• Ms Kanga

Vi som fått barn med IVF i falun.

Saknaden - morot, majs och blåbär är stoppande så det är säkert därför som din Lilla inte följde sitt vanliga mönster 

Mina ljuvliga pojkar Junior 071017 & Lillebror 100726
  • Ms Kanga
    Linda7601 skrev 2011-01-14 19:00:00 följande:
    Funderar på om Alvin börjar bli sjuk...Varit lite små förkyld i över en månad men lite små hostig idag och tog trmp...37.7....han är mycket lågtempad annars...vet att 37.7 inte ses som feber, men tänkte höra vad man gör ao em på snart 3mån får feber?? någon som vet...har flytande alvedon hemma men står från 3 mån på
    Ring till sjukvårdsupplysningen men den info jag fått är att en läkare alltid ska ta en titt på bebisar under 3 månader om de blir sjuka för att de har inte så mycket resurser att ta av och blir snabbt medtagna
  • Ms Kanga
    saknaden skrev 2011-01-17 07:57:00 följande:
    Vi har avent, men hon vägrar. .Tar man på sked verkar hon tycka om. Men lite jobbigt att ge all ersättning med sked
    Vilken storlek på napp har ni? Vi har nr3 nu. 1an använder vi bara till vatten om de andra är i disken.
  • Ms Kanga

Ego

Här snurrar livet på allt snabbare. Lillebror är 5½ månad och kan sitta själv utan stöd (i alla fall i fem minuter innan han rasar), rullar runt hur han vill och blir arg när han inte når för han har inte knäckt 'åla på magen' koden ännu. Korta stunder i gåstolen och i hoppgungan är också kul.
    Han äter gröt till frukost, mat 2 mål/dag och frukt och smörgås till mellanmål på eftermiddagen, sen brukar han klämma en flarra ersättning på kvällskvisten och en vid fyrasnåret på morgonen och sen en sällskapssnutt på tutten vid 1-tiden på natten. Han sover ca 45 minuter på fm och lika mycket på em så nu har jag inte alls så mycket datortid nu om dagarna. Han brukar sova från ca kl19 till 7.30 förutom små halvvakenstunder för att få mat. Jag längtar efter att han ska sova hela natten utan att vilja äta. Jag har försökt lura honom med napp men då blir han klarvaken och vägrar somna om trots matning så jag gillar läget ett tag till.

• Ms Kanga

Linda - usch det är hemskt när de små är sjuka. Jag fick en bra bok  från BVC med mat och den har inte krånglat till det små mycket så nu blir det faktiskt av att jag lagar mat till Lillebror. Den kan även beställas här http://www.gothiaforlag.se/se/butik/amnesomraden/?ew_101_p_id=53298&ew_101_cat_id=117&searchparam1=serial=72057128&content=true och heter barnmat råd och recept. Den kan jag rekommendera

• Ms Kanga

Linda - Ikeas antilopstol med bricka är suverän för barn upp till ett år - vi har använt den med dyna(blåste bara upp sidodelarna och lämnade ryggen platt - tyckte han fick mest stöd så) fram till 5,5 månad när Lillebror började sitta stadigt själv. Tripp trappen är bra till lite större barn, en sån har Junior + 1 Ikeastol som ser ut som en vanlig pinnstol fast högre.

Lillebror får vatten i nappflaska eller i Esskas pipmugg och matningsskedar har vi några små smala som jag köpte på gekås som är super men annars funkar även bambino matsningsskedar - babybjörn skedarna är jättebra när de börjar hålla skeden själv.  Ikeas matskålar kalas använder vi till Lillebror.

Enstaka portioner mixar jag med stavmixer men vid fler tycker jag att det funkar bättre att mixa i matberedaren.

Junior var likadan som din kille - han avskydde att ligga på magen och träna nacken men sätt din bebis i antilopstolen med dyna korta stunder så tränar han nacken, kasta inte ut pengar på någon Bumbo det är så kort tid den behövs.

Ceridal http://www.ceridal.se/ceridal/lipogel/index.html är jättebra mot nariga kinder - bepanthen funkar också - båda finns på apoteket.

Ego - på lördag börjar vi på babysim - jag ser så fram emot det. Jag gick med Jr och det är så mysigt. Hoppas lillebror gillar det lika mycket som äldstingen gjorde. Lillebror vägde 7440g och var 67 cm lång när han var 5,5 månad. På måndag ska vi på läkarkontroll - 6 månaders som är lite försenad med andra dosen vaccin - mitt stackars lilla hjärta - sist blev han febrig och hängig även om han inte blev så ledsen av sprutorna.

• Ms Kanga

Ett tips till när det gäller matning - ta bara lite på skeden typ en ärta i storlek så slipper man mycket kladd och bebisen har lättare att svälja 

Mina ljuvliga pojkar Junior 071017 & Turbo 100726
  • Ms Kanga

Usch så hemskt Saknaden - jag som har slutat använda vårt larm och låter lillfis sova på magen om han vänder sig dit - ska nog sätta dit det igen - Vi har Babysense II och det har aldrig falsklarmat (men det låter som sjutton om man lyfter ur bebisen ur sängen utan att stänga av). Här finns olika andningslarm (http://www.andningslarm.se/?gclid=CIe234TyjqcCFQmMzAodugyGdQ)

• Ms Kanga
    saknaden skrev 2011-02-17 17:59:57 följande:
    Vi var till läkaren som konstaterade att hon var en pigg liten tjej. Dom tog prover men allt var bra, bara lite feber.Kunde bero på förkylningen. Men dom kunde inget säga. Nu håller jag och maken på att diskutera larm. Jag tycker absolut han är tveksam. Men det var ju inte han som hitta henne i natt heller. Nu håller vi tummarna att allt blir bra. Tack för stödet
    Jag såg att man kan hyra larm för 250-300/månad på andningslarm.se - det kanske du kan hyra ett par månader och händer det inte igen under den perioden så lämnar ni tillbaka det - värsta riskperioden ska ju vara över - de flesta fall av psd sker när bebisen är mellan 2-4 månader
  • Ms Kanga
    saknaden skrev 2011-02-21 11:06:17 följande:
    I morse kl 9 kom ett sms. Andningslarmet finns att hämta på . . . Så jag åkte och hämta på engång. Så nu ligger min lilla och sover med det på sig Fattar inte att jag inte köpte det på engång. Ni verkar ju vara många som har det. Det hade jag missat totalt . . . Jobbig helg var det. Hon somna i bilstolen och jag blev helt nojig när jag inte hade kontroll. Fy larmet kommer att följa oss mycket nu känner jag. Funderar om man inte kan få hjälp att prata av sig nånstans. Bvc tycker nog jag är nojig. Men med många mf och en upplevelse som denna så blir man jätte rädd Men nu ska det förhoppningsvis släppa lite. . .Man kan ju sätta larmet så man hör varje andetag. Skönt . . . Ett tag . Alla fall . . .Hoppas ni andra mår toppen i kylan.
    Bra att du fick larmet så snabbt. Det är inte så konstigt om vi alla här är lite nojiga - när man har kämpat så länge för att få en liten så känns det för bra för att vara sant när de väl är här - och då blir man orolig att det värsta ska hända - känner igen känslan när Jr skulle operera sig för ljumsbråck och när vi upptäckte en skuggning i Jrs ögon på julkorten - jag målade Demon på väggen på en gång. Förhoppningsvis är andningslarmet det mest onödiga jag har köpt - hoppas aldrig det kommer larma i skarpt läge men det hjälper i allafall så att man kan få sova lugnt i vetskapen om man får chansen att få bebisen att andas om den får andningsuppehåll.
  • Ms Kanga

Saknaden - hur är läget? Vad säger sjukvården? En sån tur att du hade larmet.

• Ms Kanga

Aqua -Usch en sån otur du har haft, inte roligt att vara sjuk särskilt inte när man behöver alla krafter för att ta hand om en bebis. Har du försökt med att blötlägga 2 msk linfrö över natt - sila bort frön och drick. Gillar du messmör kan du försöka äta ett par tsk av det varje dag för att få ordning på magen.

Linda - Jag började med gröt som smakisar och jag tror inte att du förstör något genom att hoppa från potatis till det. Jag körde 3 dagar med samma grönsak för att kolla om bebis tål det. Enligt mitt BVC räcker det - med 5 dagar tar det en evighet att komma igenom alla grönsaker.

Här är boken jag tipsade om tidigare:
    Den kan även beställas här www.gothiaforlag.se/se/butik/amnesomraden/?ew... och heter barnmat råd och recept. Den kan jag rekommendera. fick den av BVC

• Ms Kanga
    arwen00 skrev 2011-03-09 08:14:07 följande:
    jag är lite bitter nu! vi har ställt vår yngsta son i dagiskö till i januari nästa år. men fick igår reda på av en kompis som pratat med rektorn i kommunen att det inte kommer finnas nå dagisplatser då, möjligtvis nån enstaka i byarna långt ut i kommunen. och dit vägrar jag åka. sen vägrar jag dessutom ha barnen på olika dagis. så nu har vi fått lov att tänka om helt och hållet. vi har inte föräldradagar så vi kan va hemma till augusti nästa år, så får sätta han i kö till hösten redan. ville ju helst inte det, men nu verkar vi inte ha nåt val. :/

Linda7601: jag tycker att du kan ge han sån gröt både morgon och kväll! =)
    Det är samma sak här. Det är helt omöjligt att komma in där vi bor om man inte börjar på hösten aug-okt  - jag har löst det genom att jag ska studera på 25% på distans så att jag får ett omsorgsbehov nu i höst så lillen börjar dagis 10 oktober och ska gå 10 timmar i veckan (2x5 timmar) sen kan det ju bli så att studierna går åt pipsvängen för den lille är så mycket förkyld . Jag vet inte vad jag ska läsa, universitetskurserna släpps 15 mars men det ordnar sig nog
  • Ms Kanga
    Linda7601 skrev 2011-03-17 08:30:34 följande:
    Hej!! Jag har nu beställt den där boken om barns mat...men hur gör jag nu innan....Sonen har fått potatis och palsternacka och han får gröt morgon och kväll....Han är 4mån och 3veckor....Vad ska jag ge han nu...BVC sa ingenting....Ska man prova grönsaker?? Vilka då??Mixar man dom??el mosar? Jag tycker det är svårt veta då man aldrig haft barn...
    Kram
    jag skulle fortsätta med majs(pressa genom oanvänd  vitlökspress en gammal ger vitlökssmak eller potatispress) , sen morot och ärtor, blomkål och broccoli har jag bara gett tillsammans med annat för det är lite vasst i smaken så det bruka inte vara så populärt
  • Ms Kanga

Coors - våra dagar liknar de som du tänkt dig men vi har ett mellanmål till på eftermiddagen. Så här har vi det för det mesta nu när Turbo är 8 månader

Kl 6.30 -Ersättning
    Kl 8.30 Gröt
    Kl 9 sova 45 - 60 minuter
    Kl 11.30 Lunch matpuré och frukt
    Kl 13 Sova 45-60 minuter
    Kl 14.30 Mellanmål smörgås och frukt eller gröt
    Kl 17.30 Middag Matpuré
    Kl 19 Ersättning
    Kl 19.30 sova

• Ms Kanga

GT - skönt att ni är på hemmaplan och kan få mer tid med stora tjejen och att lillprinsen mår allt bättre, en sån kämpe som klarat sig

Wehee - jag ryser av lycka när jag hör att du dragit högsta vinsten igen i hemmaverkstan efter att fått massor med nitlotter i IVF-lotteriet - helt otroligt - det är beviset att man inte ska ge upp - håller tummarna för att det går lika bra den här gången

Svar på tråden Vi som fått barn med IVF i falun.