• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Veronica, många styrkekramar till dig. Så oerhört tråkigt att det inte funkade för er denna gång heller Gråter. Trist att vara med om något så skumt också, har aldrig hört något sånt faktiskt. Men nu är det sommar och sol och mer kärlek. Jag hoppas att det funkar för er i sänghalmen (eller på stranden) istället. Håller tummarna.

• turlid70

Butterflower, vi väntade inte heller tills jag fyllde 40. Vi började tänka på barn 2002 redan (jag själv tidigare än så), då jag tog ut spiralen. 2004 gifte vi oss och började jobba på barn. Redan 2005 gjorde vi vår första utredning. Diagnosen blev infertila båda två. Det tog ett bra tag att smälta, vänta 2 år i kön på behandling hos landstingen (man slåss ju om plats med tom 22 åringar där) och fick andra hinder på vägen. Ny väntan på behandling och hunnit nätt och jämt med en hos landstingen innan jag fyllde 40. Tiden går så extra fort när man hamnar i barnlösheten och man ska inte ta för givet att en annan väntar för länge eller gör kariär först, mm mm.

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-06-28 12:59:29 följande:
    Är så arg Demon Har precis mailat vår klinik och talat om för dem vad jag tycker om att de har världens längsta semesterstängning 11 juli-22 aug, det är skamligt när man arbetar med något så känsligt & viktigt, det är helt absurt Demon ja, jag måste kräka av mig lite till för det är så j*a galet, jag förstår att fler och fler vänder sig utomlands där man har vett att ha öppet så att man slipper känna den pressen också, man blir ju inte yngre precis och lite lätt svårt anpassa sin cykel efter när de behagar ha öppet och man betalar hur mycket som helst Demon helst ska man stå där med mössan i handen och niga, antar jag. Hört talas om kunden i fokus?!?! ARG ZINFANDEL.
    Det har du helt rätt att bli arg, inte försvarsbart att ha stängt så länge. Dem tar för mycket betalt av oss om dem kan unna sig så långa sommarlov. Fick du något svar? Om du åker utomlands kan du ju få ersättning från försäkringskassa!
  • turlid70
    butterflower skrev 2011-06-28 19:40:08 följande:
    Finns det inte en anledning till att man har en åldersgräns? 
    En lägre gräns också, minnst 30. Helt orimligt att köra IVF när man är 22, ibland sätter ägglossningen senare än så, ingen orsak att köra IVF för det!
  • turlid70
    kattenizze skrev 2011-06-29 08:33:58 följande:
    Håller med er övriga, jag vill inte ha en stängd tråd ännu men kommer det mera idioter så får vi överväga det. Men nu glömmer vi detta och går vidare. Jag personligen har inte avslöjat något mer om mig än vad jag brukar, jag är fullt medveten om att man sällan är så anonym som man tror på nätet. Jag  brukar tala om att jag gör IVF för kreti och pleti eftersom jag inte har något problem med det. Jag ser det som mitt upplysningsprojekt, att vi finns, och hur oerhört stort problemet med ofrivillig barnlöshet är.
    Håller med dig och er andra att fortsätta med öppen tråd så länge det går.
  • turlid70

Nej nej nej Inanna, kära kära vän. Det är så fruktansvärd sorgligt, jag gråter gråter Gråter. Varför måste det vara på det viset? Jag vet att din sorg och din förtvivlan har inga gränser, men skickar ändå många många styrkekramar.

• turlid70
    giba skrev 2011-06-29 20:58:39 följande:
    En annan sak jag funderar över är: ni som väljer att göra kub,nupp ev fostervattenprov vad kommer ni att göra med informationen????
    Bra fråga, har ingen aning vad vi ska göra. Om siffrorna är bra så behöver vi inte fundera vidare, men om dem är dåliga så vet jag inte, jag klarar nog inte göra abort ändå. Man kan ju undra varför göra KUB överhuvudtaget i så fall, jag tror för att alla över 35 år får göra det hos oss, så jag med. FVP gör jag inte i vilket fall.
  • turlid70

Just det, man får ju göra ett extra UL för KUB och det är det som lockar mest :))

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-06-29 21:29:03 följande:
    Det vete fasen faktiskt..... Fråga din läkare, det är ju tydligen av betydelse!

Råkade dock i all hast snubbla över detta för er som bor i närheten (om den nu gäller fortfarande)!

www.karolinska.se/Forskning/Forsokspersoner/L.../
    Kul att någon tar tag i det, vi visste ju det för länge sedan, dem läste kanske vår tråd :))
    FÖr mig är det ju försent, men finns det någon under 40 här som går där, så måste man slå till.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?