• Thuleslapper

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Victoria71 skrev 2011-10-28 07:42:55 följande:
    Hej Thule! Min ringa erfarenhet säger att det beror lite på var du går och hur generösa de är där. Olika landsting har ju olika åldersgränser, och är dessutom olika generösa. Tycker du ska prata med dem redan nu så att ni kan ha en dialog, då tror jag chanserna ökar för att du ska få 3-pack även om du inte kvalar in vad gäller åldern. 

Om det sen inte går och du skulle behöva göra IVF privat så är det mycket pengar, men med bruttolöneavdrag, om du har en arbetsgivare som medger det, blir det inte så hemskt farligt (eller, ja, det beror ju helt på vilken ekonomi man har, men ändå). Tror vi betalat totalt 17000 för vårt första försök nu. 

Lycka till!
    17000:- för ett försök är ganska mycket, men det är väl efter bruttolöneavdraget?
    De kliniker jag kollat på ligger runt 23000 - 25000 per IVF -pack
    3-pack däremot kan man få från 42000:- i Falun tex......
  • Thuleslapper
    Enya70 skrev 2011-10-28 14:34:11 följande:
    Thuleslapper, som ett alternativ kan det vara skönt att veta att det inte är samma åldersgränser för att köpa 3-pack i Danmark på CFC. Det är dessutom billigare där. 36500 Dkr
    Ja det låter ju bra
    Har inte kollat med danska kliniker alls......
    Men kan vara bra att ha i bakhuvudet
  • Thuleslapper
    Fjällsippan skrev 2011-10-28 10:34:32 följande:
    Thuleslapper: jag fick köpa 3-pack i Falun efter det att jag hade fyllt 39 år. När jag ringde och frågade själv fick jag nej, men när jag anlitade min hemortsläkare som i sin tur ringde och diskuterade mina journaler med IVF-läkaren i Falun så godkände de mig för 3-pack fast jag hade passerat åldersgränsen samt redan genomgått 8 återföringar. Så det kan vara bättre att din hemortsläkare tar kontakten med eventuell klinik. 
    Då ska jag be Arne ringa dem om det skulle behövas......
    Det är klart, då kan de höra från hemläkaren att min kropp och mina värden inte är 39 utan 25 Cool
  • Thuleslapper
    Vi 4 skrev 2011-10-29 10:33:20 följande:
    underverket, svarar i din inbox. Han tar 550 kr, det känns rätt dyrt, men är säkert ungefär vad det kostar.
    Min akupunktör tar också 550:- kronor för 1 timme, då ingår rådgivning och behandling.
    Jag brukar gå ca var tredje vecka, men nu innan FET går jag varannan och jag är jättenöjd med henne.
    Har inte lyckats bli gravid än men min mensvärk har försvunnit helt.
    Slipper ta mensvärktabletter och så så det hela har lönat sig för mig ändå
  • Thuleslapper
    Victoria71 skrev 2011-10-31 22:04:47 följande:
    Katten, ja, det kan du ha rätt i. Jag är fortf relativt ny i sammanhanget o har kanske inte hela bilden klar för mig än.

Har just sett sista avsnittet av Barn till varje pris. Mig personligen, och oss Ivf:are, gav det inte så mycket, det har vi väl redan konstaterat, men det har varit intressant. Bögparet som fick sin bebis nu till slut, tex. Så roligt att se. Även om det också är en komplicerad fråga.

Sov så gott!
    Håller med... visst har det varit intressant att se men jag tycker att vi som kämpar med att få ett barn via IVF inte kan jämföra oss med homosexuella eller med en mamma som redan har 6 barn.
  • Thuleslapper

Söte, Grattis även från mig
    Liten fråga bara: Vart har de ÄP på en söndag?
    Undrar då allt här är stängt då...

Kram

• Thuleslapper
    kattenizze skrev 2011-11-09 18:02:28 följande:
    Pssst min släkting som fått en rad MF har nu med hjälp av levaxin fått se ett pickande hjärta....Inga barn sen tidigare och dryga 41 år...nä just det, det finns inga andra faktorer än gamla ägg i Sverige, visst brukar det heta så??
    Hmm... just därför funderar jag alltid på att ta mer Levaxin än vad läkaren tycker.
    Den på vårdcentralen tycker att jag ligger helt inom gränsen medans IVFläkaren säger att jag ska försöka få ern värdet lite...
  • Thuleslapper
    Zinfandel skrev 2011-12-04 17:54:48 följande:
    Nej men Sushi, inte fler hemska nyheter Gråter Men skit också, varför blir det så  här..?!? Vi som kämpar så och gör "allt rätt", kan inte vi bara få....?! Om man väl lyckas efter allt detta så kan man väl få behålla det..?! Fasen också, stor kram till dig Hjärta

Jag har hälsningar till er alla från Inanna som inte testat än men som lovar att återkomma så fort hon har något besked att ge! Så länge skickar vi alla all energi & kärlek vi har till henne Hjärta
    Sushi: Jag tänker på er Hjärta

Inanna, jag håller tummar och tår för er
  • Thuleslapper

Skickar en massa kramar till er alla, speciellt Kalimero och Sushi...

Har lyckats samla på mig en hel del proggisar....
    Vid senaste IVFen i juni bad jag om att få lite extra ifall jag plussar, så min läkare skrev ut 4 paket innan sommarpausen.
    Förra månaden inför FET skrev han ut 4 till.....det blev ju tyvärr inget av FET men nu ska vi köra igen och då skrev han ut 4 till.
    Det känns tryggt att ha de hemma IFALL jag skulle plussa.
    Börjar bli väldigt nervös nu då jag hoppas att det inte kommer ett samtal på torsdag morgon utan att vi får åka till USÖ och genomgå vårt första och enda FET

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?