• Rasmusnalle

Vi som fått barn med IVF i falun.

Hej tjejer

Jag är mitt uppe i ett virrvarr av matning av lilla Ronja. Hon går inte upp i vikt. Har stått stilla i 2 veckor så nu började jag igår med att pumpa ur. Matade henne en stund och när hon började bråka och dra vid tutten så fick hon nappen en stund och pappas famn. Då kunde jag pumpaa ur och jag fick ut 50ml som hon sen fick på flaska. Jag är livrädd för att ge flaska..vill inte att hon sen ska rata mitt bröst.
    Hon åt gott och slocknade och sov 4½ timme inatt..perfekt.

Nu imorse när jag matade åt hon ättefint från bröstet i ca 1 timme o 15 min men kunde bara pumpa ut ca 5-10
    ml som hon fick och hon verkade vilja ha mer efteråt.

Nyss när jag skulle ge henne bröstet då gallskrek hon bara och ville inte alls ha..tänk om det inte finns nån mjölk till henne nu för att jag pumpade ur..hon tog inte nappen heller. Vill hon ha flaska nu??
    Hon tvärslockande nu istället.
    Vill inte pumpa ut och ge henne en slurp på flaska först för då kan jag ju inte amma henne, för då är det ju tomt..OND CIRKEL??!!!??

Vi ska till BVC imorgon igen få se om hon har ökat. Har sagt till bm att jag inte vill ge henne ersättning, jag vill pumpa ut min mjölk först och ge henne eftersom jag har mat. Gör jag fel??

• Rasmusnalle

Wehee: Lycka till med babynestet, självklart får du gå in på min blogg
    Min lilla Ronja hatar att ligga där Hon har sovit där en gång då jag la ner henne sovandes i den..men hon va snabb att vakna.. vet inte varför hon inte tycker om den..kanske för att hon va så lång när hon föddes..55cm. Hon är nu 58cm. Ska ge den till min katt Sotis ist han tycker om den

Saknaden: Jo då hon har gått upp lite från 4420 till 4490 så det tar sig. Jag har längtat efter den här stunden så länge, att amma och mysa tillsammans så man blir ju lite ledsen när det inte fungerar.

Kanga: Tack för tipset med avent flaskan ska kolla upp den. Idag har vi tommee tippiee, ser ut som ett bröst..ska väl efterlikna bröstet. Den fungerar bra, kanske lite för bra.

Imorgon ska jag iaf träffa en kvinna från amningshjälpen..ska bli spännande

• Rasmusnalle

MsKanga: Tack för tipset om att ha henne i knät..mina bröst är oxå stora E så det blir besvärligt mestadels. Har provat liten handduk/tvättlapp men tycker det är knöligt.
    Nu åt hon bättre än hon gjort på länge även om hon knölade lite och ratade vänsta boobisen helt.

Wehee: Vill se vill se hur den blev Hoppas att beskrivningen hjälpte

• Rasmusnalle

Randiga: Men gumman, förstår dig helt och hållet, vi verkar ro lite i motvind. Du ska absolut inte sluta amma.
    Jag har fått höra att det kan vara bra att ge ersättning ett tag så att de växer till sig och blir piggare och starkare, då kommer de börja suga mer och hårdare och då kommer vi kunnna helamma.
    Vi får ses nån dag och hjälpas åt..vi hade så trevligt sist

Jag provade en amningsnapp inatt och det har gått förvånansvärt bra. Nu tar Ronja tutten eftersom hon tror att det är en flaska..man får luras lite..hihi.
    Vist knölar hon fortfarande men nu ser jag ett ljus i den långa tunneln.

Wehee: Ååhh va fint det blev, ser riktigt proffsigt ut Hoppas bebisen kommer tycka om att vara där

• Rasmusnalle

Randiga: Va skönt att det löste sig med vikten..ajabaja inte väga hemma!!

Idag har vi varit på BVC och hon har gått upp men bara 35g så bm hoppades att det skulle vara det dubbla men sa inget om det utan jag skulle fortsätta mata på henne så mycket jag kan.
    Hon är nu 5 veckor väger 4520g och är 58,5cm.

Va sen iväg till kvinnan som har hand om amningshjälpen och guuuuud vilken mysig människa, helt underbar
    Hon gav mig en massa hjälpmedel  bl a en flaska där hon hade monterat en liiiten slang som man tejpar fast vid bröstet och för in i munnen på bebisen så när hon suger på bröstet så kommer det även lite ersättning från flaskan så att hon inte tröttnar att suga.
    Lite knöligt när jag provade hemma men jag ska nog få snits på det till slut.

Ikväll är jag nöjd med det jag pumpade ut, fick ut hela 90ml..sååå glad

Sen när jag va på väg hem så fick jag reda på att bm hade ringt och grubblat länge på hennes vikt och att hon tyckte att vi skulle träffa en barnläkare innan helgen och det här får jag då reda på kl 16 en fredag??
    Vilket fall så åkte jag ner och träffade hon från amningsghjälpen på hennes jobb för jag skulle på flera olika amningsnappar och hon tyckte att jag skulle åka hem, inte sätta mig på akuten..herregud, hon är ju faktiskt frisk, behöver bara nera mat. Vad ska de göra med henne på akuten??
    Nä jag ringer barnkliniken på måndag!

• Rasmusnalle

Saknaden: Ronja är likadan, vi har sovit med fönsterlampan tänd i flera veckor. Hon gillar inte mörker. Vi har en skiva som spelas dygnet runt känns det som. Köpte den för att ha med mig på förlossningen men den stannade hemma. Det är lugn spa musik. Ronja älskar den. Vi brukar sätta igång den så fort vi kommer in i hennes rum och ska byta blöja mm.

• Rasmusnalle

MsKanga: Vi behövde inte träffa en speciell läkare, utan det räckte med den vanliga 6 veckors kontrollen. Hon har gått upp från sina 4520g till 4985g. Vi va där idag och då hade hon bara gått upp 70g men hon sa inget om det. Ronja äter hur mycket som helst. Nu sen kl 18  har hon ätit 3 ggr.  Först 150ml sen 90ml och ¨så lite utpumpat 30ml. Hon har dock blivit en kräkbebis så hon får ju inte behålla allt. Bajsmassaker och kräkor, ja det är  vad vi håller på med nu.

Amningen är oxå som du säger Coors - ett helvete. Hoppas att du får ordning på den. Vad är det som inte funkar  för er? Jag tror inte Ronja kommer tillbaka till bröstet. Jag måste ha världens mest viljestarka lilla tjej. Så envis och bestämd. Om jag lägger henne hos mig och tar fram tutten då gallskriker hon, men petar jag lite på hennes kind med flasknappen, ja då vänder hon sig och tigger som bara den..grrrrrrr!!!!! Jag blir både ledsen och lite småarg..eller arg är väl fel ord, men jag vill ju så gärna amma henne..*snyft*

• Rasmusnalle

Jag läste att enligt de senaste rönen så skulle man amma till bebisen är 6 månader, alltså vänta med smakisarna. Hur gör vi som ger tillägg då..ska man fortsätta till 6 månader där med eller?

Önskar alla en riktigt god jul!!!

Ronja är här nu, älskade lilla bebis <3
Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.