Inlägg från: Maria222 |Visa alla inlägg
  • Maria222

Arg och bråkig-4 åring

Jag tycker att det låter som ett gott tecken att han "uppför" sig så bra på förskolan och när ni är tillsammans med andra. Det är väl ändå ett bevis på att han vet hur man ska vara mot andra och att han är bra uppfostrad.

Sen är han ju bara 4 år så han måste ju få ha lite temprament. Någonstans måste han få ta ut sin ilska och det är ju naturligt att han gör det mot er föräldrar som han litar på och känner sig trygg med. Prata med honom om varför saker och ting ska vara på ett visst sett. Bekräfta hans känsla och vilja, men gör det ni anser är bäst.
    T ex, jag förstår att du vill bli buren just nu, men jag får ont i ryggen/orkar inte bära dig, dörför får du gärna hålla mig i handen istället om du vill.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Maria222
    071001 skrev 2011-02-08 10:00:11 följande:
    Maria222, så vet jag också att det funkar, att hon är trygg med oss och således tar ut sin ilska på allt möjligt hemma. Utbrotten blir så långdragna och jobbiga bara. Senast i morse vaknade hon på fel sida, gissar jag, grät, skrek och sparkade, allt var fel och hon skulle inte gå ivg till fsk. Jag höll mig lugn och sa bara att Jag måste till jobbet, så är det, berätta vad som blev så fel, men det slutade med att jag fick ta på mig ytterkläderna och säga att jag går utan dig isåfall. Känns väl inget vidare, men det hjälpte för hon torkade tårarna, klädde på sig och jag kom bara 30 min för sent till jobbet.
    Vilken jobbig morgon för er båda. Skönt att det gick över innan du lämnade henne till fsk i allafall.
    Ibland är min son också sur eller arg över något... men då brukar det kännas bättre för honom om jag beskriver  hans känsla. Jag ser att du är ledsen, det känns jobbigt i kroppen, jag förstår det osv... Inte fokusera så mycket på att han ska tala om varför eftersom det kan vara ganska svårt att veta varför ibland och då kanske frustationen blir ännu större.
    pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Arg och bråkig-4 åring