• Niwa78

min 4-åring vägrar gå på toa på dagis håller sig hela dagen, tips ngn????

min son är 4 1/2  år och har varit blöjfri i över ett år hemma (dag och natt) men på dagis värgar han.innan sommaren hade han blöja på dagis stundvis då de visste att han brukade kissa på sig för han skämdes så när han blev blöt, vilket man kan förstå, men gå på  toa NEJ.
     Vi hoppades att det skulle bli bättre efter att ha varit hemma över sommaren och helt nkelt inte sätta på ngn blöja när han kom tillbaka efter sommaren
    . Men han håller sig hela dagen trots att fröknarna frågar eller säger åt honom att gå när de andra barnen går på toa.
    nu närmar sig kalla tider och vi måste hitta på ngt,!
    vill verkligen inte att han ska behöva ha blöja igen.
     vi har testat m att fråga om han kan tänka sig gå om han har egen toaring/ potta, om vi tar m våtservetter att torka toan m (nämnde ngn gång att han tyckte det var äckligt), vi har till o m testat att "muta" Te.x vi kan fira m att att han går på toa på dagis m fika. men ha vill INTE.
    Snälla behöver tips o råd han är en väldigt lugn o blyg kille och vill inte att det ska gå så långt att de andra barnen kommenterar ev olyckor för då blir det ännu svårare att få honom att gå 
    Han går när jag el hans pappa är där dock.

Snälla hjälp, alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden min 4-åring vägrar gå på toa på dagis håller sig hela dagen, tips ngn????
  • Tow2Mater

Kan han kanske få gå själv istället for att behova "gå när de andra barnen går på toa"? Jag gillade själv inte den oppenhet mitt dagis toa hade, dvs att man skulle sitta där o kissa helt oppet medan något annat barn t ex borstade tänderna. Privatheten kan var viktig även for små barn.

• anne h

ta ett par dagar o var med på förskolan om det fungerar när ni är där, men låt personalen vara de som ser till att han går på toa. ni finns bara där.

om han inte vill gå på samma toa som barnen kanske personaltoan kan vara ett alternativ så han går på toa? ok, den brukar vara "helig" för personalen, men det finns gränser, ibland måste de också släppa till lite.  
    Detta är bara tills han känner sig trygg i att gå på toa där, efter ett tag kan man skola över honom till den vanliga. 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Niwa78

tack för era tips och synpunkter.
    Vi har gett det alternativet att gå på andra toaletter på dagiset men även det är NEJ,
     vi har sagt att han kan gå på toa själv och ha fröken på vakt utanför så inga andra barn kan komma in , men NEJ
    Självklart  "tvingar inte fröknarna honom att gå på toa utan de säger till barnen att gå på toa te.x innan de går ut,eller innan vila  och säger till vår son att gå precis som alla andra barnen.  men kanske påminner honom att gå en gång extra i förbifarten så att han inte ska känna sig särbehandlad.
    Sedan har de ju så att de kan fråga om ngn behöver gå på toa, eller säga -"säg till om ni behöver hjälp på toa"  

Nu är det faktiskt att jag bokat in m dagis att jag ska vara där i morgon  på fm & em och åka i väg över lunch och vilan en stund. bara för att se om vi kan få honom att gå på toan ngn gång över dagen.
    Det har vi självklart inte sagt till honom utan han tror att jag ska se vad de gör på dagarna

hoppas bara att det gjälper.
    Kom gärna m fler tips och åsikter vill så gärna hjälpa honom att komma över detta på ett bra sätt !

• Eriam

Hej Muppet :)
    Vår 3åring vägrar också att gå på förskolans toaletter, han försöker hålla sig hela dagen. Vår enda utväg var att låta honom ha blöja på dagis. Jag hoppas att han kommer över det av sig självt, jag har försökt med så många olika saker och jag tror att i slutänden blir det bara större och större problem ju mer man försöker. Jag hoppas verkligen att det löser sig.

Innan jag "kapitulerade" och började använda blöja på honom, brukade vi gå ut i en skogsdunge och sen fick han kissa på buskarna innan vi gick in på förskolan, det funkade bra, men jag kan ju inte be personalen att gå ut med honom i naturen och snart är vintern här så det var ju en nödlösning som funkade ett tag...

Lycka till! 

• Niwa78

tack för stödet.
    HAn är så van att vara utan blöja att vi inte kan sätta på honom den igen för då skulle hans självförtroende sjunka i botten och det skulle bli ännu sämre.
    var m på dagis och innan lunch gick han faktiskt in på toa utan mig men kissa gjorde han inte förrän jag kom, ett steg i rätt riktning dock.
    ska försöka hinna m att vara där i morgon fm också

• Eriam

Å, va bra att han har gått på dagistoan - nu kanske det lossnar? Håller tummarna!

• MinEgnaLillaStjärnaL

Hej allihopa,
    Min tös var likadan,ena dagen gick det bra andra inte. var ihärdig och uppmuntra.
    Det går över med tiden, har du möjligtvis fått mindre syskon till honom?

• Niwa78

det gick bra att kissa på toa med mig,var där i en o en halv dag. men så fort fröken närma sig var det tvär stopp

• Daniel AB

Hur kan man låta barn gå en hel dag utan att gå och kissa. Fråga t.ex killarna ska fröken hjälpa dig att kissa på toa

Svar på tråden min 4-åring vägrar gå på toa på dagis håller sig hela dagen, tips ngn????