• Rosa Bubbelgum

Min sons huvud växer väldigt mycket....

Min son som är 8 månader har ett huvudomfång på 49 cm och det är mycket större än andra barn i hans ålder. Jag är lite orolig att det kan vara något fel. På en månad hade det växt 1,5 cm. Jag kan tillägga att han har haft ett väldigt platt bakhuvud men det har rättats till genom att han har fått sitta eller ligga på magen en hel del.  Enl bvc ska jag inte vara orolig.

• Svar på tråden Min sons huvud växer väldigt mycket....
  • Rosa Bubbelgum

Ja han följer sin kurva men den är på översta strecket på diagrammet. 
    Han väger ju också en hel del och är lång, 12 770 g och 75 cm lång. 

• Mymemlan

Den enda kurvan min son följer är måttet på sitt huvud, sen är vikten långt under normalkurvan och längden långt över. Så nej du behöver inte oroa dig, alla barn är olika :) Prata med bvc bara om du känner dig orolig så kanske det känns bättre för dig, så onödigt att du ska behöva gå och fundera! :)

• 3Ikka3

Gissar oxå på att han följer sin kurva.
    För min sons kurva drog iväg, så de pågår utredning för fulla muggar nu =( han har 46,8 cm och är 5 månader. och hans huvud hade växt 1,5 cm på 2 veckor.

Så jag tror inte du behöver vara orolig.

• PAAC

Tydligen så växte mitt huvud så snabbt och mycket att mina föräldrar fick gå på extrakontroller med mig :) Växte upp och det har gått bra för mig i livet även om det var lite trist att alltid behöva ha med egen hjälm till ridhuset och skolan eftersom de som fanns på plats alltid var för små :)

• Tigrino

Kan det inte vara så att det verkar ha växt mycket just för att plattheten har rättat till sig, tror du? Men be om extramätningar om du är orolig att det ska sticka iväg Det borde du få, så du slipper oroa dig (säkert) i onödan! 

• Rosa Bubbelgum

Tigrino: Du kan nog ha rätt. Jag pratade med svärmor idag om Harrys huvudomfång och då sa hon att min man hade också stort huvud när han var liten så jag ska nog inte oroa mig. Bvc sköterskan sa ju också till mig att inte oroa mig. Tack för era svar.

• 3Ikka3

PAAC: Kom dom på varför du hade stort huvud.?
    Jag går oxå på extra kontroller med min son, och han har tydligen vätska runt hjärnan.

• Rosa Bubbelgum

3lkka3:  Vilket huvudomfång har din son och hur gammal är han. 

Jag pratade med Bvc sköterskan igen och hon var inte ett dugg orolig på hans huvudomfång då både hans vikt och huvudomfånget följde samma skala. Tyvärr så ligger han på översta skalan. Det ända tänkbara som kunde vara är vattenskalle men det fanns ingen möjlighet för Harry att ha detta då han isåfall skulle bara ramla ihop. (vad bvc sa)

Svar på tråden Min sons huvud växer väldigt mycket....