• SuzR

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Jag får tyvärr också hoppa imorn:((( har fått förhinder

• SuzR

här var det dött! Hur mår ni alla? Har alla börjat med smakportioner än?

• SuzR

Har bara börjat med potatis och igår fick hon smaka lite banan! Det gick ner:) provade med lite vatten men nja...hon såg mest förvirrad ut.

• SuzR

Trodde också gröt OCH ersättning skulle få Matilda att sova hela natten..jo tjena, hon lever rövare varje natt och vill mest äta/snutta hela tiden. Eller alltså hon somnar ju till slut men det känns som lååånga nätter. Är glad över att ha börjat med smakportioner, det gör att man kan införa lite rutiner och veta på ett ungefärnär det är dags att sova osv...då kan man planera in dagen bättre.
    Trodde bebisar vid denna ålder var för små för välling...vilken köper du smilla?
    Jag vill gärna ses! Hur funkar nästa torsdag eller måndag?

• SuzR

Kanske ska pröva majsvälling då...vad som helst som får henne (och oss) att sova. Förrgår natt var perfekt, hon sov från 8 till 5 på morgonen, somnade om och vaknade vid 8. Då blir man glad:) sen var det samma visa i natt...:( jobbigt!
    Jag menade typ imorn, måndag..vet inte hur det är med er andra?abbi kan du imorn?

• SuzR
    Peecock skrev 2011-09-05 08:43:50 följande:
    Skönt att det inte bara vi som har det lite tufft om nätterna. Vad det beror på vet jag inte. Jag minst inte sist jag var uppe mindre än 4 ggr. Det brukar bli 4 ggr mat och sen ett par gånger till för napp och kel. Och ibland vill hon bara ligga och prova rösten och titta på min hand. Helt galet trött och kan inte sova på dagen, hon sover ju bara 32 min åt gången. Nån gång sover de väl hela natten....

Vet inte riktigt hur vi ska göra med smakisarna....tänkte sticka bort tiill BVC och förhoppningsvis få lite råd    
    i natt var jag vaken två gånger, dels vid ett (med då åt hon och somnade om rätt så fort) och sen vid 5 och då bytte jag blöja. Hon har aldrig gjort det på natten innan men nu bajsar hon ju riktigt människobajs och då måste det ju bort...haha.
    Jag måste säga att i och med smakisarna så har det blivit enklare på dagen, man vet nu på ett ungefär när hon kommer somna. Jag ger henne en smakportion gröt på morgonen och lite ersättning. Sen somnar hon och sover i ca 1,5 timme. Sen äter hon lunch vid 12 och somnar runt 13 tiden. Sen ammar jag vid 4 kanske och möjligtvis somnar hon en kvart, annars är hon vaken till 20 då vi ger dubbel portion gröt ochg ersättning.. Jag trodde hon skulle somna som en stock på kvällarna och det är visserligen enklare att natta henne men på nätterna lever hon rövare och ska jollra, gnälla, leka med fötterna, sparkas....osv osv....
  • SuzR
    Smilla skrev 2011-09-05 13:27:14 följande:
    Jag kan på torsdag också, bara det är på eftermiddagen. Jag tror babycafet slutar vid 12 men efter det går det bra.

Inatt vaknade han en gång, typ vid halv 4, och så brukar det vara. Sedan sover han fram till ca 8.

Jag tänkte också börja med gröt men jag är fortfarande lite osäker på hur mycket de ska äta om dagarna, alltså i mängd. Om de får gröt, hur mycket ska de få då?
    Vi har provat oss fram lite men så här gör vi: på morgonen ger jag en smakportion gröt (det står på paketet hur mycket det är) och lite ersättning att dricka till. Detta ger jag efter jag har ätit frukost, så kanske vid 8-8.30. Sen somnar hon. Idag sov hon mellan 9.30 och 11.30. Sen runt 12 så gav jag henne andra halvan av en liten burk morotspuré, lite vatten och sen lite mosad banan. Sen ammade jag henne. Nu sover hon igen. Ikväll ger vi henne en dubbel smakportion gröt och 210 ml ersättning. Eventuellt får jag amma henne tills hon somnar, beroende på hur trött hon är. Det är egentligen bara snuttandet hon vill åt, inte mjölken. Ibland funkar det att stoppa in en napp, ibland blir hon hysterisk när hon märker att man 'luras'...
  • SuzR

jag började med hemlagat (potatispuré) men så fort jag skulle kombinera med typ potatis och palsternacka och potatis med majs så tyckte jag det lät jobbigt och köpte burk istället. När matilda äter mat som vi äter så kan hon få en osaltad version av det istället som tex köttfärsås eller nåt. Däremot mosar jag banan och har lagt en tinad jordgubbe i en vitlökspress. Sen sa syrran att man skulle vara försiktig med jordgubbe eftersom det kan framkalla allergi (?) men än så länge har jag inte märkt något men det var ju bara en gång hon fick det.

• SuzR
    Smilla skrev 2011-09-29 07:25:46 följande:
    Hur går det med maten för er alla nu? Nån som slutat amma helt? Vad äter era små under dagen nu?

Jag har stått och lagat en massa barnmat här och fryst in, mest så att det blir billigare men även så att jag vet vad han får i sig. Under semestern åt han färdig barnmat och det gick också jättebra. Jag har gjort torskpure med dillsås samt kalopsköttpure med en god örtsås. Det som är bra med egen barnmat är att det blir väldigt likt ens egen mat samt att det är så gott att man faktiskt skulle vilja äta det själv. Frukt och bärpureer är ju också så lätt att göra. Mango/banan är nästan favoriten.
    det går bra här! Fick lite ångest när jag såg på nyheterna igår att bvc ger ut fel info och att man helst ska amma i 6 månader och sen införa smakportioner..jag gav matilda smakisar när hon var exakt 4 månader...men men..saken är den att det har gått jättebra och hon äter allt. Hon fick grönsaker i en månad och nyss har vi börjat med kött och fisk...so far so good. Och gröt på morgonen och kvällen och sen ersättning som vi sen ska byta ut mot välling när hon blir 6 månader. Jag började med att koka potatis eller sötpotatis och mosa men längre än så har jag inte kommit, jag tycker det är så praktiskt att köpa burkar. Mosa banan har jag gjort själv iaf...:) jag tänker att när hon blir lite större och äter samma mat som oss så är det enklare att plocka undan en portion osaltad och okryddad mat till henne som hon får äta. Jag ammar fortfarande på natten och tänker fortsätta med det ett tag till. Jag ammar på eftermiddagen också men hon är inte så intresserad längre...plus att hon håller sig längre på lunchen hon får.
  • SuzR

Matilda blev oxå rädd ibland för vissa män med skägg haha men det har gått över nu! M vaknar iaf en gåg per natt men hon verkar aldrig särkilt hungrig utan vill mest ha närhet. Men i natt när hon vaknade och gnällde lite så stoppade jag bara in nappen och lade snutten brevid så somnade hon om. Så detta var första natten någonsin som jag inte ammade henne! Intressant! Men förmodligen enengångsföreteelse...

• SuzR

här var det tyst som vanligt:)
    usch usch idag hände det..matilda föll från sängen, ca 50 cm och hamnade tack och lov med huvudet i en korg med blöjor som vi har under skötbordet....man känner sig så hemsk!! jag vet att det har hänt dom flesta föräldrar och ibland mycket 'värre' olyckshändelser än detta men ändå....bara för att jag inte var uppmärksam! Hon låg mitt på sängen (en utdragen och ganska bred gästsäng) och jag sitter vänd mot datorn med ryggen mot henne och märker inte att hon tyst ålar sig mot kanten...hon grät lite men inte så farligt och sen skrattade lite (!) sen var det lugnt och hon blev hon ganska gnällig, även om det var dags för henne att sova så kanske hon gnällde för att det gjorde ont (?) vet inte...nu sover hon iaf.

Annars går allt bra, ammar knappt alls längre vilket är ganska skönt om jag ska vara ärlig. Nu blir det välling, mellanmål, lunch, mellanmål, gröt, välling. Hon vill knappt amma på natten längre. Hon vaknar förvisso men då är det oftast för att hon har tappat nappen eller för att hon vill vara nära. Ibland ammar jag på natten eller på morgonkvisten men hon är inte så intresserad längre. Hur går det för er?

• SuzR

Smilla: låter jobbigt!! Hade inte heller fixat det men vad är alternativet liksom, man måste ju vakna upp när lillen vaknar och vill äta. Din son äter exakt lika mycket som Matilda, eller har samma måltider iaf. Konstigt att han ändå vill snutta på natten. Eller så får ni ta tre nätter of hell och vänja av honom.
    Hur passar fredag för er?

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö