• Peecock

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Ja vänner ! Det gick inte alls kan jag berätta!!

Vi kom upp på rätt avd på mas, satte oss och väntade. 20 min gick förbi utan att någon dök upp.
    Då traskade jag in till en liten tant som satt och knappde på en dator och frågade varför ingen kommit.
    Hon kollade personalrummet....kollade sen i sin dator och säger
    - Din tid har blivit ombokad av enheten
    - Va? vilken jävla enhet ?
    - Ja, ultraljudsenheten
    - VA?????? så vi ska INTE vara på Ultraljud idag?
    -nej, ni har fått ny tid på tisdag
    - men det har ni inte meddelat oss, skriker jag...nästan....

Innan jag spårade ur ytterligare ( min stubin har kortats av....betydligt sen jag blev gravid)  så lugnade jag mig sa att det faktiskt förhoppningsvis inte var hennes fel som satt där, frågade efter en lapp med min nya tid. Sen pös jag ut därifrån snabbt.

Fredagskvällen blev lite trist faktiskt, men nu har vi fått ladda om tills imorgon istället....hoppas jag har glada nyheter att meddela då.

• Peecock

Ja jag hoppas också på bättre tur, men det tog lite udden av spänningen. Inte alls lika nervös eller...spänd eller vad man ska kalla det längre.

Jag kan tänka mig att ses! Hade varit skoj, men det är ganska tjockt för mig framöver. December är smockad med födelsedagar + jul.

• Peecock

Letade efter en lista med grejer man behöver fixa innan bebisen är här,massiv var den iaf ! Men bra tycker jag.
    Jag älskar listor och att ha något att följa liksom

Till Mamma
    AmningsBH ggr 2!(eller fler, de blir blöta)
    Amningsinlägg
    Amningskudde(absolut inte nödvändigt men ganska skönt )
    Amningspump
    Amningskupa (när du ammar med ena bröstet rinner det mkt i andra)
    XL Bindor
    Trosskydd
    Färdiglagad mat i frysen(inte mkt tid över till matlagning)
    Vattenflaska(man blir otroligt törstig av att amma, skönt att ha en flaska stående vid sängen och en att ha med i skötväskan när du är ute)

Till Skötsel
    Förvaringsalt. (skåp, hyllor el. korgar)
    Skötbord (alt. skötbädd på bänk, tvättmaskin)
    Blöjhink
    Blöjor (1pkt newborn 2-4kg 1pkt baby 3-6kg)
    Salva (för rödlätta rumpor)
    Zinksalva (för blåsor och blöjeksem)
    Tvättlappar (torra för hemmet och blöta för skötväskan)
    Badbalja ( gärna med en badhjälp för att bespara era ryggar)
    Barn/Bad olja
    Badhandduk
    Div kläder(Boddys är toppen! ej för många i de små strlk dom växer ur dom väldigt fort)

Till Transport
    Barnvagn (med alla tillbehör, åkpåse, lift ex)
    Bilbarnstol (köp helst inte begagnad bilbarnstol, man kan aldrig vara säker på att den inte har blivit krockad, och då inte kan garantera säkerhetskvaliten)
    Solskydd (till bilfönstren och till bilbarnstolen.)
    Bärsele/Bärsjal
    Skötväska(förslagsvis en med måånga fack)
    Resesäng (inte livsnödvändigt men bra att ha stående hos farmor eller ha med på resor, en hårdlift fungerar också bra så länge bebben passar)

Till Sömn
    Spjälsäng
    Spjälskydd
    Filt
    Kudde
    Sängkläder
    -lakan
    -örngott
    -påslakan
    -madrasskydd
    Pyjamas/Sovpåse (sovpåse är ett bra alternativ om bebben vaknar på natten och beöver ny blöja, blir mindre störning för h*n då)
    Mobil
    Napp (flera olika!)

Till Lek/Fritid
    Babysitter (reglerbar!)
    Babygym
    Mjukisdjur (utan påsydda ögon och nosar)

Lite längre fram
    Hoppgunga
    Gåstol
    Gåvagn
    Bitleksaker

Övrigt
    Modersmjölksersättning
    Termometer feber/bad
    Snorsug
    Nappflaska med anpassad dinapp (Skall du inte amma behöver du ung. 4-5 flaskor)
    Trasor/små handdukar- för alla spyer och rapningar
    "Mitt första år"
    Behållare till infrysning av bröstmjölk

Med till Förlossningen/BB

Till mamma

- mjukisdress (gärna 2 uppsättningar)
    - pyjamas
    - innetofflor
    - amningsbh
    - amningsinlägg
    - underkläder (Vissa sjukhus förser er med stora nättrosor, dom är jättebra dom första dagarna, så "låna" gärna med er ett par hem)
    - bindor(sjukhuset förser er med stora bindor som påminner om blöjor, dessa är super dom första dagarna när du blöder som mest)
    - nessesär (med det du tror du behöver på bb)
    - kamera
    - betalkort(mynt)
    - tidningar
    - godis
    - CD
    - mvc journal
    - leg.
    - patientbricka
    - förlossningsbrev

Till bebben
    - pyjamas/sovpåse (se ovan ang. sovpåse)
    - 3st boddys
    - 2st byxor till bebben (dom spyr en del)
    - 1par strumpor
    - mössa
    - filt
    - beroende på årstid; ytterkläder

• Peecock
    Beccah skrev 2010-11-29 15:16:58 följande:
    Oj jäklar vad mycke man behövert! Får nästan lite panik nu.. har inte köpt nånting alls, ja en babysitter har vi som vi har fått. Har ni andra börjat handla än? Får nokk ut o ta en liten shoppingtur snart Glad
    Inte en enda pinal har vi handlat :) vi renoverar hemma så det finns inte så mkt tid över att fixa med bebisgrejer. Sen känns det inte som jättepanik heller. Tur jag har en lista att gå efter iaf :) Bara till att bocka av ...

Efter jul ska det dock börja handlas.
  • Peecock

Min tanke har också varit att träffa nyblivna föräldrar, nu råkar vi höra till Rosengårds MVC och på de träffar jag hitills varit på så har jag varit enda personen som talar svenska, det har varit tolkar hit och dit och tyvärr pratar dem inte med mig, de pratar med varandra på sina egna språk. Så jag har undrat om jag verkligen får ut ngt av det ?Någon tipsade mig om BVC grupp istället, det är tydligen vanligare att man följer varandra i BVC gruppen.? Och BVC är tydligen annorlunda, jag har hört att där ska finnas en BVC på området där jag bor.

@frudelutt : Det är UL kl 16 så jag får vänta lite till , har jag väntat sen i fredags så kan jag vänta lite till :)  

• Peecock

Vårt Ul gick bra, allt såg bra ut och satt där det skulle! Jag hade moderkakan i framvägg så det kan vara därför jag inte känt något än. Kunde inte riktigt fatta att jag INTE kände något så som det sprallades omrking därinne.
    Ul-tanten tror att det är en flicka vi väntar ! :)

Jag har inte vågat ställa mig på en våg än! Men jag skulle gissa att jag gått upp massor . Tränar jag INTE som en tok och håller STENKOLL på vad jag äter så går jag upp i vikt direkt !  Var inte normalviktig innan jag blev gravid.
    Försöker hålla igång så mkt som det går och jag kämpar verkligen med att hålla igång och gå på jympaklasser så mkt jag orkar . 

• Peecock
    SuzR skrev 2010-12-15 21:28:22 följande:
    nej jag känner likadant..har haft funderingar om detta och jag har läst om folk (jag börjar med att säga att vi är alla olika) hur mysigt det är att vara gravid, att detta är 'min' tid osv osv...jag känner inget av det, jag är visserligen 'bara' i vecka 22 så mycket kan hända men allt rullar på som vanligt, som om jag inte är gravid..jag tycker absolut det är roligt att känna bebisen där inne och jag ser såå mycket fram emot att den ska komma ut men den där myskänslan kring att vara gravid känner jag inte alls. Eller så är det så att det är så stort att jag inte kan fatta det, eller så tycker jag helt enkelt att det inte är nån big deal att vara gravid...någon mer som känner som jag? Eller är jag bara odramatisk om hela grejen..?!
    Jag känner iaf igen mig i det du skriver! Så du är inte ensam :)
  • Peecock

På vårt UL så fick vi reda på att moderkakan var i framvägg så jag hoppas att det är därför jag inte känner av bebisen så mycket. Jag kan ibland känna ngt som jag tror är bebisen  dock . Det måste vara hon.....annars uppför sig mina tarmar lite väl konstigt.

Jag är drottning av moodswings känns det som! Jag hade kort stubin förr och nu är den i pricip obefintlig. Det är "tyvärr" ofta främligar som får ta emot utskällningar. Känns väldigt rimligt i stunden att skälla ut en stackars delikatess tjej som hade slut på potatisgratäng. Eller mannen som gick in i mig på Bauhaus. Där uppstod STOR ordväxling....efteråt säger jag till min sambo VA FAN SÄGER DU INGENTING FÖÖÖÖÖR?? och han svarar lite mus:aktigt - Det behövdes ju inte.....

Annars är det bra! Förutom att jag börjat känna av foglossning.... :(
    Bölade som en toka efter att jag sökt på info på familjeliv.....kändes som att ALLA som drabbas sjukskrivs och spenderar resten av tiden i olidlig smärta.
    Så bölandet kom bara ifrån rädsla att bli drabbad hårt.
    Så nu försöker jag göra allt jag kan för att det inte ska bli värre. Stödbälte är beställt....jag vaggar fram lite....vilar på kvällarna....misstänker att detta kommer vara förödande för min vikt...men jag får väl skära ner ytterligare och ta kondition och sånt efteråt. Jag vill INTE ha några kroniska besvär.
    Sämst : sitter på 3:dje våningen på kotoret...många trappor! Jag är över-försiktig och tar ett trappsteg i taget.

Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö