• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid: Lägg av, 14 ägg är ju strålande!!

• kattenizze

Inanna: Ja, jag tror också på längre sprutdagar, eller flera snarare, detta försök fick jag spruta två dagar extra mot vad jag brukar tror jag och det gick alldeles utmärkt än så länge iaf!
    Turild: Skulle såklart skrivit, lägg ägg i stället! Ska du långtidsodla? Eller du och du, kliniken menar jag..

• kattenizze

Lenafena: Välkommen till den här hönsgården av medelålders kvinnor med stödstrumpor som funderar på att starta drömfabriken....!
    Jag tänkte på det här med långtidsodling/hur mycket befruktat man får etc. Jag har alltid fått ut ok antal 9-10 ägg, men nästan inga som har blivit befruktade. Och jag har ett IVF-barn och två i magen, plus ett MF och ett utomkved. Så vad jag menar är, att ni som inte får så mycket befruktat, det kan ju gå alldeles utmärkt ändå. Mina ägg har ju nästan alla säckat ihop liksom. Men guldäggen finns där! So there's hope for all of us.

• kattenizze

Zinfandel: Intressanta frågor, men har inte embryona med sig allt de behöver i form av näring och sånt när de ska borra ner sig i livmoderslemhinnan? Jag vet inte alls, bara spånar. När det gäller återföring av hur många embryon så handlade det i mitt fall ffa om att jag bara hade två fina embryon och jag antar att de kastat bort den andra om jag inte ville ha det, tror inte det hade fryskvalité. Jag har alltid fått tillbaka två, läkaren har alltid rekommenderat det. Finge jag välja så hade jag varit gravid med en av precis den anledningen du nämner, jag är jätterädd för en tvillinggraviditet. Men jag har ju anpassat mig till den rådande situationen och har jättemycket bra stöd i min omgivning. Det är jättetufft, jag är bara i v 7 och har redan kagge och mår piss. Å andra sidan så är det faktiskt rätt underbart också och något jag önskar att alla fick uppleva i den här tråden. (att få barn menar jag, inte att må urk).
    Visste ni förresten att det är en ökad risk för enäggstvillingar vid IVF? Varför vet man inte. Intressant. Känner man att man absolut inte vill riskera en tvillinggraviditet så tycker jag man ska lyssna på sin inre röst. Det brukar alltid bli bäst om man följer den.

• kattenizze

Zinfandel: Är det alltså svårare för oss gamlingar att få en tvillinggraviditet än hos de yngre? Jag tror det ligger nåt i vad ni säger, att embryona kanske kan konkurrera ut varandra...Turlid, fråga jättegärna imorgon, är som du förstår mkt nyfiken på svaret!!

• kattenizze

Turlid: Är väl flera här som ätit Pred, jag har inte gjort det, men det är ju kortison som dämpar immunförsvaret. (tanken är att det då inte ska angripa fostret). De som har haft många MF brukar ju få det.

• kattenizze

Turlid: det är ju hur bra som helst! Ni kommer få ett fotbollslag! Drick en champagneklunk för mig också!! Gamla damer kan lägga ägg minsann!

• kattenizze

Hoppas ingen tar illa upp i tråden men jag måste få beklaga mig...Det är verkligen inte roligt att vara gravid. Önskar man kunde snabbspola fram till BF...Nedsövd hade varit väldans trevligt t ex. Nej, det tycker jag inte egentligen, men detta illamående tar fan kål på mig snart. Jag kan inte göra ett skit, min man får ta hand om allt, sonen, matlagningen, tvätt, disk, städ...och det gör han ju såklart. Han gör allt för avlasta mig, men jag får så sjukt dåligt samvete. Kan ju inte ens ta hand om mitt barn!  Lergigan hjälper lite, men inte helt...Det bästa är avledning men jag orkar inte så mkt, men var iaf borta några timmar på grillfest igår. Jag veeeeeet, jag ska inte klaga egentligen, men kände mig lite ynklig idag. Hoppas jag får fler olyckssystrar om ett tag!!!

• kattenizze

Turlid: Jag tycker ni gjorde helt rätt, du ska inte vara ledsen för att de inte satte in två. Det är bra att de är restriktiva med det, tvillinggraviditeter är inget önskvärt. Vi hade inte heller säkert fått sätta in två av så bra kvalité, jag hade ett som var skruttigare. Finfint med två i frysen också!! Men du kommer säkert inte att behöva dem! Bra med klargörande ang vad som tar ut varandra eller inte.

• kattenizze

Chichisita: Håller alla mina två tummar för dig imorgon på VUL! Hoppas ni får se lilla hjärtat picka på.
    Underverket: Nej, jag vet egentligen att det är bra att må så illa som jag gör, men kul är det inte. Det tyder ju på höga HCG-nivåer som Turlid, tror jag det var, skrev. Och det är bra det, och dessutom är ju nivån högre eftersom jag väntar tvillingar. När jag väntade sonen hade jag vid den här tiden redan haft ett missfall, båda fäste då också faktiskt, men den enda blödde ut. Men då mådde jag också illa, men inte tillnärmeslevis lika illa som nu. Å andra sidan finns det dom som har det värre med kräks och allt, och det slipper ju jag iaf. Nåja, spännande nu i tråden med alla som har testdagar framöver!!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?