• Smilla

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Vi har också skrivit en lista på allt vi behöver. De flesta kläderna är inhandlade men det kommer säkert bli lite till efterhand som vi får syn på söta små saker  =) 

Vagn och resesäng beställer vi nu i veckan samt lite tillbehör. Sedan tänkte vi försöka hitta lite saker på blocket eller liknande nu under julen. Så vi är nog ganska så förberedda.  

@ frudelutt: Välkommen hit! Min man är också från Uppsala men fick väl se sig besegrad i valet av bostadsort =) 

I söndags gick jag in i v22 och nu känner jag bebisen varje dag, flera gånger om dagen. Han sparkas och boxas rejält! Men än så länge är det mysigt att känna på hans sparkar  =) 

@yeahcarro: Vad dåligt att de inte informerat dig om tidsändringen. Jag hade blivit så besviken så jag hade nog börjat gråta. Inför mitt ultraljud hade jag byggt upp sådana förväntningar och spänningar så hade de sagt något om flytt av tid så hade jag kollapsat. Och alla man hade berättat det för. Hela kvällen efteråt ringde ju kompisar och familj för att kolla hur det gått och vad det skulle bli. Men lycka till idag!!  Vi väntar med spänning!

• Smilla

Vi ska gå på föräldrautbildningen som vår MVC anordnar. Då kanske vi hamnar i samma grupp, Abbi? Min barnmorska trodde att den skulle bli på onsdagar i mars antagligen. Hade varit jättekul.

Det enda jag ska gå på är vattengympan för gravida på Rund och Sund. Där ingår avslappningsövningar. Resten tror jag löser sig själv efter hand så vi ska skippa dyra profylaxkurser  =) 

Jag har bara gått upp ca 3 kilo så jag är jätteglad. Men magen min är stor och fin  =)  Jag har verkligen ingen ökad aptit och har ätit precis som vanligt och nästan gått ner i "egenvikt". Jag har bara fått mage och byst, inget annat. Jag kan ha mina vanliga strl 36 jeans om de är låga i midjan, annars blir det gummiband. Nu fick jag låna ett par smala mammajeans av min svägerska och de är storlek 36 och de passar alldeles utmärkt.

Jag älskar verkligen min mage! Det är nog första gången jag verkligen tycker det i hela mitt liv. Det är en riktigt gravidmage nu, men alldeles stenhård och rund och fin. Jag längtar faktiskt lite efter att den ska växa lite till för jag tycker det är så fint  =)   Fast dessa ord lär jag säkert ångra om ett tag.....  

• Smilla

Nu är äntligen barnvagnen beställd. Det blev väldigt mycket billigare att beställa den från tyskland! Vi köpte även lite tillbehör till och en resesäng som vi verkligen ville ha. Den säljs inte i sverige så det var lika bra att beställa den nu. Det enda vi kommer köpa här i sverige är babyskyddet som vi funderar på att köpa nu under julen.

Annars känns allt väldigt bra. Går in i vecka 24 på söndag. För varje vecka som går nu ökar procenten för att överleva om bebisen skulle råka komma tidigt. Jag hoppas verkligen att han inte kommer på länge än så jag är glad för varje vecka som går.

Ikväll är det julfest på jobbet och jag längtar så efter all julmat. Åh så gott. oj vad jag kommer frossa ikväll!!

• Smilla

Jag känner verkligen att graviditeten är urmysig och jag njuter av varje stund! Jag klappar på magen varje dag och "pratar" lite med den. Min man klappar och pussar på den varje dag och vi längtar ihjäl oss till april. Vi trodde inte att vi skulle bli gravida så snabbt som vi blev. Jag slutade med preventivmedlet till midsommar och fick då den s.k p-piller-mensen. Vi åkte på bröllopsresa och efter nån vecka trodde jag mensen skulle komma men det gjorde den aldrig. Så för oss tog det sig meddetsamma. Helt overkligt.

Bebisen sparkar rejält nu hela dagarna och hela magen rör sig  =)  Han sträcker på sig ganska ofta i magen också så att magen pekar åt ett håll. Ser helt sjukt ut! Hahahaha.

Jag har också hört att det kan börja läcka från brösten nu men än har det inte hänt något. Jag har iof inte "klämt" på dem och testat om det skulle komma något men det kanske jag ska göra  =)  Om de är så snygga vet jag inte. Min man är dock eld och lågor över dem och tycker att de är fantastiska. Jag har gått från en A-kupa till en C eller nästan D-kupa. Men som du säger SuzR, vårtgårdarna är inte så sexiga just nu iaf.

Är det någon som börjar fundera lite över det här med amningen? Förlossningen skrämmer mig redan så rejält men den håller jag på att bearbeta. Men amningen...jag vill ju gärna amma bebisen för nyttans skull. Det är ju bra. Men jag kan inte ungå att vara rädd för att det ska göra alldeles för ont och vara alldeles för jobbigt. Missförstå mig inte nu, givetvis så vill jag ju göra allt för bebisen och inte tänka på mitt eget "bästa" och vara ytlig, men jag vill inte behöva sitta med blodiga bröst och gråta av skräck varje gång bebisen är hungrig. Förstår ni hur jag menar? Givetvis ska jag försöka men jag är ändå inte säker. Dessutom känner jag på något konstigt vis att mina bröst inte är till för bebisen. Nu låter det väldigt fel och konstigt för det är så svårt att förklara hur man känner. Och här på FL tolkar många det man skriver så bokstavligt och sedan blir man påhoppad.

Åh vad jobbigt, Yeahcarro, med sådan foglossning. Hoppas det inte blir värre och att du slipper bli sjukskriven.  

• Smilla

Jag har också hört väldigt mycket gott om Ystad. Min syster födde båda sina barn där och det gick jättebra och hon hade ändå väldigt komplicerade förlossningar varav den ena slutade i akutsnitt. Och i Ystad hade de verkligen bra kompentens för sådant så det var verkligen ingen fara.

Själv funderar vi på om vi ska ta malmö eller lund. Vi har ju närmst till malmö eftersom det är där vi bor men alla våra kompisar har fött i lund då de inte vågade ta "risken" att föda i malmö. Jag tror att malmö är hur bra som helst så vi får se hur vi gör.

• Smilla

Ikväll ska vi åka och köpa babyskydd som vi hittat på blocket och imorgon ska vi köpa ett fint skötbord som en kollega till mig ska sälja. Ett jättefint Brio. Så nu är vi snart helgarderade med alla prylar. 

Under julen tänkte jag ta och sy klädseln till vaggan och sängkläderna till den. Funderar också på att be mamma lära mig att sticka nu under julen så att bebisen kanske kan få en egenstickad mössa eller kanske ett par sockar. vi får se hur duktig jag kan bli på att sticka  =)  

• Smilla

Jag har för mig att ett besök på förlossningsavdelningen ingår i vår mödragruppsverksamhet. Abbi, vet du mer om det?
    Förr var det så iaf men sedan så vet jag inte om de har slutat med det. Ett tag slutade man ju med besök/rundvarndringar pga av influensarisk m.m. För ett år sedan fick ju inte ens familjen komma på besök. Endast partnern fick vara med.

Vi har ju inte besämt oss än men som det ser ut nu så lutar det lite åt Lund ändå, även om vi bor i Malmö.

Min man har köpt en julklapp till lilla pyret  =)   Undrar vad han har köpt. Jag har verkligen ingen aning. Tänk, nästa år får vi fira våra första mors och fars dag Hjärta

• Smilla

God jul på er! Bara ett par timmars jobb till och seda kan man få åka hem och fira jul.

Jag är spänd på vad makens julklapp till lillen i magen är!

YeahCarro: Hoppas ni hittar en vagn! Har ni tur rear de kanske ut 2010-modeller. Vi hoppas hitta en babysitter, men den letar vi efter på blocket.

• Smilla

Hoppas ni alla hade ett trevligt nyårsfirande!

Är det någon som funderat på att göra ett 3D/4D-ultraljud förresten? Jag är väldigt sugen på att göra det och såg att man kan göra det på Emmas Ultraljudsklinik i malmö. Till helgen går jag in i v. 28 och 3D-ultraljud ska man visst göra nu de närmsta veckorna för att få så bra bilder som möjligt.

Hela julledigheten har tillbringats nedbäddad i sängen då jag har haft lunginflammation. Det känns verkligen inte roligt att ligga i så hög feber och proppa i sig så stora mängder medicin. Man tror ju att den lille därinne håller på att koka så varm man är. Och tablettförgiftad lär han ju också vara.....  Men läkemedlena skulle visst vara ok att ta och barnet ska visst heller inte ta någon skada av vare sig feber eller annat men det känns ändå lite hemskt. Man blir ju lite orolig. 

Skönt nog har den lille därinne sparkat på som bara den trots att jag varit helt däckad. Skönt att någon är pigg och mår bra iaf  =)  Han har börjat sparka och trycka på mina revben nu, framför allt på höger sida, där han alltid ligger. Mycket obekvämt kan jag berätta! 

YeahCarro: Vad kul att ni hittade en bra barnvagn! Fick ni hem den meddetsamma eller är det leveranstid på den? Vad blev det för färg? 

• Smilla

YeahCarro: Vi har också beställt en teutonia (från tyskland) och det är väldigt lång leveranstid på vår också även om det är en 2011-modell (2010 var slut). Svart har vi dock också beställt. Mycket fint! 

Gör man ultraljud på mas också? Eller är det bara för vissa? Vi har vårt 2a ultraljud inbokat i februari men vi tillhör ju curakliniken/capio citykliniken  och de gör inte i 3D. Så om vi vill ha det så får vi betala och ta det på ett annat ställe. 

Lindarosen: Jag ska på glukosbelastning den 19e och jag har också hört att det smakar apa. Jag är verkligen inte förtjust i söta saker och har lätt för att kräkas om jag äter för söta saker. Dock har jag hört att man kan ta med sig citroner att pressa ner i vätskan så blir det mindre äckligt och sött. Hur mycket är det man ska dricka egentligen? Det har jag också svårt för. Hoppas det inte är mer än ett litet glas.... 

Vi ska också flytta, fast inte förrän till våren/sommaren. Just nu håller vi på att sälja vår lägenhet och har bland annat visning på söndag. Så vi lever i tip-top-skick nu. Allt är skinande rent och snyggt. Jag fasar för att vi ska flytta när den lille precis kommit ut. Vi har försökt att packa/rensa en del saker redan nu men allt kan vi ju inte ta nu. Så vi kommer stå i ett riktigt flyttkaos när den lille tittat ut  =)  

Men jag längtar verkligen till att få inreda lillens rum. Igår hittade jag en riktigt snygg fondtapet att ha i hans rum....tills jag upptäckte att den kostade 3400 kr per rulle....... Jag tror vi tar en annan  =)      

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö