Tant Blå skrev 2010-07-25 14:38:56 följande:
Vill bar abemöta detta du skrev; en källa som styrker det du skriver om fruktos vill jag gärna ha! Varför skulle fruktos, som precis som andra sockerarter bryts ner till glukos, ge leverskador?
Ja, det är kalorier i mjölk! Mjölk innehåller dock en lång rad nyttiga vitaminer och mineraler, var finns de i läsk? Därför är inte läsk och mjölk ens jämförbart!!
Först och främst vill jag be om ursäkt, jag var nämligen lite otydlig ser jag nu. Monosackariden fruktos ingår, precis som monosackariden glukos, i disackariden sackaros. Vid intag av sackaros. Glukosen från "vanligt socker" är alltså inte resultatet av nedbrytning av valfri sockerart, utan är alltså en sin egen sockerart.
Anledningen till att fruktos ger upphov till skador som inte glukos gör är för att glukos spjälkas i tarmarna, medan fruktos går igenom levern. Du kan läsa mer på Wikipedia, där du även har källförteckning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose#Liver_disease
Angående mjölken och läsken så berörde jag ingenting annat än kaloriinnehållet då jag talade om folk som väljer bort läsk för att man blir tjock, men gladeligen smäller i sig liter efter liter av mjölk. Mjölk är faktiskt ett av de bästa livsmedel som finns, om man kikar på sammansättningen av protein/fett/kolhydrater. Det är bara synd att det är så mycket laktos.