Inlägg från: Rosa Bubbelgum |Visa alla inlägg
  • Rosa Bubbelgum

Min sons huvud växer väldigt mycket....

Min son som är 8 månader har ett huvudomfång på 49 cm och det är mycket större än andra barn i hans ålder. Jag är lite orolig att det kan vara något fel. På en månad hade det växt 1,5 cm. Jag kan tillägga att han har haft ett väldigt platt bakhuvud men det har rättats till genom att han har fått sitta eller ligga på magen en hel del.  Enl bvc ska jag inte vara orolig.

• Svar på tråden Min sons huvud växer väldigt mycket....
  • Rosa Bubbelgum

Ja han följer sin kurva men den är på översta strecket på diagrammet. 
    Han väger ju också en hel del och är lång, 12 770 g och 75 cm lång. 

• Rosa Bubbelgum

Tigrino: Du kan nog ha rätt. Jag pratade med svärmor idag om Harrys huvudomfång och då sa hon att min man hade också stort huvud när han var liten så jag ska nog inte oroa mig. Bvc sköterskan sa ju också till mig att inte oroa mig. Tack för era svar.

• Rosa Bubbelgum

3lkka3:  Vilket huvudomfång har din son och hur gammal är han. 

Jag pratade med Bvc sköterskan igen och hon var inte ett dugg orolig på hans huvudomfång då både hans vikt och huvudomfånget följde samma skala. Tyvärr så ligger han på översta skalan. Det ända tänkbara som kunde vara är vattenskalle men det fanns ingen möjlighet för Harry att ha detta då han isåfall skulle bara ramla ihop. (vad bvc sa)

• Rosa Bubbelgum

Jag tycker nog att min lilla son är normal förutom att han har reflux på magmunnen och kräker mycket. Han har inga problem att ligga ner och sova eller att leka. Men tack för tipset. Jag ska snart till barnkliniken för att göra en röntgen på hans mage och tarmar pga hans reflux och då kan jag ju höra med den barnläkaren om hans huvudomfång.

• Rosa Bubbelgum

Jag tycker nog att min lilla son är normal förutom att han har reflux på magmunnen och kräker mycket. Han har inga problem att ligga ner och sova eller att leka. Men tack för tipset. Jag ska snart till barnkliniken för att göra en röntgen på hans mage och tarmar pga hans reflux och då kan jag ju höra med den barnläkaren om hans huvudomfång.

• Rosa Bubbelgum

Jag glömde att nämna att han har haft ett väldigt paltt och snett bakhuvud men det har blivit mycket bätte och syns knappt längre. Då rådfrågade jag och Bvc kraniofaciala enheten på sahlgrenska om hans huvudform och då skrev hon även hans huvudomfång och de var inte heller oroliga. Sedan så vet jag inte om de reflekterade över hans huvudomfång. 
    Min son ser väldigt proposhornerlig (vet ej hur jag stavar till detta ord) till hans kropp men när man jämför med de andra barnen i hans ålder så har han väldigt stort. 

Tack för era svar man blir ju lite orolig men jag får väl ringa till min barnläkare på vårdcentralen och prata med honom. 

Svar på tråden Min sons huvud växer väldigt mycket....