Inlägg från: MåsteHittaPåNågot |Visa alla inlägg
  • MåsteHittaPåNågot

Restaurang i Stockholm?

Är det någon som vill tipsa om bra restauranger i Stockholm? Ska åka en helg med maken och skulle vilja prova några trevliga restauranger. Det finns ju hur många som helst att välja på och det vore bra att få höra era erfarenheter! (Gärna något i närheten av Göta Lejon då vi ska på Romeo & Julia en av kvällarna.)

Stolen var en favorit för ca 20 år sedan, är det någon som vet om den är bra nu för tiden och värd ett besök? 19 glas tycker jag ser intressant ut också, någon som varit där?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Restaurang i Stockholm?
  • MåsteHittaPåNågot
    Assis skrev 2011-02-10 20:08:23 följande:
    Vilken typ av mat?
    Är väl öppen för alla förslag utom sushi tror jag. Dock tål inte jag allt för stark mat, men det brukar ju finnas olika starka rätter om man går på ett sådant ställe =)
  • MåsteHittaPåNågot
    Caffreys skrev 2011-02-10 20:11:07 följande:
    Nära Göta Lejon på Östgötagatan finns Östgöta Källaren, det stället kan jag verkligen rekommendera.
    Gillar menyn och det verkar vara bra priser. Men möjligen lite "för mycket" pub känsla. Men skulle kunna vara ett alternativ helt klart. Blev grymt sugen på skomakarlåda som jag inte har ätit på evigheter =)
  • MåsteHittaPåNågot
    Sofia 81 skrev 2011-02-10 20:41:27 följande:
    Finns massa bra i det området! Tex Roxy på Nytorgsgatan, Sardin på Skånegatan. Eller om man vill ha gott kött Jimmys Steakhouse på Tjärhovsgatan (bra mat, men ingen favorit för övrigt, men helt klart värt ett besök). Gillar man indiskt finns det ett gäng bra i området! 

Och håller med tidiagre om Östgötakällaren, men visst, den är mycket pubkänsla, men väldigt god mat. Samma med Soldaten Svejk som ligger några meter därifrån på samma gata, perfekt ställe om man gillar öl :)  
    Ska kolla in dina förslag, Soldaten Svejk låter om något maken skulle gilla då han älskar öl =)
  • MåsteHittaPåNågot
    Tant Green skrev 2011-02-10 20:50:32 följande:

Just nu kommer jag inte på någonting i närheten av Göta Lejon.... men innan föreställningen tycker jag att ni ska gå tvärs över gatan och ta en drink (eller vad ni nu är sugna på) i baren högst upp i Skrapan (www.restauranghimlen.se/skybaren/) och kolla på utsikten. Har ni 3 000 spänn över kan ni ju äta middag där också men annars finns det mer prisvärda alternativ i resten av stan...

Nu kom jag förresten på lite mat också (även om det var ett par år sedan jag var där senast, så jag kan inte garantera att de fortfarande är bra):

Italienskt: www.iltempo.se

Spanskt: www.lacucaracha.se

Tjeckiskt: www.svejk.se

Grekiskt: www.faros.nu, www.kamarina.se

"vanlig (men väldigt bra) kvarterskrog": www.stekpannan.com

Ja, 3000 är väl kanske att ta i om nu inte maten är väldigt bra =) Kul att de har gjort en bar där uppe i skatteskrapan. Är det nytt?

Jag ska kolla dina andra förslag, Faros älskar jag och de har bra mat men jag har ätit där de 3 senaste gångerna jag har varit i Stockholm (på drygt 1 år) så det kanske är dags att testa något nytt =)
  • MåsteHittaPåNågot

Ojoj, hur ska detta gå. Jag sitter och drägglar över menyerna och undrar hur många ställen man kan hinna med på 2 dygn... Kommer fram till att det är alldeles för få Förvånad

Tack snälla ni för tipsen! Det är guld värt!

Frågan är om man kan lägga upp det så här, ena kvällen: Fördrink på skatteskrapan, lacucaracha till förrätt, Östgöta källaren och mesogios till varmrätt (ja, 2 varmrätter=), efterrätt på valfritt ställe och en öl på Svejk efteråt. Andra kvällen: döden i grytan, stekpannan och Il tempo. Känns inte riktigt som om det funkar va Skrikandes

Nåväl, jag kommer till Stockholm fler gånger så jag kommer att lägga dem på minnet iaf.
    Nu ska jag gå och lägga mig, lär drömma om god mat Skrattande

• MåsteHittaPåNågot
    Tant Green skrev 2011-02-10 21:36:17 följande:
     Och du ser nog till Faros därifrån, om du skulle saknade det allt för mycket 
    Extra + i kanten alltsåTungan ute
  • MåsteHittaPåNågot
    Sofia 81 skrev 2011-02-11 08:06:13 följande:
    Låter väl som en bra plan! Min åsikt om skatteskrapan är att det är ett icke-mysigt turistställe med trist attityd, men visst fördrink och kolla på utsikten är ju helt ok! Håller med Boppie om östgötakällaren, verkligen mysigt ställe! Och vampire lounge under restaurangen har grymt goda drinkar! 
    Ok, så skatteskrapan ska vi alltså inte äta på, jag hade dock börjat fundera på det ändå... Men men, det finns ju många andra alternativ så jag tror att jag tror på er som tycker att det inte är värt det...Östgötakällaren är onekligen ett toppalternativ. Fanns väldigt mycket gott att välja på där...
  • MåsteHittaPåNågot
    Argo skrev 2011-02-11 08:20:32 följande:
    Soldaten Svejk är det i princip bordsbokning på om ni vill äta annars kan det bli till att stå i baren en timme eller så.

Undvik skatteskrapan. Har fått bland de sämsta recensionerna någonsin när det gäller maten.

Gondolen däremot, vid Slussen, några hundra meter från Göta Lejon är en klassrestaurant. Erik Lallerstedt som driver den.

Bara Bistro Bar (som har ett bihang Underbara Bar i dörren intill) ligger nästan granne med Svejk och är ett ställe som är trevlig och som åtminstone för nåt år sedan hade bra mat. 
    www.baras.se/
    Svejk kommer vi nog inte att äta på, men en öl är helt klart tänkbart, kanske ett måset. Ja, skatteskrapan är kanske överskattad. Gondolen har jag kikat på och maten verkar bra, hyfsade/dyra priser men vin priserna är ju inte kul... Få viner under 400 kr typ...Vill gärna ta mer än ett glas vin men vill ju inte betala hur mycket som helst för en flaska =)
Svar på tråden Restaurang i Stockholm?