Nu är sista arbetsveckan inledd, äntligen. Jag längtar redan hem.... I helgen bakades det bland annat kanelbullar som vi frös in för att kunna ha till de som kommer på besök när bebisen kommit. Vi lagar även lite extra mat, typ köttfärssås, pannbiff m.m., som kan vara skönt att ha färdigt i frysen när vi kommer hem med bebisen och kanske inte har tid/ork att laga mat meddetsamma. Så slipper vi tänka på det då.
Det är så olika "regler/rön" om hur man ska göra med barnet. Våra föräldrar fick ju rådet att inte mata oss för ofta t.ex. Vi skulle ju t.ex. matas var 3-4 timme och absolut inte oftare. Idag ger man rådet att barnet skall få äta så ofta det vill, näsan så att man blir som en napp. De ska tydligen få ligga vid bröstet även om de bara vill ha lite närhet och gosa lite. Jag vet inte riktigt hur jag kommer att göra. Det känns som att ett mellanting hade varit bra. Jag kommer nog försöka få in en mat-rutin där barnet äter med jämna mellanrum och inte småduttar lite här och där. Jag är inte så sugen på att bli en snuttefilt eller en napp. Dock vet jag att barn har vissa tillväxtperioder då de äter mer/oftare men det får man väl ta då. Jag ska nog försöka få in någon form av rutin i det hela för att det ska bli lite lättare för oss och att mata var 3e timme kan nog vara lagom.
Något jag säkert kommer att testa lite längre fram inför kvällsmatningen är nog ersättning. Många barn blir inte helt mätta av bröstmjölken och behöver därför äta flera gånger under natten. Ibland kan det hjälpa att ge ersättning istället som sista mål inför natten, då kan bebisen (oftast) bli mer mätt och därför sova både bättre och längre.