• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Så alla gravida från Vellinge har samlats här ?! Min mamma bor i Vellinge, räknas det? Haha...

• Cathie

Hej alla.

Igår gick jag in i v 11, så nu är det bara 2 v till, sen kan man börja stressa ner lite! Skönt.

Vi ska absolut ta reda på könet. Det gjorde vi förra gånen också. Jag var jätteförväntasfull inför det första ul i v 20... Men vår redan då envisa dotter låg m benen i kors och värade visa ngt!! Också vid det andra ul i v 32 vägrade hon visa sig... Jag fick gå på ett tillväxtultraljud i v 37 och då syntest det att det var en tjej... Så det där m att ta reda på könet är ju inte alls säkert att det funkar.

Nu har jag börjat noja lite över att gjorde kjesarsnitt förra gången och läste nu att ärret på livmodern kunde gå upp lite när den växte!!! Måste kolla m min bm... För det låter ju inte så himla trevligt!!

Jag ska iaf på inskrivning nästa vecka. Är det nån som redan varit på inskrivning? Jag hatar sprutor och nålar och är redan superstirrig för blodprovet...

• Cathie

Abbi: Jag pluggar transport och logistik på Malmö högskola... Trivs du med ditt jobb? Är nyfiken bara, för jag har inte riktigt bestämt vad jag ska inrikta mig på när jag är klar... Finns ju många vägar att gå!

• Cathie

Idag går jag in i vecka 12 och det känns jätteskönt...

I helgen har jag fått en riktigt djävulsk foglossning! Trodde inte man kunde få det såhär tidigt?! Jag hoppas att det beror på överansträngning (fick för mig att städa bilen i lördags och slet som ett djur) för jag står inte ut tills april med detta! Någon som har nåt bra tips som underlättar lite?

Tack för tipset om Chapel Hill! Det enda goda alkoholfria vinet jag druckit! Fast egentligen föredrar jag rött, men de flesta jag testat smakar bara saft. Någon som vet något drickbart?

Annars har helgen varit bra för min del, var på fotboll igår - riktigt kul

• Cathie

Hej hopp alla!

Välkomna hit alla nya . Va roligt, när jag startade tråden trodde jag inte att så många skulle hitta hit!

Igår var jag på inskrivning. Jag va jättenervös, för jag är livrädd för nålar och sprutor! Men blodprovet gick bra. Så nu väntar jag med spänning på ul den 18 nov!

• Cathie

Vi har redan beställt vagn!! Men det är bara för att jag vill ha en Bugaboo och vi hittade dem på rea på en holländsk sida. Fick den för 6500:- inkl frakt och här hemma kostar de 10250:-! Så nu väntar jag med spänning på att den ska komma.

Men det är lång lev tid på vagnar i Sverige. Och visst kan man köpa en vagn i affären (som någon undrade) men då är det ju visnings ex som stått där ett bra tag (oftast) och dessutom kanske det inte är rätt färg mm. Jag har jobbat extra i en Babyproffsenbutik så jag vet hur vagnarna i butiken KAN behandlas... Fast givetvis kan man ha tur, den kan ha stått där i en vecka bara... Man brukar iaf säga ca 6-8 veckors leveranstid beroende på vagn och modell. Och även om man beställer nu, kan man välja att hämta vagnen typ en vecka före bf eller t o m efter om man vill. Man betalar bara handpenning nu.

Jag har hittills gått upp ca 2 kg och är i v 13 idag. Känns skönt att den mest riskfyllda tiden är över nu...

• Cathie

Men herregud vad ni skriver!!! . När jag startade tråden klickade jag i att jag vill ha mail när ngn svarar. Jo tack, nu  hade jag 30 mail varav 27 var härifrån!!

Idag när jag satt på tåget kände jag bebisen sparka för första gången!!! Riktigt härligt. Var först inte säker på att jag kände rätt, men efter ett par sparkar blev jag helt säker !

Jag och min sambo har varit tillsammans i 11 år i januari och ska gifta oss nästa sommar, så det känns som om jag har 1000 saker att planera just nu. Dessutom kommer jag skriva mitt examensarbete precis när bebisen kommer och så har vi ju vår dotter också... Och två  hundar varav en är en valp... Pust.

Ett tips jag kan ge ang vagn är att välja en med svängbara hjul där framme! Det är så mkt enklare att styra en sån och man slipper belasta axlarna varje gång man ska svänga! Dessutom kan det vara bra m en vagn där man kan ha sittdelen vänd mot sig och ifrån sig. Så man har koll på sin bebis precis när man byter till sittvagn.

Nu ska jag på föräldrarmöte! Trevlig kväll.

• Cathie

Paulamaula: Jag har köpt vagn på en holländsk sida. Men det var bara för jag var ute efter en Bugaboo, vet inte vilka andra märken de har, men kolla: www.geboortewinkel.nl/. Fast nu har de höjt priset på Bugaboon lite, men den är ändå mkt billigare än hemma.

MJB: Ja, det var jättehärligt att känna! Jag är i v 13 så det är i tidigaste laget att känna nåt. Men de säger ju att man känner det fortare om man varit gravid tidigare. Fast förra gången kände jag det i v 14. Men det är helt klart en mkt speciell känsla det blir liksom så verkligt på en gång!

• Cathie
    Miss Olsen skrev 2010-10-19 11:31:09 följande:

Vi är helt förvirrade av barnvagndjungeln! Vilka märken/modeller har ni hört ska vara bra?

Det beror ju lite på vad man är ute efter. Ska det vara en jättestabil vagn m fyra fasta hjul, eller vill ni ha något smidigare med svängbara hjul? Fyra eller tre hjul? De vagnarna som har tre hjul kan man oftast inte vända sittdelen mot sig, utan barnet åker då vänt ifrån dig. Sen får man välja om man vill ha en separat liggdel, eller om man bara vill fälla ryggstödet på sittvagnen och lägga i en mjuklift/hårdlift. Förstår att det är förvirrande, men det bästa tipset jag kan ge är att skriva ner vad ni tycker är viktigt och vad ni oftast gör. Tex går ni mkt på stan och ska ni lyfta vagnen i och ur bilen eller bära upp den för trappor skulle jag nog tipsa om en lätt vagn med svängbara hjul. Går ni däremot mycket i skogen och inte kommer lyfta vagnen så mkt kan det vara bra att ha en stabilare variant med fyra hjul. De flesta märkena Brio, Emmaljunga, Teutonia mm har flera olika modeller av alla slag. Utnyttnja butikspersonalen och berätta hur era vanor ser ut!

Jag är så glad att jag redan köpt vagn
  • Cathie
    Miss Olsen skrev 2010-10-19 14:48:54 följande:
    Vad vi vet nu vill vi ha 4 hjul, fast dom främre ska vara svängbara! Sen har jag sett att det finns vagnar där det finns tre olika delar. En sittdel, en liggdel och en som man kan använda första tiden och som även passar i bilbarnstolen. Är detta något att satsa på eller blir det bara dyrare och kan man lika väl ta en separat liggdel?
    Är nog mest förvirrad över alla tillverkare! Men det verkar ju inte som att den ena är bättre än den andra!
    Tack för tipsen! Glad
    Det du menar med tre delar är nog att själva vagnen består av liggdel och sittdel, men du kan sätta på en adapter (i vissa fall behövs inte det) där du liksom klickar på bilstolen. Alltså du sätter bilstolen på chassit. Det är smidigt om bebisen sover i bilen och ni ska ut och in och inte vill koppla loss bebisen. Då tar man bara bilstolen och sätter på vagnens chassi. Om du satsar på en Brio Go så kan du ju köpa Brios babyskydd (bilstolen för nyfödda) som heter Brio primo. Den ska passa på Go's chassi har jag för mig.
Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö