• Görling

Utredning hos Lennart Blomqvist

Jag har varit hos Blomqvist (efter mina fyra missfall på 1,5 år) under 2008-2009. Han är verkligen jättebra och det som skiljer honom från andra läkare är att han kan ringa när som helst när man har sökt honom. Igår ringde han på en lördag. Jag är inne på mitt 5:e missfall nu (i vecka 18) och det känns hemskt, men är så glad att L.B tar sig an mig igen. Jag tror inte att min son 8som är 1,5 år) skulle finnas till idag om det inte var för Blomqvist.

Det känns ju så hopplöst när man har fått missfall, i och med det ointresserade bemötandet många får från sjukvården. Jag mår mycket bättre nu när jag vet att jag skall till Borås igen och bli ordentligt utredd. Har en myom i livmodern och tror att det kan ha spelat in för fostrets död, men vet inte och kommer kanske inte heller få veta, vilket även Blomqvist var helt ärlig med när han ringde, men han berättade att det är svårare att utreda dödsorsaken när fostret har varit dött mer än 3 dagar. 

Skriv gärna och berätta om hur det går för er utredning, jag kom in så sent hos L.B förra gången och var redan gravid så jag har inte genomgått hälsoutredningarna hos honom!

• Görling

Jag skall också vara med i studien efter mitt senaste missfall. Fick en son före det och före det hade jag 4 missfall i rad. Då jag självmedicinerade Albyl Minor under graviditeten med sonen så kunde jag inte vara med i Blomqvist studie (eftersom man skall ha varit med från början och jag fick kontakt efter 2 mån när jag redan var gravid), men han skrev ut Trombyl till mig, då han inte tyckte det var så bra att jag självmedicinerade. Blir jag gravid igen så är jag med i studien, men vet inte om det är placebo el Trombyl. Det är ju lite dubbelt det där med att vara med i studien, då man faktiskt inte vet vad man får. När jag nu har ätit Tromby en gång under min lyckade graviditet så funderar jag ju lite på det och det skulle ju kännas bra att göra det igen. Samtidigt är jag lite kluven på om jag tror på effekten av Trombyl då jag har vänner som har fått det pga av missfallsrisken och som ändå fått missfall. Det är hur som helst väldigt skönt att bli tagen på allvar och ha en bra läkare!

• Görling

Här händer inget alls. Känner mig infertil. Om det inte var så att jag lyckats tidigare så hade jag nästan trott det. Tror att det är något vajsing på mitt ÄL sedan tidigare MF i okt (som var ett sent i v 18). Funderar på om det är Lennart man ska vända sig till el någon annan. Han har kanske inte tid att engagera sig i att man inte blir gravid. Hur går det för er andra då?

Svar på tråden Utredning hos Lennart Blomqvist