Dunderulle skrev 2014-01-06 05:15:45 följande:
Jaha nu sitter jag här mitt i natten efter att fått mitt sjätte misslyckande konstaterat. Har fem missfall och ett utomkvedshavandeskap bakom mig. De första 4 missfallen har varit så pass tidigt att jag inte hunnit så något tickande hjärta. Jag vände mig till en privatläkare som jag hört mycket gott om. Fick hjälp med progesteron och trombyl i den här graviditeten. Jag fick äntligen se ett hjärta ticka. Men tyvärr orkade den bara till vecka 9. Jag hade den här gången fått upp hoppet ordentligt eftersom vi lyckats komma förbi de där första veckorna där de jävlats förut. Jag trodde verkligen att de var vår tur den här gången. Men tyvärr :( Känner mig så uppgiven och har absolut ingen tro på framtiden och att jag någonsin kommer att få uppleva att bli mamma. Känns som vi provat allt (fast de har vi ju inte)
Jag har rätt lätt att bli gravid. Hade inte ens någon mens mellan dessa två missfall. Fast de betyder ju också att man ofta får uppleva hela helvetesproceduren flera gånger på väldigt kort tid. Det tär på psyket. Men man vill inte vänta heller pga ålder (32 år)
Nu ska detta läka, sen är de bara att köra igång med verkstaden igen. Den biten är inte alltid så romantisk...men men. Sen är det tid för den låååååånga väntan på om det blev något. Man inbillar sig symtom och räknar dagar. Antingen möts man av viss besvikelse i att cykeln kommer igång eller av ett pluss som visserligen alltid är efterlängtat men betyder också starten på en evig oro och tanken "hur långt klarar jag mig den här gången"
Jag behöver det här forumet. De hjälper mig att hantera sorgen och jag får nytt hopp av alla fantastiska människor där ute som berättar solskenshistorier. Det har fungerat till slut för andra så varför skulle de inte fungera för mig? Det är synd att man inte kan vara lycklig under sin graviditet utan hela tiden vaksam på om symtomen är kvar och man vågar knappt gå på toaletten för risk för att hitta blod.
Tack igen alla ni som hjälper oss som tappat allt hopp.
Beklagar dina missfall.
Har ju själv haft 6 missfall o vet hur hemskt det är. Varje gång tror man att nu ska det vara vår tur, nu måste det gå bra...o så börjar det blöda igen...det är så orättvist.
De flesta gravida har redan köpt vagn o kläder o en massa o vet inte hur oron känns, att ständigt kolla efter blod på toapappret...att inte våga tro...fast nu går jag in i v 23 o har gjort 4 ultraljud där allt var bra.
Jag är så lycklig,
Du är ung i sammanhanget o det är bra, men ännu konstigare med alla missfall. Hittade det ingenting på missfallsutredningen?
Har du läst om immunpoblem som kan orsaka upprepade missfall? (kolla Atentråden)
Jag fick hjälp o tar Fragmin, prednisolon, Intralipiddropp, babyaspirin o fiskolja (samt tomatjuice o progesteron i början) för att stabilisera/dämpa mitt aggressiva immunförsvar. Tar blodprover med jämna mellanrum o skickar svaren till läkaren i Aten.
Tyvärr tas inga sådan prover i Sverige, vi reste till Aten i Mars förra året.
OM de upprepade missfallen skulle bero på detta med immunförsvaret så blir det bara värre för varje graviditet, det retar immunförsvaret. en i Atentråden hade 9 missfall, men med denna medicinering fick hon barn förra året.
Jag är 42 år så läkarna här hemma skyller mest på min ålder, men i ditt fall, vad säger de då?
Kram