• Renesme

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Vi är mest hemma tyvärr, är ett projekt att komma ut när man bor i lägenhet utan hiss :( 

• Renesme
    Peecock skrev 2011-05-23 16:56:35 följande:
    Matar ni med drickskål eller flaska ? Ska man isf köpa någon speciell?
    Sen verkar det vara så att hon har en favorit tutte..... hon ammar så bra från min vänstra! Det andra blir så hårt så hon får liksom inte grepp. Funderar på att bara amma favvo tutten och pumpa från den andra....
    Om man vill fortsätta amma och inte förvirra barnet så har jag hört mkt gott om Tommee Tippee (http://www.nappflaskor.se/nappflaska-med-brostkansla-tommee-tippee/), har dock inte testat den själv eftersom jag inte ammar alls. Använder mig av Mam's first bottle tror jag den heter och Dr Brown. Mam flaskan hittar du i de flesta affärerna för en billig peng!
  • Renesme
    Peecock skrev 2011-06-08 17:41:42 följande:
    Ni som är lite före mig kanske kan hjälpa mig med en grej!
    Tjejen är imorgon 1 månad. Senaste veckan tillbaks har hon börjat böka vid tutten. Suger en stund och när hon börjar äta så blir hon ledsen. Släpper taget och gnäll/skriker böjer sig bakåt som en ostbåge.... och jag blir bara mer och mer stressad...för lite mjölk?fel tag?? Någon som haft samma...något råd ?
    Nu ammar visserligen inte jag och gjorde inte vid 4 veckor heller.. men jag har för mig där är en ökningsperiod däromkring... googla ökningsperiod och se om du blir klokare :)
  • Renesme
    Peecock skrev 2011-06-08 17:41:42 följande:
    Ni som är lite före mig kanske kan hjälpa mig med en grej!
    Tjejen är imorgon 1 månad. Senaste veckan tillbaks har hon börjat böka vid tutten. Suger en stund och när hon börjar äta så blir hon ledsen. Släpper taget och gnäll/skriker böjer sig bakåt som en ostbåge.... och jag blir bara mer och mer stressad...för lite mjölk?fel tag?? Någon som haft samma...något råd ?
    Är det bara vid tutten hon bökar föresten? hon gnäller/skriker inte och leker ostbåge resten av tiden?
  • Renesme
    Peecock skrev 2011-06-08 20:33:58 följande:
    Njae hon har gått från att vara väldigt harmonisk och lugn till att bli gnällig och bökig och vill äta hela tiden (senaste veckan) Varannan gång hon ammar så är det sådär ...hon skriker med tutten i munnen och släpper taget...böjer bak sig som ostbågen och verkar arg och frustrerad !

När amningen kom igång åt hon 45 min i taget...sen i någon vecka åt hon 10 min / bröst och nu är vi tillbaks i 45 min träsket igen! Det skiftar så hela tiden att jag tycker det är väldigt jobbigt med amningen... och nu när hon börjat skrika och böka så tappar jag modet lite.

Dessutom helt själv nu, min sambo jobbade sin första dag på jobbet idag och det kändes lite läskigt att vara ensam. Märker att jag inte till 100% känner henne som jag önskar att jag gjorde. Meeeeen det kommer väl? :)

Men hon försöker altså öka på mjölken med detta bökiga sättet !? Jag har känt att där liksom inte finns mat eller att hon inte kan locka ur mjölken...hoppas det inte är så! Imorgon är det vägning på BVC

Oj vad långt det blev!
    Jag ammade själv inte mer än två veckor, sen pumpade jag ett tag så jag har aldrig upplevt de här ökningsperioderna. Men dom säger ju att det är många som slutar amma vid dom eftersom dom tror att där är förlite mjölk, när det i själva verket är boobsen som ställer om sig... då krävs det ju att barnet suger mer och det har en tendens att bli en massa hattande då.

Ovanpå det så kommer ett utvecklingssprång vid ca 5 veckor och då krånglar mat och sömn osv (http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html) finns en jättebra bok att läsa om det ifall du känner någon som har den.. "växa och upptäcka världen" heter den.. tyvärr är den slut precis överallt (om man inte vill betala 300 kr för en pocket på blocket/tradera)
  • Renesme
    Peecock skrev 2011-06-08 21:56:04 följande:
    Ja jag har tänkt på ersättning! Jag vet inte riktigt varför jag inte börjat...gissar att jag önskar att amningen någon gång ska bli kontinuerlig och inte flacka fram och tillbaks. Så , jag ger det tid gissar jag ! Men hur länge ska man "hålla på"? När du toppar med ersättning, hur mycket ger du då?
    Du håller på så länge du vill och orkar.. ammningsmottagningen sa 14 dagar till mig.. men för min del fungerade det alls.. om det fungerar men krånglar så finns det dom som säger att det tar 2-3 månader för kroppen att vänja sig vid det och få allt att fungera.

Vill du amma och hon följer sin viktkurva så skulle jag dra på det så länge som möjligt att fylla på med ersättning efter ammning. det kan tyvärr leda till att barnet ratar bröstet helt sen :(

Köp däremot hem ett paket ersättning och en flaska (Dr Brown eller Mam baby bottle som är anti kolik flaskor rekommenderar jag) så har du som en mental backup och orkar kanske kämpa lite till! 
  • Renesme

Carro: Gud vad jag jagar dig :) Men eftersom hon inte gjort såhär innan (som jag förstått det) så tror jag inte att du har för tunn eller för lite mjölk utan jag tror det är en sån ökningsperiod. Orkar du så kämpa! Men orkar du inte så är det absolut  INGET fel på att ge ersättning. Jag är uppväxt på det och jag blev människa ändå :P

• Renesme
    Peecock skrev 2011-06-10 07:37:22 följande:
    Jaga mig mer än gärna !! Vi kämpar på här men jag ska nog köpa hem en flaska från apoteket som jag spanat på. Jag måste ha ngn backup, det är nog viktigt för huvudet tror jag.
    Hon hade iaf gått upp fint 400 g sen sist (två veckor sen vägning)
    Jag tycker det verkar som att hon har problem att komma till ro för sömn på eftermiddagen, jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne heller. Jag tror hon blir rejält övertrött för hon kan hålla sig vaken i nästan 4 tim...
    Där kanske det hade varit bra med ersättning, då kanske hon blir lite tröttare?  Eller några andra tips?

Nästa vecka är lite svår för mig med. Jag är fortfarande så nybliven mamma att jag inte avklarat alla "vanliga" besök än :)
    Men det är ju en jättebra uppgång så du behöver nog inte oroa dig :)

Vissa däckar ju på ersättningen, men att använda den i syfte att söva kan jag inte tycka känns helt schysst. Dom små har ju sina perioder för allt, min lilla dam är inte heller så sugen på att komma till ro. Så nu sover på "schema" har upptäckt att är hon vaken mer än 2 timmar i sträck så dröjer det inte länge förens hon blir övertrött.. Jag fösöker lägga henne efter 1½-2 timmars vakentid och då kommer hon lättare till ro.

Är det Dr Brown du spanat in? Gillar dom skarpt! Men satsa på wideneck och inte standars, är ett jäkla mullemeck att få ner ersättningspulvret i standardflaskorna :P 
  • Renesme
    Peecock skrev 2011-06-12 22:28:56 följande:

Ja du, det var ju betydligt lättare att få henne att somna efter 2 tims vakentid och inte låta henne styra ( då kan hon vara vaken mycket längre ) Hurra och succe!!! säger vi de senaste två dagarna. Hoppas vi är det på spåren nu så hon får sova lite godare nu. Tack för tipsen!!

Jag har spanat på den där på Apoteket, Nam, Man? Mam? ngt åt det håller iaf... :)

Glad att vara till hjälp!

Ah, mam. Den har dom plockat bort på apoteket här till förmån för Dr Brown. Men Mam's baby bottle är ju också en Anti kolik flaska och den är väldigt poppis (du hittar den nog billigare på ica maxi än på apoteket) och den är roligare att diska än Dr Brown :P 
  • Renesme
    abbi skrev 2011-06-14 13:28:17 följande:
    Memorativa: hur länge sover din bebbe efter sina 2 timmars vakenhet?
    Det varierar.. hon tramsar som sagt väääldigt med sömnen.. oftast blir det tyvärr inte mer än 45 minuter.. men ibland har jag tur och det blir över 2 timmar.. men summan av dygnssömn blir allt som oftast mellan 13-15 timmar eftersom hon sover så otroligt brapå natten!

Hur sover din på dagarna? 
  • Renesme

Ahh, fungerade det då? :)

Läste några inlägg tillbaka och såg att han  nyss blivit 2 månader? Min tös började krångla när hon var rätt så exakt 2 månader med sömnen.. håller tummarna för att det går över snart, nu har hon precis blivit 3 månader ju. 

• Renesme
    abbi skrev 2011-06-14 20:44:08 följande:
    Memorativa: jaha gjorde hon det? Egentligen har han inte stora problem med sömnen.. I natt sov han 8.5 timme fast det kan bero på att han strulade med sovandet på dagen! Haha åh jag vet inte! Snart får man väl in rutinerna!
    Japp, samma vecka hon blev 2 månader så började det. Men hon har hela tiden (och alltid) sovit bra på nätterna.. 

Igår sov hon dock större delen av dagen och gnällde halva natten, men det beror alldeles säkert på att hon har blivit förkyld den lilla stackaren :(

Haha, ja, dom där rutinerna väntar man på :p man tror man hittat dom, men tji fick jag :) 
  • Renesme

Vi har också börjat.. grönsakspuréerna funkade bra i början.. nu vill hon inte ha dom alls :( Testade att ge henne från en 6 månadersburk (mer konsistens) och det var populärt!

• Renesme

Varfö: det kan inte bara blivit för stor mängd? Då kan det ju bli jobbigt om magen inte är van.

• Renesme

Carro sån var a. Med för ett väg sen. Höll i sig någon vecka i samband med utvecklingssprång. Men nu är hon som vanligt igen :)

• Renesme

Ett tag menade jag såklart och inte väg :) mobilskrälle!

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö