Positiv erfarenhet av medicinsk abort
Hej!
Jag har gjort en medicinsk abort nu i veckan ( jag var i vecka 7+0) och innan ingreppet så läste jag en massa trådar här för att bilda mig en uppfattning om vad jag hade att förvänta mig.
Det vanligaste är såklart att man skriver bara om man har varit med om något dramatiskt, så det är inte så konstigt att de flesta berättelserna här innehåller mycket smärta, blod och hemskheter.
Jag blev iallafall väldigt väldigt uppskrämd av det jag läste, samtidigt som jag kan tycka att det är bra att vara förberedd på det värsta som kan hända.
MEN nu vill jag skriva bara och berätta att för mig gick det hur bra som helst. Det finns sådana historier också.
På måndagen tog jag pillret som avslutade graviditeten, kände igenting. På tisdagen mådde jag iofs ganska illa, men det hade jag också gjort under de senaste veckorna.
På onsdagen, den stora dagen, så vaknade jag 7 på morgonen och tog alla de tabletter man skulle och vid 9 ca så satte det igång.
Det gjorde ont, det ska jag erkänna. Det var som vanlig mensvärk, men kanske gånger 5 ca. Men då tog jag de sista värkställande tabletterna som man fick med sig vid behov, och då blev det bättre.
Det jag var mest rädd för var att det skulle forsa blod ur mig och det har det inte gjrot överhuduvtaget. Det har enbart kommit när jag har varit på toaletten. Då har jag krystat lite extra och då har det runnit ut, både flytande blod och klumpar, men inte alls obehagligt och inte en enda gång har det runnit när jag inte varit på toaletten. Jag hade alltså inte ens behövt använda binda.
Nu får vi se hur länge det fortsätter blöda, det var jag också rädd för, att det skulle blöda kraftigt i flera veckor, men nu kan jag ju träna och vara precis som vanligt. Förutom att jag inte får använda tampong, bada eller ha sex.
Så, vill bara säga att man inte behöver vara livrädd.
Jag säger dock inget om att det var ett enkelt beslut eller att det var problemfritt känslomässigt, men det är ju väldigt individuellt. Jag menar här bara att uttala mig om den fysiska biten.
Lycka till alla!