• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Vi ska köpa en Teutonia Cosmo. Nu gäller det bara att välja färg. Antingen så blir det den svarta eller den grå. Men det finns även en snygg designvariant som är svart med lite extra inslag av ett snirkligt svart-vitt mönster.

Dock fick jag rådet av en god vän att köpa en färgglad vagn för det är så mycket roligare. Idag har ju de flesta en svart vagn. Men jag vet inte om jag vill ha en färgglad vagn för då kanske den färgen känns lite omodern sen.

• Smilla

Hej vecka 17!! Snart är vi nästan halvvägs tjejer!! 

Helgen har varit riktigt skön med massor av mys. Det är så skönt när det börjar bli mörkt och man kan tända en massa ljus och sitta och mysa med en kopp med något varmt. Då gör det inte så mycket att det regnar utanför....
    Jag längtar så till julen då man kan få ta upp alla fina ljusstakar och stjärnor. Jag älskar att sitta dä i mörkret och mysa =)  Och glögg....jag längtar så efter glögg. I år får det givetvis bli alkoholfri men det ska nog bli lika gott =) 

I helgen var vi och tittade på spjälsängar och allt annat vi behöver ha sen. I början kommer vi ha en vagga som följt alla barn i min släkt och det ska bli härligt. Givetvis blev det en del tittande på söta babykläder  =)

Hoppas ni får en skön vecka!!! 

• Smilla

hej hej. Nu var det ett tag sedan jag var här inne och skrev men jag har fått nytt jobb (eller nytt uppdrag rättare sagt) så det har varit ganska många stressiga och fullplanerade dagar.

Imorgon är det dags för ultraljudet!! Vi ses kanske imorn abbi, jag har ju tiden precis före dig!! Jag längtar så att jag håller på att spricka! Jag vill så gärna att den lilla ska ha det bra därinne och det tror jag faktiskt att den har och att den växer precis som den ska. Sedan lite mer än en vecka tillbaka känner jag riktiga sparkar och det är verkligen härligt.

Jag hoppas även att den lilla känner för att visa sig så att vi får veta vem det är  =)  På torsdag åker vi till New York och vi har redan skrivit stora shoppinglistan för allt som ska inhandlas till lilla pyret där!

När det gäller namn så har vi våra funderingar. Flicknamn tror jag är helt klart men vi får se. Pojknamn har vi antagligen bara förnamnet men inga mellannamn än. Vi vill båda att barnet ska ha enkla, klassiska och vackra namn. Det känns viktigt att barnet kan identifiera sig med namnet när de blir äldre också. Det finns massor av fina "nyare" namn idag men jag vet inte riktigt om jag tror att man tycker att det är lika kul när man är 50 år...

Om ca 40-50 år kommer ju säkert Sveriges statsminister heta Nemo eller Månstråle eller Tindra (inget ont om dessa namn nu). Och Tuvalisa är säkert sött när man är 3 år. Men när jag är 50 år vill jag nog inte presentera mig som Tuvalisa  Kyss  Eller?   

• Smilla

Hej! Nu är vi hemma igen från New York!! Vi var ju på ultraljudet i onsdags i förra veckan och allt såg så fint och bra ut. Och det första jag såg var en snopp!!!! Så vi får också en liten pojke  =)

Kan ju säga att vi shoppade oändliga mängder med fantastiskt söta små pojkkläder i New York!! Små Nike-sneakers och helt oemotståndligt söta små dräkter. Ett sortiment som verkligen inte finns i Sverige!!

Köpte massor av bra saker till bebisen i NY. Leksaker och sådant var verkligen billigt och bra! Jag inhandlade även 2 skötväskor. En Skiphop skötväska (de är verkligen mycket billigare i USA) samt en lite mer stylish från LeSportSac (finns ju inte ens i Sverige). Så bebisen ska rulla fram med stil  =)

Är det någon som tänkt boka in sig på kurser hos RundoSund? Jag har precis bokat in mig på vattengympa med avslappning med start i januari. Jag längtar verkligen!!! Det ska bli såååå härligt!

• Smilla

Paulamaula: De har än så länge bara lagt ut tider som börjar i januari och det passar mig perfekt. Så om du vill börja i feb/mars får du kanske vänta lite till. Men man måste verkligen vara ute i god tid för de har ju så populära kurser. Jag längtar verkligen och ser fram emot att få röra mig i vattnet när jag börjar bli tung  =)

De skriver att man bör påbörja kursen ca v28-32 för att hinna med innan förlossningen. Det ingår ju bra avslappningsövningar också.

• Smilla

Min mage blir också alldeles stenhård ibland och den kan t.o.m få en riktigt rolig form. Men det är bara sammandragningar, inget farligt alls. Se det som en förberedelse inför förlossningen  =)

Vi kommer skippa profylaxkursen då det ingår en del bra övningar i vattengympan jag anmält mig till. Dessutom tror jag att de kommer att gå igenom lite sådant på föräldrautbildningen på den mödravård jag går på. Jag har annars läst igenom en hel del böcker så att jag har redan börjat förbereda mig.

De böcker jag har är de som Gudrun Abascal skrivit (barnmorska i Sthlm). De är riktigt bra tycker jag och de känns ärliga och på något vis peppande och positiva. Jag tror att jag kommer ha mycket nytta av dem och flera av mina vänner har haft bra nytta av dem också. Som person är jag en riktig kontrollmänniska och en förlossning är ju en situation som man verkligen inte kan ha kontroll över. Men det lilla lilla jag kanske kan ha kontroll över kan hjälpa mig. Jag är nämligen paniskt rädd för smärta och sjukhus överhuvudtaget. Så jag behöver all hjälp jag kan få. Men jag är även en sådan som behöver veta så mycket som möjligt om en situation för att veta vilka utgångar som finns. Så jag läser allt. Inget kan bli för mycket för mig, inte ens läskiga historier. Det är inget som jagar upp mig utan tvärtom vill jag veta vad som kan hända, för det som händer...det händer.

• Smilla

@ Paulamaula: Jag är beräknad till den 9 april. Enligt hemsidan bör man börja kursen mellan v 28-32 för att få ut så mycket som möjligt av den. Jag kommer vara i v29 när jag påbörjar kursen så det känns alldeles perfekt =)

På söndag går jag in i v 21. Tjohooo

Idag har magen varit spänd från och till nästan hela dagen. Och det börjar kännas när man böjer sig fram för att typ ta på sig strumpor eller skor. Det känns att det tar emot lite nu. Annars är allt jättebra. Konstigt nog har jag bara gått upp ca 2 kg men jag har blivit smalare på resten av kroppen för jag har verkligen en rejäl mage nu. Det känns väldigt konstigt och roligt när magen blir stenhård som en kanonkula.

På profylaxkurserna lär man sig att andas på ett bra sätt samt att andas sig "ut ur" smärtan. Man lär sig även använda målbilder och olika fokuseringspunkter att ha under förlossningen. En övning som man kan få göra där är att ens partner ska nypa en riktigt hårt på insidan av låret och denna smärtan ska man "andas bort". Min man kommer få en stor käftsmäll om han funderar på att testa det på mig..... =)

• Smilla

Nån som vet vart man kan hitta billiga och bra mammabadkläder? Eftersom den där vattengympan bara är på 6 tillfällen så känns det inte som om jag vill lägga en förmögenhet på en baddräkt eller vad det nu är jag kommer ha på mig.

När jag ändå är inne på klädtips: Någon som har sett snygga smala svarta mammabyxor? Typ sådana att ha i stövlar eller under tunikor. Gärna tajta och smala, kanske typ jeggins (eller vad de nu heter).

• Smilla

Jag kommer antagligen gå hem i mitten av mars jag också då BF är den 9 april. Jag har dock ett ganska lugnt kontorsjobb också så det är möjligt att jag väntar en vecka till med att gå hem för att slippa tristessen.

• Smilla

Jag var hos bm nu i veckan (v21) och lyssnade på lille bebisens hjärtljud  =)  Ååååh, så fint det lät. Så skönt att allt både ser och låter bra nu. Jag blev helt tårögd när jag låg där och lyssnade.

YeahCarro: hur gick det i fredags? Jag är väldigt nyfiken  =)

Nu i helgen fick jag låna lite mammakläder av en bekant och det var alldeles perfekt. Jag har ju fortfarande mina vanliga kläder som funkar utan större problem. Det är bara magen som är större. Resten av mig är nästan lite mindre än tidigare så jag känner mig väldigt smidig nu. Totalt har jag ju bara gått upp 3 kilo hittills så det är väldigt skönt.

I veckan ska det beställas vagn samt en annan massa smått och gott från tyskland.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö