• Barytan

Samordnas journaler?

Skrev i känsliga rummet men måste ställa samma fråga här också:

Om jag går hos en gynekolog, privat ansluten till försäkringskassan, och sen går till Strandkliniken för att få medicin utskrivet, samordnas dessas journaler? Kan läkare nr 1 få reda på att jag går till läkare nr 2 (på Strandkliniken) också?

• Svar på tråden Samordnas journaler?
  • Cia o krabaten

Inte automatiskt, men journalerna kan begäras ut.
    Så länge man inte har samma journalsystem å syns det inte. 

• Barytan

Tack för svaret. Hur vet man om klinikerna har samma journalsystem? Och vem kan begära ut dem?

• Cia o krabaten

Med samma journalsystem menar jag alltså inte samma "märke" utan att de är samordnade, vilket de troligen inte är som med en privatklinik? som Strandvägen väl är?

Jag vet att du som patient kan begära ut dem och att din läkare kan med ditt samtycke, men jag är osäker på om läkaren kan även utan ditt samtycke.
    Låter som om du inte vill att de sak veta om varandra? Kan du inte låta bli att berätta då? Så till vida att det inte är viktigt att de känner till saker som står i de andras journaler såklart. 

• Barytan

Min läkare vill inte skriva ut en medicin som jag vill ha. Vill få den ändå men tänkte inte berätta det för min läkare. Men nu är jag orolig att hon ska få reda på att jag gått till en annan läkare.

• Cia o krabaten

Men berätta det inte då, för någon av dem.

• liams mamma07