• Haja

4 missfall.. Finns det hopp?

Blåklinten, Görling och Vilaa,

Jag har också haft tre sena missfall: 

MF v. 14 (maj 2010)
    MA v. 19 (april-maj 2013)
    MA v. 14-15 (oktober-november 2013)

Nr 2 upptäcktes på RUL, nr 3 upptäcktes vid extrakontroll som gjordes bara för att den föregående graviditeten slutade så illa. Och så händer samma sak IGEN, precis på dagen ett halvår efter förra gången. Så jag fick gå igenom samma procedur med medicinsk abort+skrapning ännu en gång.

Alla foster tycks ha dött ca v. 13 efter fina UL i v. 10-11. Vad är det som händer då??? Och varför fattar inte min kropp att det är förbi??? Rynkar på näsan

• Haja
    Blåklinten skrev 2013-12-10 22:09:55 följande:
    Tack för era tankar. 
    Jo, det är undersökt. Två av gångerna har man kunnat göra obduktion på fostret och moderkakan, som båda gångerna visade att obduktionen inte kunde ge svar på varför missfallen hade skett. Av det man kunde se såg allt normalt ut. En gång blev jag skrapad och då kan man inte göra en sådan undersökning. Det fjärde missfallet var rätt så nyligen, så där har vi inte fått svar på obduktionen än. Men jag tror inte att man kommer att hitta nånting den här gången heller.. Fostret såg välskapt ut, och även moderkakan enligt läkaren, men den såg jag inte själv. 
    Vi har också gjort en missfallsutredning efter det tredje missfallet. Alla prover visade normala resultat. Därefter var vi med i Lennart Blomqvist studie. Resultaten från den studien visar ju att 82% har fått barn, men hittills tillhör vi alltså de 18 % som inte har fått det.... 
    Det konstiga är ju att vi har fått två gemensamma barn, nånting borde alltså ha ändrats sedan vi fick dem. Okej, vi har blivit äldre, men så mycket annat är det inte som har ändrats, och vi är fortfarande i trettioårsåldern.
    Men varför får man missfall i andra trimestern?  
    Precis som du CN83 skriver, så tänker jag att det är något med näringen till dem som inte funkar. Det händer ju strax efter att moderkakan tar över gulkroppens funktion. 

Har ni andra fått flera missfall i andra trimestern? 

De här tankarna håller på att göra mig tokig.

De studier som jag har läst visar att  upprepade missfall i andra trimestern, sällan har med fostret att göra, utan orsakerna skall sökas hos modern. Men mina undersökningar visar bara på normala resultat och jag känner mig kärnfrisk. 

Är det fler som delar dessa tankar?

Samma sak för mig.  Vi är också äldre än förr men ännu i 30-årsåldern (jag 35, mannen 37). Tre friska barn (varav två före och ett direkt efter första missfallet). Sedan två sena missfall till. Vi är under  utredning just nu och alla blodprover på mig visar normala resultat. Ytterligare koagulationsprover ska dock tas på måndag och då ska även min man testas för kromosomrubbningar. I onsdags gjorde jag en hydrosonografi som visade att min livmoder är helt OK, trots tre skrapningar. De minimala sammanväxningar och cystor (som dessutom är på tillbakagående) kan enligt läkaren inte ha någon betydelse för missfallen.

Vid missfall nr 2 visade obduktionen inga som helst fel hos fostret, däremot var navelsträngen alldeles för tunn och dessutom lindad kring fostrets hals. Det fanns också en del förkalkningar i moderkakan. Vid MF nr 1 gjordes ingen obduktion och från det senaste har vi inte fått något obduktionsprotokoll ännu.

Kram Blåklinten, jag vet precis hur det känns! Hjärta
  • Haja
    Blåklinten skrev 2013-12-14 18:09:52 följande:
    Haja Görling Miap01 och Vilaa tack för att ni delar med er av era upplevelser av upprepade sena missfall. Ibland känner jag mig helt ensam med dessa erfarenheter. Det är väl för att det är så ovanligt att man får det. Särskilt när man redan har fått barn. 

Det här med immunisering, vad innebär det egentligen? Såg att man kör med den metoden i Danmark, det finns en särskild enhet för abortus habitualis på rigshospitalet i Köpenhamn som erbjuder den metoden för danskar. Det verkar som det är blodtransfusioner... vet inte riktigt om jag är beredd på det...

Jag har fått livmodern undersökt enbart med ultraljud , är det inte tillräckligt? Che71, du skrev som förslag hysteroskopi och du Haja skrev att du har gjort hydrosonografi? vad innebär detta och vad kan de ge ytterligare jämfört med vanligt ultraljud? 

Härligt att läsa att det finns hopp efter upprepade missfall , Che71, jag har förstått att du är en som har kämpat länge, underbart att ultraljudet såg så fint ut! 

Hydrosonografi är egentligen som ett vanligt VUL men man får en tydligare bild av livmodern genom att spruta in en koksaltlösning som kontrastvätska. Med hysteroskopi ser man säkert ännu mer, men eftersom min livmoder såg så bra ut var det ingen mening att gå vidare i mitt fall.

Blåklinten, jag förstår precis vad du menar med att känna sig ensam i allt det här. Det finns mycket skrivet om upprepade tidiga missfall och en del om sena missfall, men ingenting för oss som upplevt både och.

Och Che71, grattis till RUL!
  • Haja

Gott nytt år! I år blir det vårt år, allesammans! Hjärta

(Jag har förresten telefontid till min gynekolog nästa veckas onsdag. Har inte så stort hopp att kromosomsvaren ska ha kommit då, men hon kanske kan säga nånting i alla fall.)

• Haja

Plussat igen, livrädd men glad! Vi har i alla fall inte svårt att bli med barn. Har inte ens haft mens sedan sista missfallet.

• Haja

Tack för alla tummar och grattisar! Och Jessa79, välkommen hit och lycka till!

Ang. vår utredning så var kromosomproverna helt OK, inga fel på våra gener inte. ;) Väntar ännu på svar om ev. antikroppar som kan ha med koagulationsrubbningar att göra. De hade inte kommit förra veckan men jag har en ny telefontid nästa fredag så då får vi se. Alla andra prover har visat normala värden.

• Haja

Miap01, tumhållning härifrån!

Kuben, "trombospaket" kallar de det här men jag vet inte exakt vad som ingår. Test för olika antikroppar som orsakar blodproppsbenägenhet, tror jag

• Haja

Nu har jag fått svar på koagulationsproverna, det sista frågetecknet i utredningen. De visar inga tecken på antikroppar. Det finns alltså INGEN förklaring till våra tre sena missfall och INGET att göra, enligt läkaren.

Vet inte riktigt hur jag ska ta detta. Å ena sidan är det väl bra att det inte är några fel på oss. Å andra sidan hade det varit väldigt skönt med ett konkret fel och en läkare som säger att nu tar vi tag i det här och sätter in medicinering. Det enda han kunde erbjuda var ett extra ultraljud vid den tidpunkt då fostren troligen dött de tidigare missfallen (MA:s) - dvs. i v. 13-14. Fruktansvärt lång tid att gå i ovisshet. Rynkar på näsan

• Haja

Idag har jag träffat min gynekolog för att utreda ev. infektion. Han hittade inga tecken på sådant men däremot ville han sjukskriva mig så att jag skulle få vila. Lite knepigt dock, eftersom jag har ett ganska stillasittande arbete så här års, medan kvällarna är jobbigast då jag är ensam med tre barn (maken jobbar alla kvällar och har ingen möjlighet att byta arbetstider). Känns inte som att det är så stor vits att vara sjukskriven från jobbet. Och har egentligen sängläge så stor effekt på att förebygga missfall? Nån som vet?

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?