• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-15 14:24:49 följande:
    hej tjejer.. får man vara med?

Är 38,5 år (ja de halva åren är ju viktiga i den är åldern när det gäller IVF) Vi har precis fått en första tid till utredning men som det verkar blir det inte så omfattande. Min man är ryggmärgsskadad och därför är det liksom redan klart att vi "behöver hjälp". Jag har en son sedan tidigare som blir 7 i år, även han föregicks av utredning och vi stod i kö för IVF -vilket inte ingick i vårdgarantin då så vi väntade i dryga 2 år men han blev till naturlig väg mot alla odds innan vi hann komma in.

Min man har inga biologiska barn själv så detta är hans första så det är STORT. Vi hade ställt in oss på att inte skaffa barn i hop, han har fyra styvbarn sedan tidigare relation som han ser som "sina" och de största där är vuxna så det var klart med barn...trodde vi..sen hände något med oss och vår relation och helt plötsligt vaknade lusten att skaffa barn....PGA hans skada har vi fått prioritering i kön till utredning, hans spermier ska kollas, om vi får ut några. Pga skadan har han svårt att få utlösning, har hänt 5 ggr på 4 år varav en gång med hjälp av en sk "fertifriend" som vi fått låna från spinaliskliniken så den ska vi öva på nu så att vi kan få ut ett prov till provtagningen.

På måndag ska jag in o ta blodprover, hans prover var det tydligen inte lika bråttom med så han ska ta sina blodprover vid läkarbesöket...

Jag är pirrig och väldigt nervös, men främst rädd för jag har en extrem sprutskräck och först ska jag då ta "standardprover"..hepatit B och HiV och sånt.. har ju tagit sånna prover förr liksom, men jag är livrädd, Det är inte smärtan så bedövningssalva spelar liksom ingen roll... försöker bara tänka lugna tankar

Jag känner mig väldigt ensam också för de flesta av mina jämnåriga är ju klara med småbarn...jag fick ju min första ganska sent jämfört med alla runt mig, jag var över 30 och sen är det ingen som förstår dels oron och tankarna inför IVF (Nu har du ju gjort det här valet och då är det väl inget att oroa sig över...) och dels för min mans funktioner som ryggmärgsskadad....folk förstår inte och det snöas in på rent tekniska saker om hur han funkar sexuellt...

Eftersom vi nu fått låna en Fertifriend så ska vi ju öva på att ge honom utlösning i en kopp (inför spermatestet) och köra hemförsök med heminseminering, och det har varit fantastiskt roligt faktiskt, vi skrattar mycket och ser det som komiskt mitt i allt det tekniska och kliniska.

sååå får jag vara med?
    Självklart får du vara med! Vilken historia, är din man rullstolsbunden? Ja, folk tänker knasigt ibland, som om sex skulle vara det viktigaste i en relation, skönt att ni inte tar det på stor allvar och njuter av möjligheten istället. Här är vi många som håller på och kämpar för ett barn, vi delar mycket med varandra både känslor och kunskap, så att du kan få mycket stöd, pepp och nyttig information när du än behöver det. Välkommen!
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-05-15 14:20:34 följande:
    Tackar! Som jag sagt tidigare så känns utgången väldigt osäker eftersom jag inte har någon erfarenhet av det korta protokollet. Jag känner i kroppen att E2-värdet är högre "än vanligt", hoppas att det är ett gott tecken!

turlid: hur har det gått - har du vågat dig på ett tjuvtest? 
    Hoppas så mycket för en lyckad dag för dig imorgon. Om det är någons så är det absolut din tur att få en bäbä nu. Hur många omgångar ska man behöva ta? det räcker nu, håller tummarna att det blir din sista.

Jo då, det har jag vågat, men jag vågar inte glädjas på resultatet. Det blev 2 streck, ett svagt teststreck men ganska synlig. Idag är det dag 11 efter Pregnyl spruta, så att den troligtvis finns kvar i kroppen, ska testa igen på tisdag och hoppas att strecket blir starkare då. Än lever hoppet dock!
  • turlid70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-05-15 15:05:37 följande:
    oj oj.. jag försöker läsa i kapp lite så man kan vara med i snacket men jag hinner liksom inte *S*

SÅ vitt jag förstått är det äggplock och ruvning på gång både här o där så jag håller tummarna för er alla så knogarna vitnar, jag kanske ska tänka på er i morgon när sticker sönder mina armar i morgon (jag är otroligt svårstucken) så kanske det går lättare *S*

Tragiskt att vara nästan 40 bast och vara rädd för nålar liksom... hur blir det sen? Jag menar tar man inte sprutor under IVF-behandlingen??
    Det går över, man blir en duktig "narkoman" till slut utan assistans dessutom. Har också sprutskräck, får alltid jätte blåmärken i mina armväcken, men känner mig så duktig när jag sätter nålen i magfläsket själv. Man känner sig svimfärdig bara första gången, sen går det över liksom.
  • turlid70
    Enya70 skrev 2011-05-15 15:06:09 följande:
    Men Turlid vilken positiv nyhet! Visst brukar man väl säga att ägglossningssprutan går ur på 10 dagar. Jag tror definitivt att du har en jättegod chans att vara Gravid. Du får skriva igen så fort du testa en gång till om några dagar. Jättespännande!
    På vissa ställen står det 10 dagar på andra 10 ruvdagar, på något ställe stod det att HCG från Pregnyl halveras var 33h, det blir ca 12,5 dagar, så vette katten vad är det som gäller, tror nog mer på det senaste, men tack ändå.

Önskar dig så mycket lycka till imorgon. Hoppas att din äggledare är fin och frisk imorgon och läkaren har bara sett lite fel i fredags. Kommer absolut hålla tummarna allra hårdaste.
  • turlid70
    astrae skrev 2011-05-15 15:18:12 följande:
    Hej! Enligt min gyn kan man ta TSH, för det ska jag göra imorrn. Började spruta i påsk och fick ut två fina ägg som blev befruktade men på vägen till kliniken för ET ringde de o sa att vi skulle vända, de hade inte dela sig som de skulle. Jag är fruktansvärt knäckt. Läkaren ringer på torsdag o berättar om hon tycker det är någon ide med nytt försök, så efter sorgen av utebliven ET har nu skräcken för ett negativt besked satt in...  Läser o läser era erfarenheter för att kanske någonstans hitta ett halmstrå! Lycka till allihopa!
    Vad tungt tjejen, kramar om. Man kan få bättre resultat nästa omgång, sen kan man också byta metod eller medicin (det finns erfarenheter av sånt här faktiskt), prata med din läkare. Kan ÄD vara något för er, som sista utväg?
  • turlid70
    turlid70 skrev 2011-05-15 15:28:16 följande:
    På vissa ställen står det 10 dagar på andra 10 ruvdagar, på något ställe stod det att HCG från Pregnyl halveras var 33h, det blir ca 12,5 dagar, så vette katten vad är det som gäller, tror nog mer på det senaste, men tack ändå.
    Halvering var 33h ger ca 15 dagar räknat jag om nu och det stämmer inte för att jag hade testat tidigare än så och fått fet minus då. Fick mens redan på dag 15 förra gången.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-05-15 16:07:32 följande:
    Men oj vad spännande, turlid! Jag har alltid hört/trott 10 dagar efter plocket, hoppas att jag har rätt (jag tror att jag har det )!

Tack för dina tummar{#emotions_dlg.flower}! Visst har det blivit alldeles för många försök för min del, och det här blir den femtonde ruvningen och femte syskonförsöket. Men jag har ju fått ett mirakel redan och egentligen så räcker ju det! 
    10 dagar efter ÄL-spruta, 10 dagar efter ÄP eller 10 dagar efter ET. 10 verkar vara omtyckt siffra men vilken bokstavskombination gäller egentligen? Någon som varit med om och vet?

Får mest träff på första alternativet, men det vill jag ju också :))
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-05-15 18:03:30 följande:
    Turild, Turild!!! E dä sant!!! Men det är ju underbart!! 10 dagar från Ovitrellen är det eftersom den höjer HCG-hormon. Och 10 dar sen dess är det ju!! GRATTIS!!! Gravid
    kattenizze skrev 2011-05-15 18:18:11 följande:
    Turlid: Har ärligt talat svårt att tro att ÄL-sprutan ger utslag så länge efter...Så du kan nog räkna med en liten. Grattis!
    Fjällsippan skrev 2011-05-15 18:21:15 följande:
    Jag menade också 10 dagar från ÄL-sprutan, vet inte varför jag skrev plocket. Förmodligen för att jag själv bara tänker på plock just nu! Vågar mig också på ett grattis!!!
    Vad är det ni säger, 10-dagar efter ÄL-spruta, det sa Enya också, jag blir alldeles darrig. Kan det vara sant? Är ju bara på RD7/8, kan man verkligen testa plus så tidigt? Eller kan det vara lite kombo, lite spruta och lite det man väntar på. Strecket var lite starkare vill jag minnas då jag plussade på BIM-2 förra gången, men nu är jag ju på hela BIM-5. Jösses må det vara sant Drömmer.

Har inte sagt något till maken, han vägrar ju testa tidigt så jag skulle smyga upp imorse och testa, men han vaknade och jag kunde inte plocka fram testet. Gick vackert på toaletten och kissade i en mugg som jag gömde i skåpet. Kunde inte somna om sen förstås och så fort han åkte så åkte kisset fram. Oj oj oj, vilken grej! Tar naturligtvis inget i förskott, men om det blir plus på tisdag igen så berättar jag kanske för honom.
  • turlid70

Tack Kattenizze och Kalimero! Om ni har rätt så är det ju bara första steget, sen börjar nya nojjor, men jag hoppas verkligen att jag inte behöver fler IVF:er.

Kunde knappt sova inatt, tänker bara på vad som händer i min kropp. Tycker nog att jag börjar uppleva lite grav symptom och då ligger man och väntar när nästa symptom dyker upp, galenskap är detta. Ny test imorgon!

Kalimero, ska du gära ÄP imorgon eller ta ÄL-spruta? Det glädjer mig att dina blåsor har saktat av i tillväxt och hade bra storlekar på kontrollen sist.

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-05-16 09:15:39 följande:
    VUl imorgon kl 10:30. Känns oerhört nervöst! Tycker inte att jag känner nån aktivitet i äggstockarna än men det är nog för tidigt att oroa sig för det än Obestämd! Vad härligt att du åkt skidor i solsken i helgen!
    Lycka till imorgon Inanna! Håller verkligen mina tummar för dig. Så mycker otur som du har haft, nu måste det vara nog. Kommer tänka på dig imorgon!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?