• arwen00

Vi som fått barn med IVF i falun.

hej! hoppar in här också.
    min första son Melvin föddes 6/7-08 (v 42+0)
    min andra son Viggo föddes 14/6-08 (v 41+3)
    vaginal förlossning båda gångerna men vägen dit var helt olika. melvin blev flaskmatad men den här gången funkar amningen. =)

håller för tillfället på med inskolning för min äldsta son på dagis. han gick på ett annat dagis i våras så det blir lite som att börja om igen även fast han verkar ha koll på det hela. =)  lillebror hänger med oss på dagarna och är så snäll så.

• arwen00

ja, jag menade såklart att Viggo är född 2010!

svårt att säga hur man avgör om det är magen som krånglar eller om barnet bara vill äta mer en dag. jag har bara märkt det på barnen vad som har varit vad. krånglar magen så har dom varit mycket mer kinkiga än om dom bara vill äta mer. oavsett om det är magen eller inte så lär dig bebismassage...det är jättebra att kunna! =)

• arwen00

i min kommun har dom sånna kurser gratis...då är det en sköterska på bvc som håller i den.

• arwen00

randigarutan: när jag fick mitt första barn kom aldrig amningen igång på bb av olika anledningar. jag har också plana bröstvårtor så provade med amingsnapp då men inte ens det funkade. så när jag kom hem försökte jag amma, pumpade även varannan timme och gav ersättning. fick lov att börja med ersättning då på en gång jag kom hem för att jag var så stressad så jag inte producerade nån mjölk under första natten. efter två veckor orkade jag inte med att både försöka amma och pumpa hela tiden så började ge ersättning helt och hållet. jag saknade då att kunna amma (även fast det också var skönt att både jag och pappan kunde hjälpas åt) så nu när jag väntade mitt andra barn var jag jättetaggad att försöka få igång amningen. dom var jättehjälpsamma mot mig på bb och den här gången funkar det. =) första veckorna fick jag dock använda amningsnapp. dels för att Viggo inte fick tag på bröstvårtorna utan den och sen för att ha ett skydd eftersom han hade sugit sönder dom. så första tiden var inte jag heller så sugen på att åka nånstans för att det kändes obekvämt att få lov att hålla på med amningsnappen ute bland folk. med släkt och vänner gick det an. efter ca: 2 veckor kunde han börja amma utan nappen på ena brösten och efter nån vecka till så funkade det helt utan. =) så om du orkar så är det bara att kämpa på...annars så ska du inte känna dig som en dålig mamma om du inte orkar.

för mig funkar det även kanon att pumpa ur mjölk och ge honom i flaska. det är så skönt för då kan jag åka iväg och träna utan att behöva stressa.

nu är min äldsta son Melvin inskolad och klar på nya dagis. han verkar trivas jättebra. =) känns lite konstigt bara nu när jag är ensam med Viggo hemma. men skönt att ha tid att bara fokusera på honom.

• arwen00

Här går det seeegt att tappa vikt. Jag som hade hoppats att amningen skulle göra sitt till den här gången. Fick ju lov att banta förra gången eftersom jag inte ammade Melvin då. Men nu har jag inte gått ner nåt i vikt på några veckor...frustrerad!! Ända tränar jag massor! Jaja...det är bara att hoppas att det släpper snart och vikten börjar minska igen. Träningen gör ju iaf att jag blir mer vältränad under allt fett. ;)

Jag har haft avslag iaf i 6 veckor efter båda barnen...inte så skoj. Men skönt när det sen är över.

Idag ska jag och Viggo på hans första babybad. Kommer bli så skönt! =)

• arwen00
    randigarutan skrev 2010-09-15 09:47:18 följande:
    åh! babybad! när får man gå på det?
    Myysigt! Men önskar såklart att det fanns en helkroppsbaddräkt till mig så jag slapp visa mig!!
    För jag måste ju också i!  
    menar du när du får gå på det eller när du kan ta med bebisen på det?
    för din del är det ju när avslaget är borta och för bebisens del vet jag inte...men tror man kan gå ganska direkt. fast inte bada så länge med dom i början för dom kan bli rätt trötta. du kan ju fråga din bvc-sköterska vad dom säger.
  • arwen00
    saknaden skrev 2010-09-17 22:12:39 följande:
    skriver från telefon igen. . (om det ser konstigt ut ) i dag (kväll ) så har Maria varit så otroligt ledsen. Har aldrig sett henne så här jag tror inte jag har mjölk så hon blir nöjd på kvällen. Hon är som en hackspett tid bröstet, sliter och drar och blir arg. Men på dagen och natten verkar hon nöjd och då känner jag ju oxå att brösten är fulla. Men nu i kväll kändes dom tomma. är det normalt! Känner mig så uppgiven och ledsen, jag vill ju så gärna amma.
    har också lite mjölk i brösten på em/kvällen. men än så länge är han ändå nöjd efter han ätit ur dom. han är stor och behöver därför mycket mat så kommer det en dag snart då han inte blir nöjd efteråt så får han helt enkelt en flaska ersättning på kvällen. har redan gett han ersättning när jag varit iväg och tränat så han dricker det utan problem. och det har inte stört amningen att han dricker flaska ibland. pumpade i början ut mjölk så han kunde få i flaska när jag tränade men nu kan jag inte pumpa ur nå mer eftersom han äter så mycket på dagarna så det finns ingen mjölk över till pumpning. på natten har jag mycket mjölk eftersom han äter så sällan då, men då orkar jag verkligen inte pumpa.

hoppas det löser sig på ett eller annat sätt! prata med sköterskorna på bvc så kan du få råd och stöd!
  • arwen00

i natt har min lilla Viggo sovit hela natten (19-07) utan att äta för första gången...så skönt! =)
    har brukar vanligtvis äta en gång på natten vid 03, men det hoppade han tydligen över nu. sen är det säkert bara en engångsföreteelse, vi får se.

• arwen00

min lilla Viggo sover ju hela nätterna nu utan att äta. hade lite avundsjuka kompisar som också har småbarn. då sa jag till dom att "nåt måste väl få gå lätt och bra när vi inte kan få barn spontant". då kunde dom inte annat än hålla med. =)

jag använder amingskudde på dagarna när jag är hemma, fick låna en av min svägerska. den är superskön! då behöver man inte hålla upp bebisen alls utan kan slappna av i axlarna. när man ammar med vanlig kudde eller helt utan kudde tycker jag att man sitter lite snett med kroppen och då blir det lätt att man får ont. nu ammar Viggo inte så lång stund i taget, men när man var liten och åt längre stunder så var det ännu skönare.

var på bvc och vägde och mätte honom den 14 sept (då var han exakt 3 månader). 64.5 cm och 6765 gram. jag har stora barn! =)

• arwen00

nån av er som använt/använder hormonspiral? jag vill använda det men fick rådet att prova minipiller först i 3 månader för att se om jag klarar av hormonerna. började med dom förra veckan och än så länge går det bra. min barnmorska rekomenderar annars kopparspiral med det är jag inte alls sugen på. för med tanke på att jag egentligen inte verkar behöva preventivmedel eftersom vi inte (än så länge) har blivit spontant gravida så vill jag helst ha hormonspiral så man slipper/får mycket mindre mens.

Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.