem Skrattande ?
  • Inanna Li

chichisita - Tycker det verkar väldigt lovande för dig! Hoppas verkligen det blir Plus! Kram!

Jag förstår dig precis angående fester och frågor om barn. Jag orkar inte vara social överhuvudtaget just nu. Jag längtar efter att bli gravid så jag kan bli mig själv igen och fortsätta med livet ...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?