• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Jag går på Rund o Sunds gravid-massage. Det är verkligen superskönt. Just nu har de jättebra erbjudande så passa på att gå nu. De har zonterapi också om man skulle vilja ha det.

• Smilla

Åååååh så sanslöst skönt det var med en massage igår!! Jag ville aldrig att den skulle ta slut. En timme kändes alldeles för kort....  Först fick jag ligga på mage, då hon masserade ryggen bl.a, och när jag sedan skulle vända på mig efter typ halva tiden trodde jag nästan att jag skulle svimma. Jag var så dåsig och avslappnad i kroppen att jag knappt visste vart jag befann mig. Men det var en riktigt skön känsla som jag längtat länge efter. 

På fredag blir det ännu mer lyx. Då ska jag på sminkkurs och bli ordentligt fixad. Det ska bli riktigt kul! Sedan blir det frissan på måndag för en riktigt välbehövlig frissering.... Så nästa vecka hoppas jag att jag kan börja känna igen mig igen. En pedikyr och lite nagelfix hade också suttit bra.   

• Smilla

Det känns verkligen helt sjukt att vi inom loppet av ett par veckor kommer vara föräldrar! Helt sant! Nu har flera av de andra tjejerna i min vattengympagrupp fått sina bebisar så nu känns det verkligen nära och mer och mer verkligt/overkligt. Jag har fortfarande lite svårt att förstå att vi verkligen har en riktigt liten bebis i magen som i stort sett är helt färdig nu, även om jag sett honom på bild och vet hur han ser ut. Men det känns ändå overkligt. Dock väldigt härligt!!!

Var det fler som såg "en unge i minuten" igår på TV4? Jag har följt den brittiska "Livet på BB" nu i ett par veckor och det ska bli kul att följa den svenska varianten också.

• Smilla

Jag tycker också att den svenska versionen var klart bättre. Det känns som om man får en väldigt positiv syn på det hela faktiskt. Man ser att det (oftast) inte alls är en stressig situation utan alla tar det lugnt och alla är positiva. Det känns också skönt att se att de flesta verkar vara sig själva (nästan) mellan värkarna och kan försöka slappna av och rent av ha lite trevligt emellanåt.

Barnmorskorna känns också väldigt positiva pch peppande och väldigt måna om lugnet i rummet. Det enda man fasar över är den där sista biten....  Men jag är ändå förvånad över hur lugnt och "sansat" den där tjejen från dalarna ändå tog det, trots smärtan.

• Smilla

Måste kännas lite stressande att ha tentor och annat plugg kvar. Tänk om bebisen känner för att titta ut tidigt. Men det ska säkert gå bra!

Jag har sammandragningar flera gånger per dag och det ska enligt min BM inte vara någon fara. För det mesta gör det inte ont men nu har det börjat komma som en molande liten känsla lite då och då.

Imorn får vi veta om det blir vändningsförsök på bebisen eller hur vi ska göra. Det känns inte som om han har vänt sig rätt. Jag har fortfarande hans huvud under höger revben. Nu är det ju sista chansen att försöka vända på dem så antingen blir det i slutet av denna veckan eller början på nästa. Känner mig dock lite osäker på om jag vill genomföra ett vändningsförsök pga risker m.m. Vi får prata med BM mer noggrannt om det. Just nu försöker jag vänja mig vid att det kanske blir kejsarsnitt. Bara så att jag inte blir besviken sen.

• Smilla

Min molande känsla sitter ganska långt ner i magen och kan gå ner i ljumskarna. Det blir nästan som om någon skulle spänna om en livrem på en. Det sitter ungefär som ett band runt magen. Men jag har även hört att man kan känna den i ryggen.  

Man vet ju inte riktigt varför vissa bebisar inte behagar vända sig. Jag har dock hört att det i vissa fall eventuellt kan bero på hur moderkakan ser ut och hur den är placerad samt hur rymlig livmodern är och vilken fysik man har. Vår lilla bebis har sitt huvud under mitt högra revben och i flera veckor har jag känt hur han försöker ta sig runt (ungefär som en hamster i ett hamsterhjul) men han kommer ingen vart. Enligt ultraljudet för 2 veckor sedan så ligger även moderkakan i vägen för att han ska komma runt.

Riskerna är nog väldigt små tror jag. Det är ju väldigt sällan det faktiskt händer något men likväl är man orolig. Det kan ju tydligen hända att bebisen blir så stressad av vändningen att den vill ut meddetsamma eller att hjärtljuden faller så att man måste snitta akut. Har även hört historier om att moderkakan skulle kunna lossna eller börja blöda. Den största "risken" känns dock som att det är att vändningsförsöket misslyckas. Det är typ bara 50% som lyckas. Har man dessutom moderkakan i framvägg är oddsen lite sämre.

Omtenta är inte så farligt! Kanske inte just i detta läget när man faktiskt bara vill bli av med den och bli klar. Annars var alltid mottot under studietiden i Lund: Det finns alltid omtentor men aldrig omfester! Så gissa hur många omtentor som skrevs....   =)   Dock hade det blivit en himla kul anekdot att berätta i framtiden om hur vattnet gick i tentasalen.

• Smilla

Skönt för dig nu abbi att gå hem snart! Du får ha ett litet måttband nu som du klipper i varje dag  =) 

Idag har jag exakt en månad kvar till beräknad födsel! Tänk om han poppar ut tidigare, huh! Men oj som vi längtar. Var hos BM imorse och det kan vara så att han börjat snurra på sig åt rätt håll men jag ska dit igen på extrabesök på tisdag så får vi se då hur han ligger.

Jag har även precis bestämt mig för att inte gå hem den 18 som tänkte för ett tag sedan. Jag tror att jag stannar kvar till den 25e iaf. Jag känner mig ganska pigg så det ska nog gå bra. Det har blivit lite mycket på jobbet bara så jag får nog stanna tiden ut ändå. Men det ska nog gå bra. Jag kanske inte jobbar alla 8 timmarna per dag utan tar ut en del på flex istället så att jag tar det lite lugnare. Vissa dagar vill jag bara gnälla och vissa dagar  känns det lite bättre. Men ibland får man faktiskt lov att gnälla lite och tycka synd om sig själv!  

Ikväll är det dags för den sista föräldrautbildningen. Nästa gång vi träffas igen blir efter att alla fått sina bebisar =)

• Smilla

Vad jobbigt att vara sjuk nu när man är så stor. Jag tyckte det var tillräckligt jobbigt med lunginflammation i julas. Det var verkligen ingen höjdare. Hoppas det blir bättre snart!

Jag hade också "mensvärk" i nedre delen av magen under de tidiga morgontimmarna idag. Sov nästan ingenting mellan typ 3 och 5. Försökte dock påminna mig själv i halvsömnen att "rörelse" är bra och lindrar. Så jag gjorde lite höftrörelser (ritade 8:or med höfterna) och då kändes det bättre faktiskt. 

YeahCarro: Jag funderade också på att vaxa bikinilijen lite. Inte så kul att mannen får hjälpa en med det man inte ser  =)  Vaxning kan man ju göra på de flesta skönhetssalonger och det är inget konstigt alls. Du får ta av dig på underkroppen men de lägger alltid en handduk över dig så du behöver inte ligga och "blotta" dig  =)  Ett tips är Gilda-skolan på Gustav Adolfs torg. Bra priser eftersom det är elever som "tränar". De är dock väldigt duktiga och trevliga. Har själv bokat in en fotbehandling där nu. 

Jag passar på med alla möjliga skönhetsbehandlingar nu innan bebisen kommer för sedan antar jag att det inte blir av på ett tag  =) 

Nu tror jag faktiskt att bebisen lagt sig rätt. Igår kväll när jag låg och läste (på sidan) så var det som en stor jordbävning i magen! Den verkligen skakade och svängde och hoppade. Och sedan var det som om han lade sig till rätta därinne =)  Så skönt det skulle vara om så var fallet!  

• Smilla

När det gäller smärtlindring förlitar jag mig helt på personalen. Vi har läst på ordentligt om alla olika smärtlindringar (både medicinska och icke-medicinska) så att vi vet precis alla för- och nackdelar med allt. Dock vet jag ju att barnmorskorna aldrig skulle rekommendera något till oss som de trodde skulle vara farligt eller inte vara till någon hjälp för mig. Så om barnmorskan känner att jag behöver EDA så kommer jag nog tacka ja till det. De har ju så mycker mer erfarenhet av hur mycket de tror att man kan orka med och ungefär hur långt det är kvar av förlossningen.

Jag tror att jag hade kunnat klara av förlossningen bättre om man bara kunde säga exakt hur lång tid det är kvar. Om de sa till mig att nu är det "bara" 6 timmar kvar och sedan är det över osv. Då kunde man räkna ner och på något vis ändå stå ut. Men att ligga/sitta där helt ovetandes om det är 2, 10 eller 30 timmar till känns alldeles olidligt.

Idag har vår kommande lilla bebis eventuellt namnsdag..... 

• Smilla

Det lutar lite åt Edvin. Vi får väl se vad han ser ut att heta när han kommer ut  =)  Vi hoppas att han har namnskylt på sig inklusive en liten instruktionsbok  =)

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö