• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

hemulen skrev 2012-09-11 14:31:27 följande:
    Snorpan och Lillan, grattis till ruvarstatus!

Åh Sunseed, denna jobbiga väntan! Jag längtar verkligen inte dit... Helst vill jag bli nedsövd i två veckor och väckt när man vet resultatet. Så bra att plusset blivit lite starkare! Håller tummar och tår för att det håller sig!

Av mina 10 blev 7 befuktade och 6 av dem såg fina ut hittills. Ett var omoget, ett var "empty zona" (vet inte riktigt vad det är och orkar faktiskt inte bry mig...) sen sa hon inget om det 10e, undrar just vad som hände med det. Får fråga imorgon.

Sedan snart ett dygn har tillvaron varit upp och ner och chockartad. Grannen försökte ta sitt liv igår em, grannfrun kom springandes till oss med treåringen i famnen. Jag sprang dit, förberedd att göra HLR (hade inte alls någon aning om vad som väntade). Ringde ambulans. HLR behövdes inte, han överlevde, åkte till psykakuten. Frun ville ha stöd, jag dit, alla chockade. Han inlagd över natten, utskriven idag. Frun i upplösningstillstånd...

Hörrni vänner här i tråden, i det perspektivet så känns barnlängtan verkligen sekundärt. Jag vill inte på något vis förminska eventuella sorgekänslor kring det, utan bara påminna om att försöka glädjas och njuta av de personer som finns i våra liv och vara glada över att de (och man själv) är vid liv och har hälsan Hjärta . Kram på er!
    Fin statistik på äggen där! Ruvare imorgon då? Solig

Och fina ord. Ibland ruskas man om i livet och ser saker ur ett annat perspektiv. Hoppas att det löser sig för grannfamiljen.  
  • Sunseed

Tack. Jag förstår det inte. Men jag tänker hoppas in i det sista.
    Och imorgon slänger jag alla tester och bara försöker vara i nuet istället. Jag har fått tid hos IVF-kliniken för ultraljud den 9 oktober. Hjärta

Tusen tack för allt stöd och allt man har kunnat ventilera här med er. Jag hänger kvar och läser, men tar det lite lungt så att jag inte kastas in i oro direkt. Solig 

• Sunseed

Gulle er! TACK. Man ska vara glad så länge det går, även om man vet att det kan vända i ett nafs.

Nu är jag nyfiken på att höra hur det har gått för hemulen! 

• Sunseed
    hemulen skrev 2012-09-12 16:16:23 följande:

Jag är nu ruvare till två små guldklimpar, det ena hade precis hunnit dela sig till 6-celler och det andra var 4 celler. Alla de 4 andra hade också varit fina och är nu stoppade i frysen! Fantasktiskt, nytt personligt rekord ! Jag är jätteglad. Oftast brukar man (jag) ju tappa några ägg från befruktning till delning/insättning, vet inte om det beror på Menopur, DHEA, inofolic eller bara slumpen.

Wow! Grattis. Det är ju helt underbart. Och så skönt att du fick till frysen också. Ibland blir det bara... bra liksom! Solig Hoppas att du njuter mer av ruvandet än vad jag brukar göra. Om inte annat så hoppas jag att tiden går fort tills du får besked, och att beskedet är positivt.

Tuva: Vad härligt att träffa en sådan läkare. Håller verkligen alla tummar och tår för att behandlingen kan hjälpa er.

nl2012: Välkommen hit.
    Tyvärr har jag inga bra råd att ge om vad som kan hjälpa. Jag är 41.5 och har fått mitt första plus med den sjätte blastocysten. Om den stannar kvar vet jag inte ännu. Man kan bara hoppas.

Skillnaden denna gång är att kliniken gjorde AHA (assisted hatching) och att jag äter lågdos Prednisolon (kortison) på eget bevåg. Annars har jag inte gjort något annorlunda inför det utan försökt leva som vanligt. Jag har t o m levt lite osunt i sommar, druckit massor med vin OCH snusat, något som ska försämra chanserna rejält sägs det. Det är det slut med nu däremot. 
  • Sunseed
    Tuvalina skrev 2012-09-12 18:02:35 följande:
    Sunseed, du gjorde väl antibiotikabeh i våras? Tog du Lactal och ovesterin med? Vilken antibiotika tog du? Det kan också ha hjälpt!
    Oj, det enda jag minns är att ena sorten var Flagyl. Sedan fick jag en annan sort också, för att ta alla baciller. Jag fick en infektion efter hysteroskopin. Efter det försökte jag göra liknande som L gör så jag körde Pevaryl i ett par dagar och efter det så körde jag Lactal och Ovesterin som jag varvade i ett par veckor. Så visst - det kan också ha hjälpt till! Skrattande
  • Sunseed
    snorpan02 skrev 2012-09-12 18:56:14 följande:
    Efter 2 dgrs ruvande så är jag mer energisk än nånsin.. skämt åsido det känns bara så bra att slippa extra hormoner  

Nu ruvar jag vidare 
    Skrattande Jag förstår dig. 
  • Sunseed
    TyckOmMig skrev 2012-09-12 19:11:56 följande:
    Hej alla tappra kämpare!
    Fick idag en smärre chock då jag utan förvarning imorse vaknade upp med insikten av att jag hade ett gravtest kvar i badrumsskåpet som blev över efter minus efter IVF försöket TD den 15/8 är idag på BIM -2 och döm av min förvåning det fanns ett plus där om än inte helt perfekt  med lika tjocka streck på plusset men kan väl bli så om man testar lite tidigt...vågade inte tro så jag tog ett av mina sista ÄL test oxså och det blev två jämnfeta streck...hmmm orkade hålla mig tills middag sen cyklade jag ner till apoteket för att få klarhet-digitalt Clearblue har nog aldrig varit mer i chock totalt oförberedd  och vågade knappt kika men visst där stod Gravid 1-2.
    Hade ni tagit progesteron tillskott i mitt läge för säkerhets skull nu?Får väl sluta med Prasteronet  nu så länge jag vet att jag är gravid-får se hur länge lyckan varar.Känns verkligen helt ofattbart.Vi lyckades på hemmaförsök trots allt...
    Men JAA, grattis!!! Det är ju helt fantastiskt!
  • Sunseed

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, Stockholm 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF,  negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP
    Sushi, 42 år. IVF 6 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin 
    Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska
    Vi 4, 41år, (syskonförsök) CvL, IVF1 = mf, IVF 2= minus, nytt försök i sept/okt.
    Pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5 
    Bengalen:  39 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC,  3:e IVF/japanen på CFC
    Mamman0301 39 år, fet i juni har börjat med  progynon den 10/6 
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9
    Zinfandel, 40 år i Skåne, nästa försök i september
    TyckOmMig, 45 år Småland  IVF2
    Susmar72, 39 år

***SÄNGHALMSLIGAN***

Snorpan 42 år, 5 st ivf kör naturellt i sommar och satsar på FET i aug på CvL
    Cice, 42 år, IVF1 -, sedan hysteroskopi och immunobehandling i Aten, hoppas på mirakel i sommar

***SPRUTAR/SPRAYAR/ÄP/ET/FET***

Chichisita 42 år,korta metoden, ÄP 21/8.
    Ania Kasia 38 år, RPC Uppsala, 1 ET och nu FET 21/8

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

Tuvalina, 41, Hälsingland, IVF 3 korta metoden, TD 31 augusti.
    pp08, 41 Stockholm;  FET (4celligt + 2celligt) , (syskonförsök 7) TD 3 sept.
    Ania Kasia, 38 år, RPC Uppsala, FET med TD 8/9 
    Hemulen 39 år, RPC Uppsala, 2 IVF,  4FET (2 MA, maj-11 och maj-12). Nu IVF 3 TD 30/9.

***GRAVIDA***

Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1  hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2, bf ca 8/1 2013
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, BF ca 17/2-13
    Sunseed 41 år, FET 30/8-12, insättning av blasto nr 6 med AHA. TD 13/9. VUL 9/10

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze,  38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS. 
    Chichisita, född 70, son född 14/12 2011 efter IVF 2, korta metoden.
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, BF 15 maj,Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonf örsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012
    Maraki73,  38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) dotter född 31/7
    Inanna  43 år, Gbg, 4 ICSI + 3 FET, ÄP  14/11, ET 16/11, TD 4/12, Inanna Li född 8/8-2012, 3125 g, 48 cm.

• Sunseed

Eftersom det är första gången vi har haft ett plus i 5-6 dagar så delar jag med mig av det som är skillnaden för oss mot alla andra gånger. Vi har avverkat 5 blastocyster (två färskförsök och två FET) innan vi kom till FET nr 3 nu i augusti/sep. Enda gången vi har sett ett plus var ett spökstreck i våras efter ET. Det försvann dagen efter.

Under senvåren fick jag en infektion i underlivet efter en hysteroskopi som skulle undersöka livmoderslemhinnan. Därefter fick jag en hästkur med antibiotika. Två olika sorter, varav en var Flagyl.
    Efter pencillinet körde jag efterbehandling med receptfria mediciner från apoteket:
    Ett par dagar med Pevaryl (dom hade slut på Canesten, annars föredrar jag det då Pevaryl svider)
    Ett par veckor då jag varvade Lactal och  Ovesterin.

Efter sommaren, i samband med att jag fick utslag på ÄL-sticka började jag äta 5 mg Prednisolon.
    Någon dag före FET höjde jag till 10 mg och på FET-dagen tog jag 15 mg. Labbet hade gjort AHA (Assisted Hatching) för att "testa något annat" med mig då det aldrig vill fästa.

Dagen efter FET gick jag ner till 10 mg med Prednisolon, och efter det har jag trappat ner till 5 mg som jag tänker köra t o m vecka 12.

Efter FET fick jag även Östrogen (Progynon) och Progesteron (Lutinus). Östrogenet slutade jag med igår, men Lutinus kör jag på med t o m vecka 12.

Förutom det äter jag extra D-vitamin, Omega 3 samt B6, B12 och Folsyra. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?