• Pussakaninen

Katt avel - max ålder & minsta ålder?

Jag är inte så hajj på katt avel. Jag är mer inne på smådjur + hund avel. Har inte läst på någonting än bara säkt lite om vad som är "max åldern" för att ta en kull.
    Jag vill inte att någon ska sitta och förklara hur katt aveln funkar. Det tar jag senare.
    Det jag vill veta är Vad är max åldern för att ta en kull på en katt hona ? Och vad är minumum ålder på en hane?

Har nämlingen en skogis katt som inte är som alla andra. Underbar som alla skogiar är visserligen. Och har letat efter en hane till henne och nu har en kompis till mig fått en ny hane, dock är han bara 13 veckor nu.

• Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?
  • leolina1980
    nemo1 skrev 2011-02-16 19:00:21 följande:
    Jaha, ska det avlas ännu fler huskatter?
  • Pussakaninen

Fler hus katter? Har ungefär 8 stycken redan nu som är intresserad utav en kattunge från min hona så tack och hej!

• Envira

Det är ju så roligt att få små söta kattungar som man sen klagar på att man inte får iväg

• leolina1980
    Pussakaninen skrev 2011-02-16 22:28:23 följande:

Fler hus katter? Har ungefär 8 stycken redan nu som är intresserad utav en kattunge från min hona så tack och hej!

Men kan inte de här åtta personerna gå till ett katthem och rädda en katt därifrån? Där finns nog långhåriga och speciella katter.
  • leolina1980
    leolina1980 skrev 2011-02-17 07:57:39 följande:
    Men kan inte de här åtta personerna gå till ett katthem och rädda en katt därifrån? Där finns nog långhåriga och speciella katter.
    Det finns redan så många katter som behöver ett hem, varför kan inte dom åtta personerna du känner hjälpa en hemlös katt istället för att du ska avla fram mera ungar?

Jag fattar inte att folk inte fattar detta, att det finns så jävla många hemlösa katter och det är därför man inte avsiktligt ska avla fram ännu fler huskatter. Vill man ha en till katt eller en katt överhuvudtaget kan man hjälpa en som redan finns!!
  • leolina1980

Väldig ofta hör man folk säga just detta, att dom har en så speciell (ofta långhårig) katt att dom vill ta ungar på den. Tror ni inte att det redan finns långhåriga och speciella katter på katthemmen?? Och varför är just långhåriga katter så speciella?

• mosterYster
    leolina1980 skrev 2011-02-17 08:19:31 följande:
    Väldig ofta hör man folk säga just detta, att dom har en så speciell (ofta långhårig) katt att dom vill ta ungar på den. Tror ni inte att det redan finns långhåriga och speciella katter på katthemmen?? Och varför är just långhåriga katter så speciella?
    Om det nu inte finns långhåriga katter på katthemmen i närhete går det ju också an att hosta upp de tusenlappar som en renrasig katt faktiskt kostar.

Jag föder också upp Helig Birma och en gång hade vi en köpare som "bestämt" att en av våra kattungar kostade 5000 kr. Det var en av orsakerna till att jag inte sålde någon katt till henne, jag rear inte ut mina kattungar!  Skrikandes
  • nemo1

Du kommer då att sälja kattungarna chippade, vaccinerade och veterinärsbesiktigade? 

• leolina1980
    nemo1 skrev 2011-02-17 17:36:46 följande:
    Du kommer då att sälja kattungarna chippade, vaccinerade och veterinärsbesiktigade? 
    Det är väl bäst att hon låter bli att överhuvudtaget skaffa några ungar.
  • UnderbaraMix
    nemo1 skrev 2011-02-16 19:00:21 följande:
    Jaha, ska det avlas ännu fler huskatter?
Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?