• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

@abbi: Jag bodde också på fågelgatorna  =) Fast dock tror jag att jag bodde på fågelgatorna ovanför dig om jag har gissat rätt vem du är. Äh, jag får väl skippa min anonymitet här  =) Sara heter jag iaf.  

Min inskrivning är också i v 15 så jag ska dit v 41 för det. Vi kanske ses  =)  Men innan dess är det Nupp-test och första VUL-undersökningen gjordes ju för 2 veckor sedan. 

Min mage har också svullnat en del. Vi har tagit foto av magen lite då och då för att kunna spara i pyrets lilla bok. Glöm inte bort att ta foto förresten! Det är kul att ha i efterhand.  

SuzR: Men den räkningen stämmer väl? Om läkaren sa 8+4 i förra veckan då var du ju i graviditetsvecka 9. Nu är du i graviditetsvecka 10 men "utvecklingsvecka" 9+X.

• Smilla

Man kommer bli flyttad fram och tillbaka flera gånger med BF. På FL kan de ju inte räkna ut exakt när själva befruktningen skedde. Antingen går de efter senaste mens eller ägglossning. Men efter ägglossningen kan det ta olika lång tid för ägget att fastna. Dessutom kanske man inte har ägglossning exakt när FL beräknar den.

Hos Capio senast fick jag 2 olika datum. 5 april och 11 april. Enligt deras snurra har jag BF 5 april och enligt storleksmätning vid VUL den 11 april. Slutligt BF får vi vid senare mätning.

• Smilla

Jodå, jag hade långt hår och har det fortfarande  =) 

Jag ska göra mitt Nupptest dagen efter dig, den 5e. Jag tror min barnmorska heter Ann-Therese. Men på Capio ska jag ha  Annika. Vem har du på Capio?

Jag ska försöka att inte lägga så stor vikt vid det exakta BF-datumet för man kommer väl ändå gå över tiden  =)

Är det någon som ska ta reda på vilken kön det blir på bebisen förresten? Jag är så himla nyfiken så jag kan inte hålla mig. Jag måste få veta. Fast det är säkert en pojke. I vår familj blir det tydligen bara pojkar.  =) 

• Smilla

Vanligtvis tränar jag ju ca 4-5 gånger i veckan men sedan vi kom hem från Thailand har det varit svårt. Jag tränade en del på resan men i slutet av resan började ju jag misstänka graviditet och det kändes....  Jag gillar att springa men det blev helt omöjligt. Sedan vi kom hem har jag bara mått riktigt illa och varit supertrött så det har inte blivit någon träning. Dessutom har jag haft lite komplikationer som gjort att jag inte fått utföra några större fysiska aktiviteter. Men snart hoppas jag kunna träna igen  =) 

Min man tror att det blir en flicka och jag tror att det blir en pojke. Vi får väl se vem det är som får rätt  =) Vi har iaf påbörjat jakten på namnförslag. Oj, vad svårt det är. Vet ni vilka namn ni skulle vilja ge ert barn?

• Smilla

@Abbi: Jag såg något svar du hade lämnat i en annan tråd angående UL v18. Vi går ju på samma klinik så därför undrar jag. Skulle man boka RUL redan nu? När jag var på första undersökningen så fick jag lappar med mig hem om att genast ringa till Cura för att boka in Nupp-testet samt lapp om blodprovstagningen veckan innan. Men det var så mycket information så jag kommer inte ihåg om det var något mer. Jag fick ju en tid för inskriving också. Men skulle man boka tid för ett RUL också? (om det är det man gör i v18)

Det var så mycket information på en gång och vi var ganska förvirrade så jag kommer inte ihåg så mycket mer. Har du bokat in RUL och gör man det på Capio eller Cura? 

• Smilla

Abbi: UL i v18 är väl rutin? Det har jag också alltid trott. Men vi får väl se.

Det hade varit väldigt trevligt om jag fick ett UL i v18 för när jag är i v20 ska vi åka utomlands och då hade det varit extra trevligt att kanske kunna handla lite saker till lilla bebben där. Men framför allt att få veta att lillla bebben mår bra. Vi ska till New York och där lär det ju inte finnas liiiiite saker att shoppa.....  Och kan man inget shoppa till sig själv så får man shoppa till bebben  =)  

Jag är inte så skrockfull så jag vågar nog handla en del innan bebben kommer. Kanske inte så tidigt som nu men i v20 tror jag att jag vågar. Då kanske jag vet om jag ska handla rosa eller blått....  Ja, jag vet. Man måste inte ha blått på pojkar och rosa på flickor men jag vill ändå ha det liiiite på det viset  =)

• Smilla

@Paulamaula: Så din man är också från Vellinge? Är det någon vi kan tänkas veta vem det är?   =)

Själv är jag civilingenjör (konstruktör/produktutvecklare) och jobbar som konsult. Sitter för tillfället inom medicinteknik.

Jag har också börjat fundera på det där med när man ska gå hem. Visst vill jag arbeta så länge som möjligt men vi får se hur det känns längre fram.

• Smilla

Jag har varit i Ullared ett antal gånger. Vi är ett gäng som brukar åka dit och shoppa lite ca 2 ggr per år. Det finns ju givetvis en del skräp men det finns också massor av fantastiskt bra saker. Samma saker som du kan hitta hemma fast för en bråkdel av priset hemma!

Jag tänkte åka dit i februari och handla lite till bebisen. Det jag hade tänkt handla där till bebben är bl.a plastad frotté, tvättlappar, våtservetter, amningsinlägg, nappar, nappflaskor, amningskudde och en massa annat. Kläder vet jag inte riktigt än för jag vill känna på dem först för att vara säker på att de är mjuka och sköna. 

Numera så har de ju precis allt. På samma område har de ju numera även flera olika outleter, t.ex Scorett. Så jag har gjort väldigt många fynd i Ullared och kan starkt rekommendera att åka dit. Men skaman inte ha så mycket kan man lika gärna köpa det hemma för det kostar ju lite att åka men jag brukar skriva listor långt i förväg om allt man ska ha (hygienartiklar, rengöringsmedel, strumpor m.m.) Så mitt kvitto brukar blir ganska långt ändå..... 

• Smilla

Skönt att det äntligen är fredag! Jag lär ju somna tidigt på soffan precis som alla andra dagar....vilket trevligt sällskap man är  =)

Jag har ätit sushi med gott samvete ett par gånger. Fast å andra sidan så har jag ju ätit även getost och parmaskinka....  Jag äter det mesta, men med måtta. Jag ser ingen mening med att hålla sig undan från precis allt. Men vi var på ett bröllop där förrätten innehöll både getost och parmaskinka, men jag åt med god aptit  =)

För ett tag sedan var jag ute med ett tjejgäng och åt på en restaurang i Malmö och ett par av tjejerna var gravida. Men en av dem var en riktig "gravidkossa". Till slut skämdes man över henne. Hon skällde ut kyparen för att han inte kunde steka hennes kött ordentligt (då hade han ändå stekt en ny bit till henne som var bra men det passade visst inte ändå), inget av det som kom in på hennes tallrikar passade för hon var ju graaaviiiiiid så det gick ju INTE att äta. Vi åt 3-rätters så det var ju en hel del mat. Men alla de andra gravida där åt allt som serverades. Det kändes som om hon ville ha uppmärksamhet bara. 

Det enda jag håller mig helt ifrån är alkohol. Röker gör jag ju ändå inte så det är ju inga problem.  

• Smilla

jag äter mina biffar lite småblodiga också.....  Aldrig att jag skulle äta en genomstekt entrecote.....blä!

Jag har lite alkoholfritt vin kvar sedan vårat bröllop så det har jag tänkt smaka snart. Jag kan ju ta en liten vin-rekommendation efter det  =) 

Jag tror inte risken är så stor så jag äter förnuftigt av allt jag vill ha.  

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö