• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-08 13:45:46 följande:
    hej tjejer... jag tittar in här och kollar till er.

Såg att frågan om vikt kom upp och jag kan berätta att jag ju gick ner en del innan vårat första ivf-försök, låg på 32 i BMI (från att ha legat på 39-40) Jag ville ner till under 30 men läkaren tyckte att det räckte bra, deras gräns var på 35 och hon uttryckte det så här:

-Du har gjort ett jättejobb med vikten, om DU vill gå ner mer så visst kör hårt fram tills vi startar medicineringen (jag hade nämnt att jag skulle ta en pulverkur) men från vår sida räcker det, det är inte bra att pressa kroppen för mycket heller.

Under första behandlingen gick jag upp MASSOR, och landade på BMI 37. Försöket misslyckades ju som en del av er kanske minns...... jag fick kämpa för att gå ner de kilon som låg över BMI 35 inför försök nr 2, jag klarade det med nöd o näppe...låg på EXAKT 35 (vilket i mitt fall är 95 kg alltså ingen lättvitktare)...den gången lyckades.

Man kan ju spekulera så klart i all evighet, men jag tror att min första viktminskning helt enkelt var för hård för kroppen, jag har svårt att göra saker lagom och det hände att jag spenderade 2-3 timmar/dag på crosstrainern och slet ut kroppen. Inför andra försöket hade jag inte den tiden då jag hade min praktik på heltid och var hemifrån från 6 till 18 i stort sett varje dag utom helgerna.

Jag har i dag gått upp 8 kg och är i vecka 31+1.

Jag tror vikten har en väldigt stor inverkan på de flesta av oss, dock inte alla. Men framförallt så måste vi tänka på att inte pressa våra kroppar för mycket. Helt ärligt tror jag att en tjej som är överviktig med BMI 34-35 har större chans att lyckas bli gravid än en som idiotbantar sig ner från BMI 36 till 32 tex. Kroppen tar stryk av viktnedgång om den inte sker på ett långsiktigt och långsamt vis.

I övrigt så hoppas jag på fler plus i tråden snart.. har dålig koll på vilka som plussat senaste tiden, finns listan någonstans så man kan kolla in den?
    Grattis till att du är så långt gången! Solig
  • Sunseed
    MissBoring skrev 2012-11-08 19:25:51 följande:
    Stort Grattis till att ha kommit så här långt!! Hoppas nu du/ni kan börja njuta lite mer av er härliga graviditet!!
    För min del får du gärna skriva, blir alltid så glad av dina inlägg. Även om det är om nått jobbigt så har du alltid ett ljust skimmer över dina inlägg, eller vad jag ska säga.. tror det är för att du är en glad prick Solig 
    Ja, jag kommer att skriva för att vara med ER! Graviditetsköret finns det andra trådar till. Och jag är inte färdigbakad ännu. Mycket kan hända.

Det är den här tråden och en annan som jag verkligen trivs i. Undrar om man skriver här om tjugo år också. Skrattande 
  • Sunseed
    Nu Syskon skrev 2012-11-09 06:53:41 följande:
    Tuva, jag vill bara delge vad jag hörde på jobbet häromdagen av en som ska bli farmor. Hennes svärdotter har fått instruktioner från mödravården att så fort hon känner avvikelse i fosterrölsemönster ska hon kontakta bm. Så er kamp börjar ge resultat. Hon är 39 och i v 30 nånting.
    Fantastiskt! 
  • Sunseed
    Jeanette70 skrev 2012-11-12 20:21:38 följande:
    40 + och satte in vårat sista lilla frö från frysen i lördags.. Jag har i mina andra FET och ET trippat på tå, inte ätit det ena och det andra, inte slarvat med något, ätit alla dessa vitaminer men det gick inte ändå.. 
    Nu har jag ruvat i 2 dagar och slarvat med godsaker etc.. tror att så länge man mår bra så ska man kanske inte fokusera ihjäl sig på saker som stressar upp en typ som vikt, mat, motion etc. jag har i alla fall provat det och inte hjälpte det på mig i alla fall.... Nu ska jag testa att vara lat, lugn och harmonisk denna gång

håller tummarna för oss alla här inne Glad

kram
    Ett stort lycka till! Jag slarvade som tusan inför vårt senaste FET. Solig
  • Sunseed
    tjorven01 skrev 2012-11-24 10:51:12 följande:
    Hej tjejjer
    Har varit rätt frånvarande den sista tiden på grund av nytt jobb och fix inför vår lilla nedkomst

Ville bara meddela er alla att i måndags den 19e kl 08,54 tittade vår lilla Alicia ut
    3270gr och 49cm lång
    Hon är helt fantastisk sover och äter bra
    Skriker i princip aldrig utan gnyr bara lite när hon är hungrig eller när man byter blöja

Är inne i babybluesen nu och tårarna bara forsar dagarna i ända
    Tänk att vi fick just henne

Jag önskar såååååå av hela mitt hjärta att ni alla ska få uppleva detta

Och med det vill jag bara konstatera att man inte alltid ska lyssna på läkarnas ord om att det inte kommer att gå
    Jag hejjar på er alla

Ska försöka uppdatera mig om vad som hänt är så nyfiken på var ni alla befinner er

Massa kramar
    Nu rinner det en tår. Det är helt fantastiskt. ETT STORT GRATTIS!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Sunseed
    Jeanette70 skrev 2012-11-24 08:03:11 följande:
    Här gick det inte alls.... i går rd 13 kom den förbannade blödningen ... igen!!!! gjorde test i morse på td men minus såklart... så tröttsamt det här... inga ägg kvar i frysen hellerRynkar på näsan

Jaha, nähä vad gör vi nu då?

hur går det för er alla andra

kram 
    Åh fy. Jag beklagar verkligen. Rynkar på näsan Det är så himla jobbigt med motgångarna. Försök samla kraft, och när orken är tillbaka kommer du säkert upp med en plan B.
    Varm kram 
  • Sunseed
    Vi 4 skrev 2012-11-23 23:02:54 följande:
    Sunseed är fortfarande lika glad för din skull!
    Tack. Hjärta
  • Sunseed
    mamman0301 skrev 2012-11-26 07:34:08 följande:
    Grattis Tjorven{#emotions_dlg.flower}

Jag har nu opererat bort min trasiga vätskefyllda äggledare, så nu är det snart dags att dra igång IVF nr 4. Men vi valde att börja i januari, för att få en lugn jul.
    Härligt! Ladda upp med god mat och dryck och lev livet. Solig
  • Sunseed
    MissBoring skrev 2012-11-26 10:36:16 följande:
    Här är det en tjej som inte är så glad Rynkar på näsan
    Då jag inte slutat blöda efter mensen i nedregleringen så blev jag skickad på vul idag. Å där hittar gyn en slemhinna på 15,2 mm!!!!!!!!!!!???????????????? den ska ju typ va noll och ingenting nu innan sprutstart.
    Hem gyn skrev direkt ut Provera så jag ska få igång min blödning om 10 dagar, men det innebär ju att det inte blir nått försök förrän efter jul Gråter
    Ringde Falun. De höll med, inget försök när hinnan är sån. Först så prata vi om att avsluta hela försöket för att sen börja igen efter helgerna men sen kollade hon med Staffan och man kan tydligen ta provera och spraya samtidigt utan problem så då sa hon att om jag orkade fortsätta spraya så skulle jag kunna få äp v3 istället för v 6. Känns ju som att 3 veckor är en kort tid men samtidigt så är det ju inte det när man väntar. Dock så känns det ju ganska långt att spraya så länge... men hon sa att dom med endro ju kan spruta i ett halvår så det är inget "farligt" på så sett för mig..
    Undrar så vad det är som hänt med kroppen!!
    Motgångar är pisstråkigt, och man kan tänka att VARFÖR kan det inte bara flyta på. Jag har skrivit ett svar i en annan tråd, men vill bara säga att du kommer att fixa det här. Var förbannad och ledsen. Sen kan man få tillbaka jävlar-anammat och köra igen. Hjärta
  • Sunseed
    callimero skrev 2012-11-27 17:26:24 följande:
    Jag skulle nog vara kvar i nedreglerat stdie ist för att hoppa fram och tillbaka Miss Boring.

Nu har jag ett dilemma vad som är mensdag 1?
    Började få blod på toapapperet vid lunch igår men inget direkt flöde förrän imorse. Är det mensdag 1 eller 2 idag då kan man fråga sig? Jag ska börja med Menopur på dag 2. Frågade CFC de skrev börja imorgon men jag är orlig att kroppen kommer igång för mycket på egen hand då. Har alltid problem med en follikel som tar fart och blir snabbt större än de övrig som ej hinner ifatt.

Fick tid imorgon för att kolla cystan hos cityakuten.
    Jag ställde frågan till kliniken förra gången och första dagen det verkligen var mens skulle jag räkna som dag 1. Så i ditt fall skulle jag börja imorgon. 

Lycka till!! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?