• Barytan

Samordnas journaler?

Skrev i känsliga rummet men måste ställa samma fråga här också:

Om jag går hos en gynekolog, privat ansluten till försäkringskassan, och sen går till Strandkliniken för att få medicin utskrivet, samordnas dessas journaler? Kan läkare nr 1 få reda på att jag går till läkare nr 2 (på Strandkliniken) också?

• Svar på tråden Samordnas journaler?
  • Cia o krabaten

Inte automatiskt, men journalerna kan begäras ut.
    Så länge man inte har samma journalsystem å syns det inte. 

• Barytan

Tack för svaret. Hur vet man om klinikerna har samma journalsystem? Och vem kan begära ut dem?

• Cia o krabaten

Med samma journalsystem menar jag alltså inte samma "märke" utan att de är samordnade, vilket de troligen inte är som med en privatklinik? som Strandvägen väl är?

Jag vet att du som patient kan begära ut dem och att din läkare kan med ditt samtycke, men jag är osäker på om läkaren kan även utan ditt samtycke.
    Låter som om du inte vill att de sak veta om varandra? Kan du inte låta bli att berätta då? Så till vida att det inte är viktigt att de känner till saker som står i de andras journaler såklart. 

• Barytan

Min läkare vill inte skriva ut en medicin som jag vill ha. Vill få den ändå men tänkte inte berätta det för min läkare. Men nu är jag orolig att hon ska få reda på att jag gått till en annan läkare.

• Cia o krabaten

Men berätta det inte då, för någon av dem.

• liams mamma07

det är inte samordnat, den ena läkaren kan inte läsa den andra läkarens anteckningar. du måste ge ditt tillstånd till att din journal ska lämnas ut till någon annan vårdgivare. till exemepel jobbar jag som sjuksköterska i lund. vi har samma dokumentationssystem som sjukhuset har i malmö, men jag kan inte läsa om vad som hänt patienterna i malmö. söker jag på ett personnummer och patienten bara varit i malmö innan och inte i lund får jag inte upp någon information. sekretessen är stenhård. dessutom är vissa vårdtillfällen låsta så inte ens jag kan läsa i dem. du måste lämna ditt godkännande.

• JA77
    liams mamma07 skrev 2010-11-03 22:04:19 följande:

det är inte samordnat, den ena läkaren kan inte läsa den andra läkarens anteckningar. du måste ge ditt tillstånd till att din journal ska lämnas ut till någon annan vårdgivare. till exemepel jobbar jag som sjuksköterska i lund. vi har samma dokumentationssystem som sjukhuset har i malmö, men jag kan inte läsa om vad som hänt patienterna i malmö. söker jag på ett personnummer och patienten bara varit i malmö innan och inte i lund får jag inte upp någon information. sekretessen är stenhård. dessutom är vissa vårdtillfällen låsta så inte ens jag kan läsa i dem. du måste lämna ditt godkännande.

Men det där funkar inte i praktiken beträffande utlämnande. Vårdas en patient på sjukhus A för en hjärtsjukdom, kan läkaren på sjukhus B begära ut journalerna från sjukhus A om patienten kommer in på sjukhus B för hjärtbesvär. Journalerna från sjukhus A faxas till sjukhus B utan att patienten tillfrågas. HELA journalen lämnas ju dock inte ut, utan bara det som önskas.

TS, vad är det för medicin som är så hemlig?
  • IsDimma

Liams mamma07:
    Men det där måste väl vara olika. Jag vet att en nära anhörig till mig som jobbar på ett sjukhus i x stad. När hennes man blev inlagd på ett sjukhus i y stad (samma landsting) så kunde hon gå in och kolla vilka prover dom hade gjort osv. Eftersom hennes man aldrig varit och gjort något i x stad (han tillhör ju inte det sjukhuset) så borde det alltså inte gått att kolla upp.?.

• JA77
    IsDimma skrev 2010-11-03 22:11:22 följande:
    Liams mamma07:
    Men det där måste väl vara olika. Jag vet att en nära anhörig till mig som jobbar på ett sjukhus i x stad. När hennes man blev inlagd på ett sjukhus i y stad (samma landsting) så kunde hon gå in och kolla vilka prover dom hade gjort osv. Eftersom hennes man aldrig varit och gjort något i x stad (han tillhör ju inte det sjukhuset) så borde det alltså inte gått att kolla upp.?.
    Det finns olika journalsystem som alla har olika spärrformer. I vissa journalsystem kan man läsa allt som finns om patienten, oavsett sjukhus.  I andra journalsystem kommer man som användare åt annat än det sjukhus/avdelning där man jobbar. Det troligaste är att en privatklinik INTE har system som gör att man kan läsa allt.
  • Barytan

Jag vill få fragmin och prednisolon. Ska fortsätta gå till den gamla läkaren för pergobehandling och jag är jättenöjd med den läkaren, har fått mycket hjälp och jag vill inte byta läkare.

Men jag vill ändå pröva medicinen eftersom jag har haft så många mf. Min läkare vill bara skriva ut trombyl (hjälpte inte senast). Men nu är jag orolig för att jag går bakom ryggen och vill inte att det ska komma fram.

Svar på tråden Samordnas journaler?