Arg och bråkig-4 åring
Hmmm. jag har också förstått att det är vanligt att den "trotsperiod" som kommer vid 4-årsåldern ofta är värre än den som kom vid 2,5 - 3 år.
Vi hade det jobbigt med vår dotter när hon blev storasyster när hon var 2,5 år och sedan en period därefter, men det senaste året har hon varit harmonisk och glad för det mesta. Den senaste månaden har vi dock börjat se tendenser på att det händer saker i henne igen. Hon kan nu bryta ihop för helt oväntade saker och sedan bli både arg och riktigt ledsen med stora tårar som trillar.
Att hon själv vill välja kläder och sådant kan man ju lätt förstå, men lite svårare att förutse konsekvensen av att hon förra veckan tittade på ett frågeprogram på TV där svaret var "Spanien" och följande scenario utspelade sig:
Dottern: Har jag varit där?
Pappan: Nej, det har du inte
D: Vilka länder har jag varit då?
P: Du har varit i Sverige, Danmark, Tyskland, Grekland och Frankrike.
D: Va! Har jag bara varit i 5!! Jag vill också åka till Spanien!
Sedan gråt och tandagnisslan i 30 min.
Inte lätt att vara 4 år.... heller....
Det är väl för oss föräldrar att försöka bita ihop, andas och räkna till 10 innan man blir helt galen.
Kanske kan man prata om det vid ett senare tillfälle med barnet och se om man tillsammans kan komma på ett sätt som man kan göra det så enkelt som möjligt. Barn förstår så mycket mer än man tror.
Att vara konsekvent med sådant som man inte accepterar tror jag också är väldigt viktigt. Att barnent lär sig att det inte är lönt att protestera, det tycker jag att man har igen tusenfalt efter en eller ett par statuerande exempel när man inte ger med sig.
Lycka till alla! Det kan vi behöva