• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack Skytten, vad gulligt av dig! Som sagt, man ser inte alltid dessa sammanväxningar genom den vanliga spolningen utan bara på denna röngten när de sitter som de gör och jag är rätt glad att jag krävde att få göra den nu... Det är alltså inte alls samma behandling. Victoria & ni andra, jodå, såna här sammanväxningar kan faktiskt komma efter flera operativa ingrepp, såsom tex IVF eller infektioner och då inte bara könssjukdomar som man trodde förr utan även tex BV. En röntgen som det alltså finns anledning att upprepa.

Tack Inanna: inget ÄL-utslag än..?! 

• Zinfandel

mia: visst är det trist när man tror en massa så visar det sig att det kan hända precis när som...

Mamman: mitt drömscenario är alltid 1-2 till mig och 2 till frysen så det tycker jag är ett bra resultat! Jag räknar nog aldrig ens med fler, det brukar jag vara fullt nöjd med. Och har du nu 3 blir det absolut ett som utvecklas normalt!

Inanna: då blir det september istället!!

Skytten: det kan vara många olika saker, infektioner, medfödda defekter, ivfer, endometrios, muskelknutor.......

Kalimero! Välkommen hem igen! Hoppas du har haft det underbart och hämtat nya krafter. Har du kanske tom ett Plus med dig hem..?! 

• Zinfandel

Turild: jag tror inte att så många gör denna röntgen i utredningen (brukar vara HSS/spolning), knappt senare heller ens. Jag är glad att jag fick den gjord. Men ja, oförklarligt barnlösa är vi inte längre..... Nädå, jag är inte nedslagen, det finns ju fortfarande massor med alternativ!!

Nåja, nu lämnar vi mina äggledare och pratar om alla roliga värphönor istället {#emotions_dlg.flower} 

• Zinfandel
    pp08 skrev 2011-08-25 11:30:58 följande:
    Tråkigt Zinfandel!!! Har ni något IVF inplanerat?

Vad är HSG röntgen? Jag vet att jag gjorde någon undersökning när vi började med utredningen men vet inte vilken om de tvar HSG eller HSS???
    Hehe, jag är mitt i behandling, FET om ca 10-12 dgr Skrattande Här wastas ingen tid!!

HSG är Hysteroalpingografi så jag har varit inne och åkt i en magnetröntgenmaskin idag. Hydrosonografi eller hysteroskopi är annars det vanligaste.
  • Zinfandel

Celin: nu är det inte så att röntgen skedde på klinikens initiativ direkt, så det var inte de som kollade..... Här kör vi många parallellspår samtidigt Tungan ute

• Zinfandel

Enya: Just nu tar jag 5 mg/dag. Jag tog 10 mg förra gången men kommer att öka upp till 15 mg strax före fet denna gång - men mycket mer än så kommer jag aldrig att ta. Ja, du gör helt rätt i att vara försiktig med denna medicin men i tex London ordineras de ännu högre hästdoser (20 mg är vanligt och en del tar ända  pp till 40mg) 
    vilket är märkligt eftersom fosterskaderisken också ökar avsevärt. Men med hela din bakgrund så förstår jag att de sätter in 16 mg och det behöver du inte vara orolig över, hade det varit över 20mg så hade jag också ifrågasatt det. Det var dock en förvånansvärt hög & kort nertrappning du fått. Har du dosering klar vid plus? Tar du Fragmin också?

• Zinfandel
    mbo skrev 2011-08-25 15:43:14 följande:
    Får jag fråga, i vilket syfte tar man medrol och fragmin?
    Pga immunologiska problem, alltså för att dämpa immunförsvaret, fragmin är dessutom blodförtunnande och inflammationshämmande.
  • Zinfandel

Enya: det låter som en utmärkt plan! Men, om jag hade varit som du, så hade jag tagit 4 mg fram till BIM, dels för att kroppen inte ska stöta bort embryot när det har fäst, dels för att få en längre nertrappning. Är 100 mg en hel Trombyl eller en halv? Tar du alltså 50 mg? 

• Zinfandel

Enya: du behöver nog inte vara så noggrann och karva på dem, väldigt många som gjort många försök lyckas när de börjar ta dubbla dosen Trombyl, dvs 150 mg. Så ta du halva, gärna en fjärdedel på morgonen och andra delen på kvällen!

Skytten: instämmer helt med Enya! Du har nu en omtumlande men fantastisk resa framför dig, vi tänker nog alla på dig imorrn! Om det blir jobbigt, visulisera bebisen! Lycka till Hjärta

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?