• Fialisa10

Utredning hos Lennart Blomqvist

Jag har varit hos Lennart och jag tycker att han är väldigt förstående och bemöter en på ett jättebra sätt. Och jag är väldigt tacksam att någon faktiskt visar nåt intresse för att forska på området. MEN tyvärr så tar han inte ens alla grundläggande prover som man ska ta vid en missfallsutredning, och jag känner inget större förtroende för honom. Han testar för detta:

Kromosomprover (på båda)
    Kardiolipinantikroppar
    Beta-2-glukoprotein
    Lupus antikoagulans

TSH
    T4
    TPO-antikroppar

Vanliga blodanalyser (som t.ex. storlek på röda blodkroppar, HB-värde m.m.)

Varför det inte är nog kan jag prata mycket om. Men här kommer några exempel: om man har struma i familjen ska man förutom TSH, T4 och TPO även kontrollera T3 och Trak. Dessutom så visste han då inte om att det nya gränsvärdet för TSH för de som vill bli gravida är 2, utan han går på det gamla som är 3,5.
    Han kollade bara Hb-värdet och inte ferritin-värdet (som visar vilka järndepåer man har i kroppen). Mitt Hb-värde var fortfarande ok men jag tog ferritin-värdet hos min husläkare sen och mina depåer var helt tömda och jag fick börja äta järntabletter.
    Mitt värde på de röda blodkropparna visade också att de låg på det högsta värdet inom referensintervallet, vilket tyder på att man kan ha en begynnande blodbrist men det missade han. Och så vidare...

Han verkar också tro att missfall kan bero på psykologiska orsaker. Dvs att man blir stressad pga missfallen och därför kan man lättare få missfall igen. Det är något jag kanske kan köpa men är man stressad tror inte jag att universallösningen att man har en snäll gynekolog. Det finns så mycket annat som påverkar, t.ex. hur mycket man jobbar och hur mycket stress det är på jobbet, vad händer inom familjen/släkten, om man får göra de tester som man behöver i en utredning så man känner sig trygg att man blivit grundligt utredd, om man får komma på täta ultraljud i början om man vill det m.m.

Jag är jätteglad om det räcker för vissa med att få komma till honom, som sagt vi är alla olika och jag tror inte att det finns någon universallösning som passar alla. Men det finns medicinska orsaker som kan orsaka missfall och jag tycker att det är extremt oprofessionellt att han inte utreder dem ordentligt.

• Fialisa10

Åh! jag ville inte göra dig nervös!Rynkar på näsan Ville bara berätta om mina erfarenheter. Hoppas att det gick jättebra i fredags!

Svar på tråden Utredning hos Lennart Blomqvist