Inlägg från: Dagen efter abort |Visa alla inlägg
  • Dagen efter abort

Positiv erfarenhet av medicinsk abort

Tyckte så mycket om att läsa dessa icke-skräckhistorierna så jag tänkte bidra även om tråden är gammal!

Trots kondom och akut p-piller blev jag gravid. Att göra abort var inget stort och dramatiskt beslut, varken jag eller min kille är sugna på eller redo för barn. Klart jag tänkte på att det var början på ett liv och vad det skulle kunna bli så jag var fullt medveten om vad jag gjorde. Men det var inte rätt tid i livet helt enkelt.

Jag ringde mottagningen, fick tid en och en halv vecka senare. Kom dit, gjorde vaginalt ultraljud och det konstaterades att jag var gravid i vecka 6. Jag fick en tablett att svälja och en tid att komma tillbaka nästnästa dag. Jag valde att vara på sjukhuset eftersom jag inte visste hur ont jag skulle få. Väl där hade jag samma barnmorska hela dagen, en otroligt gullig en. Jag fick förebyggande smärtstillande och fyra tabletter att föra upp. Sagt och gjort, sen jag vandrade runt i korridorerna och lyssnade på podd. Efter någon timme började det mola lite i magen, jag ringde på bm och hon gav mig Oxynorm, som är starka smärtstillande. Smärtan stegrade sig och i ca 20 minuter låg jag ner och hade ganska väldigt ont i intervaller. 7/10 på en smärtskala kanske. Mådde väldigt illa någon minut också men ville inte kräkas upp tabletten. Men sen började medicinen verka och jag mådde bra igen! Oxynorm var tredje timme ungefär och lite molande resten av dagen men inget mer. Jag började blöda cirka två timmar efter jag fört upp tabletterna. Under andra toalettbesöket kände jag något fastare och större komma ut (inte gigantiskt bara mer än rinnande blod) och efter det bara vanligt blod, lite mera än min vanliga mens. Både smärtan och mängden blod kan sammanfattas som lite mer än mina vanliga mensupplevelser faktiskt. Nu är det dagen efter och jag blöder lite fortfarande, återigen som en mens.

Tips är att säga till och få smärtstillande så fort det bara börjar kännas, våga fråga om starkare medicin om det behövs och kom upp och gå ibland. Det går snabbare om du inte har ont och spänner dig samt om du rör på dig. Underhållning/stöd: din partner/en vän/förälder/kollega! Jag var själv men det var självvalt och gick utmärkt. Böcker, podd, ljudbok, dator, film, ritblock - fyra, sex timmar kan kännas segt ibland. Lycka till!

Svar på tråden Positiv erfarenhet av medicinsk abort