4 missfall.. Finns det hopp?
Härligt, che71 och Den lilla M!
Nä, jag tror egentligen inte själv på sjukskrivning. Däremot försöker jag ta det så lugnt som möjligt när jag är hemma, ta emot all hjälp som finns och inte försöka vara duktig.
Härligt, che71 och Den lilla M!
Nä, jag tror egentligen inte själv på sjukskrivning. Däremot försöker jag ta det så lugnt som möjligt när jag är hemma, ta emot all hjälp som finns och inte försöka vara duktig.
UL idag visade ett foster med pickande hjärta i v 10+4, vilket är ett par veckor mer än vad jag hade trott.
Eftersom mina missfall skett betydligt senare tar jag dock inget för givet.
På torsdag har jag ett extra UL, kommer då att vara i v. 13+6. Alla mina missfall har skett vid ungefär den här tidpunkten... Fruktansvärt nervös är jag. HUR ska jag kunna överleva om även det här barnet dör?
Tack för alla tummar! Allt var bra med bebisen, veckorna stämde och vi fick se ett pickande hjärta!
Men visst är det sjukt vilka saker man helt naturligt gör som missfallsdrabbad, som man som "normalgravid" aldrig skulle göra:
- Tar med mannen till en alldeles vanlig gynkontroll som extra stöd ifall det blir dåligt besked
- Undviker mascara inför gynkontroll ifall man måste gråta
- håller almanackan tom ett par dagar efter gynkontroll ifall man måste genomgå cytotecbehandling
Vilaa, en stor kram och en massa tumhållning till dig! Vi har haft turen att alltid bli gravida på första eller andra försöket. Å andra sidan är det tufft att inte få mer än ett par månaders andhämtningspaus mellan gångerna. Sedan förra årsskiftet har jag varit gravid sammanlagt 10 månader, och om allt går bra blir det 6 månader till. :( 21 månaders elefantgraviditet känns det som.
Mardrömmen fortsätter. Idag i v. 16 konstaterades att fostret hade dött. Förra veckan slog hjärtat så fint, nu var allt bara stilla. I övermorgon ska jag in på min tredje cytotecbehandling och troligtvis min fjärde skrapning.
Fyra sena missfall varav tre inom ett år, hur överlever man sånt?!
Che71 och Mamma77, Tack!
De värmande orden från er som själva har gått igenom det här helvetet betyder mycket mer än alla "Usch vad hemskt" från diverse bekanta.
Vilaa, Görling och alla andra: En stor kram!
Görling, vilka hemska erfarenheter av sjukvården du har! Självklart borde de göra obduktion på alla foster vid sena missfall.
Här har de inte heller varit särskilt engagerade - eftersom undersökningen inte visar några fel på oss har ingen behandling satts in. Den här gången hade vi dock turen att träffa en inhyrd vikarie som tog sig tid att prata och var lite mer insatt i problematiken. Hon skulle skriva in i min journal att vid nästa graviditet (om vi orkar!) ska det sättas in progesteron, Trombyl och Fragmin. Vad tror ni om detta? Jag är inte helt säker på att det funkar i vårt fall. Men det finns liksom ingen annan att jämföra med - vårt fall är en anomali t.o.m. bland alla andra med upprepade missfall. Tre friska barn och så fyra sena missfall, vad tusan beror det på? Alla graviditeter har varit helt symptomfria också.
Kram på er alla!
Haja, hur går en hysteroskopi till?