Kalasbyxa skrev 2010-07-24 20:31:41 följande:
Jag kan verkligen in förstå hur man kan ge ens barn oboy? ALLA föräldrar borde få gå en kurs om kost....
1glas OBOY (ca:2dl) innehåller ca: 15sockerbitar, oboy är ju socker med chokladsmak? Skulle du ge ditt barn 15st sockerbitar att knapra på?
Jag hoppas att du inte ger dina barn apelsinjuice, då det är mer socker än i läsk. Dessutom är det enbart fruktos i apelsinjuice, till skillnad från sackaros (strösocker, bitsocker) som i läsk. Fruktos ger samma skador på levern som alkohol då det tas omhand på samma sätt.
Om du ger ditt barn apelsinjuice så är du en dålig förälder. Varför vill du ge ditt barn skrumplever? Skulle du ge ditt barn ett glas Coca Cola till frukost? Om ditt resonemang är c-vitamin så hoppas jag att du är medveten om att det finns i mängder av andra livsmedel som bör intas dagligen, och att halterna i apelsinjuice är så höga att man överstiger RDI med råge.
Samma sak med mjölk. Folk talar om hur man blir tjock av läsk, men har inte en tanke på att det är samma mängd kalorier i mjölk som de så gärna smäller i sig. En liter mjölk är 500 kcal.
Kort sagt, tycker du att det är hemskt att ge barn O'Boy så bör du genast sluta upp med att ge dem fruktjuicer, och faktiskt de flesta slags frukter. Frukt är godis säger man, och det stämmer mer än folk tror.
Men förhoppningsvis så inser du att det inte är så skadligt att låta barn få lite gott ibland, även om det är onyttigt. Hellre någon som ger sitt barn O'Boy ibland än någon som serverar Frosties med mjölk, juice och två limpmackor till frukost varje morgon...